پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۳۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
سیدمالک حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت «هفته کار داوطلبانه» با اشاره به نامگذاری ۱۴ آذر به نام روز کار داوطلبانه اظهارداشت: هر ساله برنامه‌های مختلفی به مناسبت این روز برگزار می‌شود و امسال با توجه به اینکه دبیرخانه ستاد کار داوطلبانه در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی است، سعی داریم با همکاری سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه زیرساخت‌ها و شرایطی را برای مشارکت بیشتر شهروندان فراهم کنیم.
شعارسال: مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اعلام برنامه‌های هفته کار داوطلبانه و راه‌اندازی پویش «داوطلب شو» در فضای مجازی گفت: تعداد گرمخانه‌های پایتخت برای اسکان کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان به ۲۰ مرکز افزایش یافته است.
 
سیدمالک حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت «هفته کار داوطلبانه» با اشاره به نامگذاری ۱۴ آذر به نام روز کار داوطلبانه اظهارداشت: هر ساله برنامه‌های مختلفی به مناسبت این روز برگزار می‌شود و امسال با توجه به اینکه دبیرخانه ستاد کار داوطلبانه در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی است، سعی داریم با همکاری سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه زیرساخت‌ها و شرایطی را برای مشارکت بیشتر شهروندان فراهم کنیم.
 
وی گفت: برنامه‌های هفته کار داوطلبانه از فردا با برگزاری همایشی در برج میلاد با همکاری انجمن‌های مردم نهاد فعال در این حوزه آغاز خواهد شد و تا ۲۰ آذر براساس گروه‌های هدفی که تعیین شده ادامه خواهد داشت.
 
حسینی با اشاره به اینکه ۱۴آذر به نام «فرهنگ کار داوطلبانه و محله محوری» نام گذاری شده افزود: این سازمان تلاش می‌کند برنامه ها را از محله ها آغاز کند، ۱۵آذر به نام «کار داوطلبانه و تکریم ایثارگران» در نظر گرفته شده که در این روز با همکاری بسیج و امور ایثارگران شهرداری تهران شهروندان داوطلب از خانواده های شهدا، عیادت کرده و به مشکلات آنها رسیدگی خواهند کرد.
 
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: ۱۶ آذر همزمان با گرامیداشت روز دانشجو است که در این روز فعالیت های داوطلبانه‌ای برای دانشجویان و با کمک آنان انجام خواهد شد.
 
وی گفت: ۱۷آذر به نام  «کار داوطلبی، سلامت و خدمات اجتماعی، ۱۸آذر به نام «زنان، کودکان و نوجوانان»، ۱۹آذر به نام «کار داوطلبی، محیط زیست و پسماند» و ۲۰ آذر به نام  «کار داوطلبی، فرهنگ و هنر» نامگذاری شده است.
 
حسینی افزود: علاوه بر این، مناطق ۲۲ گانه شهرداری نیز برنامه‌هایی را به مناسبت هفته کار داوطلبانه برگزار می‌کنند که به عنوان مثال در برنامه «هر سرای محله یک حقوقدان» با توافق انجام شده با کانون وکلای دادگستری در ۳۵۲ سرای محله، مشاوره‌های رایگان، پذیرش پروندههای افرادی که شرایط مالی خوبی ندارند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان انجام خواهد شد.
 
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح «داوطلبان شهر» بیان کرد: در این طرح با همکاری سازمان تاکسیرانی و هلال احمر، بیش از ۲هزار نفر از تاکسیرانان آموزش فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه ایمنی و امداد میبینند.
 
وی با بیان اینکه تمامی این فعالیت‌ها با محوریت شهروندان و انجمن‌های مردم نهاد فعال در حوزه کار داوطلبانه انجام می‌شود، اظهارداشت: اداره شهر تنها توسط شهرداری دشوار است و باید با احساس همبستگی و کار داوطلبانه آن را انجام داد.
 
حسینی با اشاره به راه‌اندازی پویش «#داوطلب_شو» در فضای مجازی گفت: در این برنامه هر شهروند یک کار داوطلبانه را در ۶۰ ثانیه فیلمبرداری کرده، برای ما ارسال کرده و منتشر خواهیم کرد، با چنین اقداماتی سعی داریم ضمن فرهنگسازی و تعریف ساده از کار داوطلبانه، آن را در جامعه نهادینه کنیم.
 
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان آمارهایی از برنامه‌های کار داوطلبانه در سال‌های گذشته افزود: سال ۹۶؛ ۱۶۵ برنامه، سال ۹۷؛ ۸۲ برنامه و در ۶ ماهه اول امسال ۳۸۵ برنامه با همکاری شرکای اجتماعی برگزار شده است.
 
وی گفت: از این هفته تا سال آینده دبیرخانه‌ای در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی برای فعالیت های داوطلبانه فعال است و شهروندان می‌توانند برای ارائه کار داوطلبی در مناطق ۲۲ گانه و حتی مراکز تحت پوشش این سازمان؛ گرمخانه، مراکز پرتو و... و. به این دبیرخانه مراجعه کنند.
 
فعالیت ۲۰ گرمخانه در پایتخت
 
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سخنان مطرح شده درباره کاهش گرمخانه‌ها در پایتخت اظهارداشت: در حال حاضر ۲۰ گرمخانه در تهران با ظرفیت ۳هزار تخت و حدود ۴ هزار و ۴۰۰ به صورت کف خواب فعالیت می‌کند و تنها مناطق ۳، ۷ و ۱۰ فاقد گرمخانه هستند که تلاش می‌کنیم اقدامات لازم را در این مناطق انجام دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته تنها یک گرمخانه ویژه زنان در منطقه ۲۲ فعالیت می‌کرد، گفت: امسال در مناطق ۱۲ و ۸ مراکزی را برای اسکان این افراد راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر ۳۳۰ تخت برای پذیرش زنان کارتن‌خواب و بی‌خانمان وجود دارد که در شب‌های عادی ۷۰ نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند و در شب‌های سرد سال آمار پذیرش در گرمخانه‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
 
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره فیلم های منتشرشده در فضای مجازی از عدم پذیرش زن کارتن خواب در گرمخانه منطقه ۱۲ اظهارداشت: بازرسان سازمان این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که گویا این گرمخانه شرایط سنی را برای پذیرش در نظر گرفته بود و افراد بالای ۵۵ سال را نمی‌پذیرفت که این مشکل در گذشته وجود داشته، تذکر دادیم و دیگر محدودیت سنی برای پذیرش افراد وجود ندارد و مشکل حل شده است.
 
حسینی با بیان اینکه پیش از این گرمخانه‌ها توسط مناطق اداره می‌شد، گفت: از ۶ ماهه دوم امسال همه گرمخانه‌های پایتخت زیر نظر سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری اداره می‌شود و تمامی مشکلات این مراکز مورد بررسی قرار می‌گیرد و گرمخانه منطقه ۱۲ نیز با توجه به بازدیدهای انجام شده از نظر ایمنی و سلامت حداقل‌های لازم را دارد.
 
وی افزود: در شب‌های سرد سال، ما فراتر از وظیفه سازمانی اقداماتی را انجام داده و برای افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمانی که به دلیل سوء مصرف مواد تمایلی برای اسکان در گرمخانه‌ها ندارند، ضمن راه‌اندازی و آماده‌سازی گرمخانه‌های سیار با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، پتو، لباس و غذای گرم بین آنان توزیع کردیم.
 
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه آمار دقیقی از کارتن خواب‌ها نداریم، اظهارداشت: در  ۸ ماه اول امسال در گرمخانه مردان ۲۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر شب اسکان و در گرمخانه زنان ۲۳ هزار و ۹۰۲ نفر شب پذیرش شدند که تا امروز مرگ و موردی که کارتنخوابی به دلیل سرما آسیبی دیده باشد، گزارش نشده است.
 
حسینی درباره شیوع بیماری آنفلوآنزا در گرمخانه‌ها  گفت: با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت بخشنامه‌ای در خصوص انجام مراقبت‌های لازم درباره شیوع این بیماری صادر کردیم و تا این لحظه موردی از شیوع در مددسرا، گرمخانه ‌ها، سامانسراها مراکز پرتو نداشتیم.
 
وی همچنین درباره سرانجام بهره‌برداری از گرمخانه زنان در مجاورت دره فرحزاد افزود: با توجه به اینکه راه‌اندازی این مرکز با اعتراض شورایاری و ساکنان این منطقه مواجه شد، بهره‌برداری از آن و پذیرش متوقف شده است و در تلاش هستیم جایگزینی در مناطق ۲ و ۵ پیدا کنیم.
 
وضعیت مراکز بهاران
 
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره وضعیت مراکز بهاران و واگذاری این مراکز به سازمان بهزیستی اظهارداشت: قرار بود این مراکز به عنوان محلی برای نگهداری و حرفه آموزی معتادان بهبودیافته بهره‌برداری شود اما به مرور زمان به دلیل توقف طرح، مراکز بهاران یا تغییر کاربری داده و یا در اختیار سازمان‌ها و واحدهای دیگر شهرداری قرار گرفتند.
 
حسینی گفت: شهردار تهران اواخر مهرماه به همه مناطق و سازمان‌ها ابلاغ کرده که باید مراکز بهاران به سازمان رفاه برگردانده شود اما تا امروز از مجموع ۲۲ مرکز تنها ۱۱ مرکز به سازمان رفاه برگردانده شده که از این میان هفت مرکز با ظرفیت ۸۰۰ نفر معتاد بهبودیافته فعال هستند.
 
وی با اشاره به اینکه واگذاری مراکز بهاران باید با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران انجام شود و لایحه‌ای به شورا تقدیم شده است، افزود: ما موضوع‌های مشترک زیادی با سازمان بهزیستی داریم که در حال حاضر تحت‌الشعاع مراکز بهاران قرار گرفته، در این حوزه نیز جلساتی با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و رئیس سازمان بهزیستی برگزار شده و در حال مذاکره هستیم.
 
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های شهرداری تهران بیان کرد: استانداری و سازمان بهزیستی دغدغه دارند که این مراکز توسط سازمان‌های غیردولتی اداره شود که در حال حاضر اداره این مراکز به همین صورت انجام میشود.
 
حسینی با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی معتادان متجاهر وظیفه شهرداری نیست و براساس قانون سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی اقدامات مربوطه را در این حوزه انجام می‌دهند، افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر درخواست ایجاد زیرساخت برای پذیرش ۶هزار نفر را در مراکز بهاران داشته و تمام هزینهها برعهده شهرداری گذاشته شده که این موضوع در بودجه شهرداری دیده نشده و امیدواریم با همکاری استانداری و ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات مناسبی در این حوزه انجام شود.
 
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل تیم ویژه‌ای برای ساماندهی کودکان کار و زباله‌گرد با دستور شهردار گفت: همچنین با تاکید شهردار ستاد تسهیل و پایدارسازی ازدواج در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته که فعالیت‌های این ستادها در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری   ایرنا ،تاریخ انتشار:   13  آذر 1398،کدخبر:  83581234 ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
چه عجب فکنم توجه شدید دیگه اوضاع خرابتر از این حرفاس حداقل تو سیاه زمستون اینارو یه پناهی بدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین