پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹
بررسی فضای رسانه‌ای کشور و پیگیری اخبار انتخاباتی حاکی از آن است که هر یک از جناح‌های اصلی در سپهر سیاسی کشور، هنوز برای ورود چهره‌های مهم و تاثیرگذار خود به میدان رقابت‌ها با اما و اگرهایی مواجه هستند.

شعار سال:سومین روز ثبت‌نام کاندیداها برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی سپری می‌شود که هنوز از چهره‌های شناخته شده جریان‌های سیاسی برای ورود به این عرصه رقابتی خبری نیست.

بررسی فضای رسانه‌ای کشور و پیگیری اخبار انتخاباتی حاکی از آن است که هر یک از جناح‌های اصلی در سپهر سیاسی کشور، هنوز برای ورود چهره‌های مهم و تاثیرگذار خود به میدان رقابت‌ها با اما و اگرهایی مواجه هستند.

چنانچه به تعبیر یکی از رسانه‌ها گویا که همان فرهنگ دقیقه ۹۰ به سیاست و سیاست‌ورزان هم تسری یافته ‌باشد که همواره چهره‌های شناخته‌ شده‌تر که شاید آمدن یا نیامدن‌شان در چینش و ترکیب پارلمان آتی موثر است، روزها و حتی لحظات آخر را برای نام‌نویسی انتخاب می‌کنند.

اردوگاه اصلاح‌طلبان

نجفقلی حبیبی در گفت و گو با روزنامه آرمان ملی:‌ مردم با وجود همه پیچ و خم‌ها و مشکلات بازهم می‌دانند که گزینه مطلوب برای خروج از شرایط فعلی انتخاب اصلاح‌طلبان است. از این رو اینکه گفته شود مردم شرکت نمی‌کنند یا با توجه به وضعیت جامعه صلاح‌شان به شرکت در انتخابات نیست،‌سخنان باطل و بیهوده‌ای است.
وضعیت، ‌موانع و برنامه‌های انتخاباتی

محمدعلی ابطحی،‌ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت:‌ برخی نیروها تمایل ندارند که در انتخابات مجلس مشارکت حداکثری رخ دهد، زیرا با پایین‌آمدن مشارکت، خودشان روی کار می‌آیند. اصولگرایان تندرو به دلیل پایین‌بودن سرمایه ‌اجتماعی‌شان در شرایطی پیروز می‌شوند که مشارکت کم باشد. گاهی هم برخی برای تأمین این هدف موانع متعددی برابر انتخابات آزاد قرار می‌دهند و نمی‌گذارند همه صداها در انتخابات حاضر باشند.

وی در ادامه افزود:‌ فکر نمی‌کنم شاهد مشارکت پایینی باشیم، زیرا مفهوم مشارکت در انتخابات برای بسیاری از شهرها و استان‌ها با تهران تفاوت دارد. در بسیاری از مناطق ایران براساس قومیت‌ها رأی داده می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان لزوما گفت که فضای کلی حاکم بر کشور بر میزان مشارکت تأثیرگذار است.

به نوشته روزنامه آرمان ملی، محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان در نشست اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب ندای ایرانیان انسجام و وحدت را برای اصلاح‌طلبان بسیار حیاتی برشمرد و تاکید کرد: باید در صحنه بمانیم و تاثیرگذار باشیم.

وی درخصوص طرح سرا گفت: کلیات این طرح در جلسه شورای عالی با رای بالای اعضا به تصویب رسید و در چندین جلسه قبل از تصویب آن اعضای شورای عالی اصلاح‌طلبان بحث‌های مفصلی درباره نقاط قوت و ضعف آن مطرح کردند و اکنون نیز اصلاحات نسبتا زیادی در طرح اولیه صورت گرفته است و جزئیات آن نیز مورد بررسی قرار گرفت. البته مطمئنا طرح جایگزینی در کنار طرح سرا خواهیم داشت که اگر به هر دلیلی موفق به اجرای طرح سرا نشدیم مکانیزمی برای تهیه لیست انتخاباتی داشته باشیم.

نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشته است:‌ هر چند که برخی معتقدند شرایط فعلی جامعه و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باعث بروز ناامیدی نسبت به آینده و به‌خصوص انتخابات شده است و براین مبنا شاهد حضور مردم در پای صندوق‌های رای نخواهیم بود. باید اذعان داشت، چنین رویکردی چندان صحیح به‌نظر نمی‌رسد. هرچند که مردم در شرایط سختی بسر می‌برند، اما بارها این شرایط را تجربه کردیم و ناامیدی به مردم سرایت نکرده است. لذا پیش بینی می‌شود که مردم بازهم مثل ادوار گذشته در انتخابات حاضر شوند. مردم با وجود همه پیچ و خم‌ها و مشکلات بازهم می‌دانند که گزینه مطلوب برای خروج از شرایط فعلی انتخاب اصلاح‌طلبان است. از این رو اینکه گفته شود مردم شرکت نمی‌کنند یا با توجه به وضعیت جامعه صلاح‌شان به شرکت در انتخابات نیست،‌سخنان باطل و بیهوده‌ای است.

سهیلا جلودارزاده، نماینده فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی اظهار داشت:‌ در زمان حال و در شرایط موجود باید به این مساله فکر شود که چگونه می‌توان مقدمات شکل گیری یک مجلس خوب را فراهم کنیم و آیا صرف حضور در این انتخابات کفایت می‌کند یا خیر. گام نخست این است که باید در حذف عناصر مستقل و آگاه از روند انتخابات مجلس تجدیدنظر شود. مجلس باید برآیند افکار تمام جامعه باشد. وجود این امر در ظاهرکفایت نمی‌کند.

بنا به تاکید این نماینده مجلس، مهم‌تر از شرکت در انتخابات این است که اجازه بدهیم سیستم انتخابات به صورت طبیعی عمل کند. در این حالت است که مجلس کارآمد می‌شود و شرکت در انتخابات تاثیرگذار و مهم می‌شود. نهادهایی که در راستای امنیت کشور تلاش می‌کنند عملا دچار آسیبی نمی‌شوند و ثابت خواهند ماند و یک مجلس پویا به جایگاه آنها آسیبی وارد نخواهد کرد...متاسفانه ما به افرادی که پایه‌های این نظام را تاسیس کردند و سال‌ها نیز از آن دفاع کردند اعتماد نمی‌کنیم و هر روز تعدادی از آنها را کنار می‌زنیم.

حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با روزنامه همدلی مهم‌ترین چالش انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تاثیرپذیری آن از پیامدهای ناشی از اتفاقات روزهای اخیر در حوزه سیاسی کشور می‌داند که به نوعی باعث کاهش انگیزه در ثبت نام کاندیداها و همچنین تمایل مردم به آن شده است.

عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان در ادامه افزود:‌ از ابتدای انقلاب تاکنون به یاد ندارم در آستانه انتخابات مهمی چون مجلس شورای اسلامی که هیچ مرجعی در هیچ جای حاکمیت اجازه انحلال آن را ندارد، با این حد از فضای یخ‌زده سیاسی و انتخاباتی روبه‌رو باشیم.

محمدکیانوش‌راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، درخصوص احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با جریان‌های اعتدالی و اصولگرایان معتدل بعد از بالا گرفتن انتقادات از این جریان و ریزش بخشی از بدنه رای، به تارنمای خبرآنلاین گفت: اتخاذ تاکتیک ائتلاف به خودی خود مثبت یا منفی نیست بلکه باید باتوجه به شرایط اجتماعی امروز ایران و ساختارهای قدرت در کشور مورد ارزیابی قرار گیرد. آنچه که درحال حاضر اهمیت دارد، عبور از شرایطی‌ است که فرصت‌های اثرگذاری بیشتر را برای اصلاح‌طلبان مسدود کرده به همین دلیل نباید پروژه ائتلاف را تمام شده فرض کرد و نادیده گرفت. اگر امروز شاهد اشکالاتی در مجلس و لیست امید هستیم به دلایل دیگری ارتباط دارد. که در صورت فعال بودن احزاب و افراد اصلاح‌طلب با همین لیست امید فعلی نیز می‌توانستند قدم‌های موثرتر و گام‌های محکم‌تری بردارند. بنابراین من تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان نباید مسئله ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو را از دستور کار خارج کنند.

وی در ادامه درخصوص رایزنی جریان اصلاح‌طلب با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت چهره‌های شناخته‌شده و باتجربه این جریان سیاسی، افزود: باتوجه به رویکردی که در شورای نگهبان وجود دارد شاید نتوان چندان به نتایج آن امیدوار بود اما این مسئله نافی تلاش‌های اصلاح‌طلبان در این مسیر نخواهد بود از سویی نهادهای حاکمیتی باید باتوجه به حوادث اجتماعی که شاهد بودیم، به سمت همگرایی و انسجام بیشتر پیش روند.

تارنمای فرارو از دو روز نخست ثبت نام ها چنین گزارش می‌دهد:‌ در دو روز اول اصلاح طلبان تمایل زیادی به ثبت نام در انتخابات مجلس نشان نداده اند، البته این اول راه است و باید منتظر روزهای آینده بود. فضای سیاسی کشور نیز به گونه‌ای است که احتمالا اصلاح طلبان حضور چشمگیری برای نامزدی در انتخابات نداشته باشند.

این تارنما در ادامه با بیان این که چشم انداز استقبال اصلاح طلبان از انتخابات هنوز روشن نیست، به رد صلاحیت ها به عنوان یکی از چالش های اصلاح طلبان پرداخته و نوشته است: این جریان مانند همه دوره‌های پیشین بیش از گروه‌های رقیب دیگر با خطر ردصلاحیت نامزدهای خود روبه‌رو است.

تارنمای خبرآنلاین در گزارشی می‌نویسد:‌ نحوه ورود شورای نگهبان به بحث تایید صلاحیت ها با نزدیکی به هر انتخابات به بحثی پرچالش میان فعالان سیاسیِ جناح های مختلف و اعضای شورای نگهبان تبدیل می شود. به خصوص جریان اصلاح طلب که معتقد است از گذر نظارت استصوابی همیشه متضرر می شود. در این رابطه انتخابات مجلس دهم را مثال می زنند که نتوانستند با گزینه های اصلی خود وارد کارزار انتخابات شوند و نهایتا بخشی از دلایل عملکرد ضعیف این مجلس را همین مسئله می دانند. این موضوع تا جایی اهمیت پیدا کرده که سران قوا و مجریان انتخابات هم از شورای نگهبان خواسته اند تا با انبساط خاطر بیشتر به بررسی صلاحیت ها بپردازد. اصلاح طلبان هم بارها اعلام کرده اند که در پی رایزنی با اعضای شورای نگهبان هستند تا شاید این شورا مسیری مسالمت آمیزتر در بررسی صلاحیت ها را دنبال کند.

تارنمای عصر ایران در یادداشتی ضمن انتقاد از عملکرد مجلس دهم پیش بینی می‌کند این عملکرد دو اثر مهم را متوجه انتخابات مجلس بعدی می‌کند که عبارتند از:‌ احتمالاً بر میزان مشارکت مردم در انتخابات اثر منفی گذاشته اند و آنهایی هم که رأی می دهند در رأی دادن مجدد به این نماینده ها محاسبه گری بیشتری خواهند داشت.

اردوگاه اصولگرایان

بیژن نوباوه وطن،‌ در گفت و با تارنمای نامه نیوز :‌ بخاطر شرایطی که پیش آمده به‌نظرم جریان انقلابی شانس زیادی دارد و به‌احتمال زیاد ما در سال‌های آینده مجلس خوبی خواهیم داشت.
حسین الله کرم چهره سیاسی اصولگرا که نامش در لیست دعوت شدگان جبهه مدافعان حریم انقلاب اسلامی برای انتخابات مجلس به چشم می‌خورد، در مصاحبه با تارنمای نامه نیوز اظهار داشت:‌ به نظر می رسد بهار نیروهای انقلابی نزدیک است و نشانه هایش در شورای ائتلاف دیده می شود. در مرحله اول ۴۳ نفر معرفی شدند تا مورد توجه شورای ائتلاف و جبهه پایداری قرار بگیرند اما اگر وزن نیروهای انقلابی در فهرست نهایی رعایت نشود نتیجه اش بیرون آمدن ۲ ، سه یا چند فهرست از این اردوگاه سیاسی خواهد بود که این وضعیت قطعا بر شانس پیروزی نیروهای اصولگرا و انقلابی در انتخابات تأثیر می گذارد.

وی در ادامه و در پاسخ به این که چرا احتمال میدهید شورای ائتلاف نمی‌تواند توقعات شما را برآورده کند؟ متذکر شد:‌ شورای ائتلاف با سبقه جهادی به نوعی توسط آقای قالیباف هدایت می شود. نسبت نیروهای جهادی و نیروهای انقلابی هم به یکدیگر خیلی نزدیک است و هر دو در یک جهت هستند و یک هدف را دنبال می کند. با این وجود معتقدیم شورای ائتلاف باید و حتما وزن نیروهای انقلابی را در هنگام تدوین لیست مدنظر قرار دهد تا همه به همان یک لیست وفادار بمانند.

سیدمهدی هاشمی یکی دیگر از دعوت شدگان این تشکل اصولگرا نیز در مصاحبه با تارنمای نامه نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا جبهه مدافعان حریم انقلاب اسلامی خودجوش و آتش به اختیار عمل کرد؟ گفت:‌ بله، تقریبا همین است. البته الان نمی توان قضاوت کرد که کار این جبهه مغایر برنامه شورای ائتلاف و جبهه پایداری است یا خیر. ثانیا اینکه شورا بتواند اقناع عمومی برای ائتلاف ایجاد کند هنوز قطعی نیست. ثالثا دعوت ها از جاهای مختلف انجام می شود، مهم آن است کسانی ثبت نام کنند که حداقل ویژگی ها را برای نمایندگی مجلس دارند. امیدواریم افراد براساس شاخص ها انتخاب شوند و مورد حمایت قرار بگیرند تا در مقابل تفکر اصلاحات برای حمایت از نامزدهای منتخب اقناع عمومی ایجاد شود.

مصطفی باقرزاده، سخنگوی جبهه پایداری مشهد درباره حضور رسمی جلیلی در عرصه انتخابات و اینکه او از مشهد یا تهران می‌آید، به تارنمای نامه نیوز گفته است:‌ به‌نظر می‌رسد که در انتخابات ثبت نام کنند. برای آقای جلیلی صرف حضور در مجلس مهم نیست او می‌خواهد اثربخش باشد. بحث مشهد و تهران با یکدیگر تفاوت دارند. در مشهد جریان‌های انقلابی و اصولگرایی برای خود مسیری را در نظر گرفته‌اند و مستقل از تهران فعالیت می‌کنند و فضای سیاسی مشهد به طور گسترده‌ای برای حضور آقای جلیلی مناسب است.

او درخصوص احتمال رئیس‌مجلس شدن جلیلی هم گفت: باتوجه به شناختی که از آقای جلیلی دارم اگر بنا به حضور در مجلس داشته باشد سعی می‌کند تأثیرگذار باشد؛ خواه در کمیسیون‌ها یا در جایگاه ریاست‌مجلس.

بیژن نوباوه وطن،‌ نماینده اصولگرای ادوار مجلس در گفت و با تارنمای نامه نیوز گفت:‌ بخاطر شرایطی که پیش آمده به‌نظرم جریان انقلابی شانس زیادی دارد و به‌احتمال زیاد ما در سال‌های آینده مجلس خوبی خواهیم داشت.وی در باره حضور نیروهای جوان در مجلس توضیح داد:‌ منظور من تفکر جوان و پرشور و فعال است و الزاما شامل جوانان نمی‌شود. بلکه تجربه‌های جدی نیز لازم است. مسئله این است که نباید افکار محافظه‌کارانه و پیر در مجلس حضور داشته باشد و این مسئله چندان به سن و سال ربطی ندارد. به‌نظرم باید ملاک‌هایی مثل «پاکدستی» و «حلال‌خوری» در میان مردم جا بیفتد و براساس کارآمدی و سلامت انتخاب صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس هفتم، هشتم و نهم پس از نام‌نویسی در انتخابات مجلس یازدهم در جمع خبرنگاران با بیان این که از حزب موتلفه و اصولگرایان هستم درباره عملکرد مجلس دهم گفت: نمی شود به مجلس به صورت صفر و صد نگاه کرد. مصوبات و اقدامات خوبی هم داشتند.

به گفت وی تعداد قابل توجهی از نمایندگان برای اولین بار بود که در عرصه سیاست وارد شده و به عنوان نماینده در مجلس حضور داشتند؛ الفبای مجلس با همه جا تفاوت دارد و برخی نمایندگان برای اولین بار وارد مجلس شدند و این باعث می شد، پختگی کمتری داشته باشند.

حسین مقصودی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب نسبت به ثبت‌نام بی‌محابای برخی افراد در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: برای حضور در عرصه نظام قانونگذاری کشور اشخاص علاوه بر داشتن صلاحیت‌های عمومی مانند داشتن مدارک تحصیلی و غیره که در قانون آمده باید با قوانین بالادستی آشنا و دارای توان و ظرفیت در همه ابعاد باشند.

وی افزود: بعضا طرح‌ها و لوایحی در قوه مقننه مطرح می شود که تأیید شدن یا نشدن آنها دارای نتایج خاصی است لذا افراد باید دارای صلاحیت های لازم مانند جامع‌نگری و مسئولیت پذیری باشند و بتوانند با پختگی تصمیم بگیرند.

رصد جبهه رقیب

روزنامه کیهان در ستون نگاهی به دیروزنامه های زنجیره ای نوشته است:‌ اگر مجلس را نمونه دخالت نظارت استصوابی در حذف افراد لایق جبهه اصلاحات و تحمیل افراد ناکارآمد به اصلاح‌طلبان بدانیم باید گفت: گروهی که ادعا دارد اکثریت جامعه و دانشگاهیان و روشنفکران و متخصصان و طبقه متوسط جدید از آنها حمایت می‌کند، چطور می‌تواند این مقدار خالی از ظرفیت باشد که نتواند جایگزینی برای چند نامزد سیاسی نشان‌دار که رد صلاحیت شده‌اند، انتخاب نماید؟ پس ادعای حمایت جامعه و روشنفکران و متخصصان و داشتن ظرفیت بالای اجتماعی چه می‌شود؟ یعنی، اصلاح‌طلبان نمی‌توانند افراد متخصص به قول خود «سفید» که امکان رد شدن از فیلتر شورای نگهبان را دارند جایگزین افراد مسئله‌دار خود نمایند؟ عجبا؟

به نوشته روزنامه جوان تفاوتی جدی بین انتخابات امسال و انتخابات‌های سال گذشته وجود دارد؛ سؤالاتی که در ذهن جامعه پیرامون نحوه تاثیرگذاری مجلس در روابط و فرآیندهای داخلی کشور ایجاد شده بود، با نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین و تبعات بعدی آن تبدیل به یک دغدغه واقعی شده است.

تارنمای راه دانا در گزارشی مدعی می‌شود:‌ تشتت آرای اصلاح‌طلبان نقل محافل سیاسی شده و شاید منجر به شکست آنها در انتخابات مجلس ۹۸ شود و این جریان سیاسی برای فرار از این موضوع همواره ترمیم ساختارهای سیاسی و اصلاح طلبی را مطرح می کند و حالا تئوریسین های این جناح به عبور از اصلاح طلبان رسیده اند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:12آذر1398،کد خبر:83579189،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین