پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۰۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸
دستگاه آب‌زدایی کابینتی حبه‌قند با امواج میکروفرکانسی، به همت پژوهشگران دانشگاه مراغه ثبت اختراع شد.

شعارسال: یکی از چالش‌هایی که صاحبان صنایع و تولید کنندگان با آن مواجه هستند، بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی است. دستگاهی که اختراع شده در کارخانه‌جات تولید حبه قند کارایی دارد.

در این راستا با امین حاظر وظیفه، عضو هیئت علمی گروه مکانیک ماشین‌های کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه به گفتگو می‌پردازیم.

 

 در مورد دستگاه آب‌زدایی حبه قند با امواج میکرو فرکانسی توضیح دهید.

دستگاه آب‌زدایی حبه قند با امواج میکرو فرکانسی در ظرفیت‌های متفاوت براساس مطالعات وسیع دانشگاهی و نتایج آزمایش‌های متعدد در نرم‌افزار Comsol multiphysics بر اساس خصوصیات دی الکتریک و حرارتی حبه قند و با بهره‌گیری از روش عددی المان محدود (EEM) با حداقل گرمایش غیر یکنواخت طراحی و ساخته شد.

فرآیند آبزدایی در خشک کردن حبه قند چگونه است؟

برای آب‌زدایی از حبه قند‌های مرطوب در آخرین مرحله از خط تولید حبه قند، از جریان هوای گرم استفاده می‌گردد که به‌دلیل پایین بودن ضریب هدایت حرارتی حبه قند، فرآیند آبزدایی بسیار طولانی بوده و این عمل به‌طور یکنواخت صورت نمی‌پذیرد که سبب افت کیفیت محصول خشک شده و مصرف انرژی بسیار زیاد می‌شود.

 این داستگاه روزانه چند تن حبه قند را خشک می‌کند؟

این دستگاه قادر است روزانه ۲۰ تن حبه قند را تا رطوبت مطلوب خشک کند که در عین حفظ کیفیت محصول، در مقایسه با روش جریان هوای گرم مدت زمان فرآیند آبزدایی را ۹۰ درصد و میزان مصرف انرژی را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

 دستگاه آب‌زدایی حبه قند با امواج میکرو فرکانسی در چند دقیقه قند را خشک می‌کند؟

دستگاه آب‌زدایی حبه قند با امواج میکرو فرکانسی، حبه قند‌ها را در مدت زمان ۲۶ دقیقه با کیفیت بسیار عالی خشک می‌کند که این دستگاه مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته است.

آیا این دستگاه برای اولین بار در ایران اختراع شده است؟

بله. دستگاه آب‌زدایی حبه قند با امواج میکرو فرکانسی برای اولین بار در ایران اختراع شده است. با توجه به ساختار حبه قند اگر دما بیشتر از ۱۶۰ درجه باشد، حبه قند کاملا ذوب می‌شود.

این دستگاه با استفاده از چه نرم افزاری طراحی شده است؟

دستگاه آب‌زدایی حبه قند با نرم افزار کان سور با روش عددی المان محدود طراحی شده است که کاملا تشعشات قابل کنترل و برای قند مناسب است.

 چند سال طول کشید تا دستگاه آب‌زدایی حبه قند را تولید و به ثبت برسانید؟

حدود ۷ سال مطالعات دانشگاهی و انجام آزمایشگاه‎های مختلف در این مورد داشتیم و دوسال به صورت پی در پی روی این محصول کار کردیم. این دستگاه با همکاری دکتر نیکبخت اختراع شده است.

 ساخت دستگاه آب‌زدایی حبه قند چقدر زمان می‌برد؟

طبق بررسی‌های انجام شده حدود یک ماه طول می‌کشد این دستگاه ساخته شود و در نظر داریم شرکتی دانش بنیان تاسیس کنیم و این دستگاه را به تولید انبوه برسانیم.

 ارتباط صنعت با دانشگاه چقدر می‌تواند در پیشرفت کشور موثر باشد؟

به نظر من اگر ارتباط صنعت با دانشگاه نبود، صنعت‌ها پیشرفت نمی‌کردند. پیشرفت صنعت نیازمند مطالعات دانشگاهی است.

 آیا اختراعات دیگری هم داشته اید؟

بله. دستگاه دریل ماکروی؛ هر چیز غیر فلزی را با استفاده از امواج ماکروی برش ایجا می‌کند.

دستگاه خشک کن هیبریدی ماکروی هوای گرم، برای محصولات کشاورزی تولید خشکبار کارایی دارد و دستگاه سهم پاش وی آر تی با استفاده از شبکه عصبی؛ با توجه به نیاز گیاه سم پاشی می‌کرد که درمصرف سم پاشی خیلی صرفه جویی می‌شود.

دستگاه تسریه جوانه زنی با امواج میکروفرکانسی بذر‌های که علف‌های هرز مقاوم هستند تحت شعشع قرار می‌گیرد و فرایند جوانه زدن سریع است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 11آذر1398 ، کدخبر: 808737: snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
آدم از این اختراع ها کیف میکنه واقعا متاسفانه خیلی کم داریم از این نوع
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین