پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
طرح خرید حمایتی زعفران برابر با ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی ازهشتم آبان آغاز و تا پایان آذر ماه سال جاری ادامه خواهد یافت.
شعار سال: حسین شیرزاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص تدوین نقشه راه فروش زعفران گفت:برای فروش زعفران خریداری شده، سازمان مرکزی تعاون روستایی مشغول تدوین نقشه راه فروش زعفران بصورت تدریجی تا شهریورماه سال آینده می‌باشد به گونه‌ای که رصد بازار داخلی و خارجی به موازات هم ادامه یابد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به تاسیس تشکل تخصصی زعفران بیان داشت:در حال تاسیس یک تشکل تخصصی زعفران با اشکال پیشنهادی حقوقی هستیم که بخش قابل توجهی از فعالان بازار زعفران اعم از تولیدکنندگان، تامین کنندگان، تجار و ذی نفعان و ذی مدخلان این حوزه را پوشش دهد. این تشکل تخصصی به شکلی یک وحدت فرماندهی یکپارچه در مذاکرات عرضه و فروش محصول و تسهیم بازار زعفران در مقاصد بازار‌های خارج از کشور فراهم خواهد آورد و جلوی رقابت مخرب و دامپینگ احتمالی را خواهد گرفت.

دکتر شیرزاد درخصوص راه اندازی صندوق کالایی زعفران بیان کرد: زنجیره ابزار‌های مالی در بورس کالا و ظهور معاملات قابل توجه کمی و کیفی احجام دارایی استاندارد زعفران در بازار نقد، گواهی سپرده کالایی (قبض انبار)، قرارداد آتی و اختیار معامله، با راه اندازی صندوق کالایی زعفران به تکامل خواهد رسید. در این مرحله از سیر تکاملی بازار زعفران ما نیازمند برنامه ریزی بلند مدت در معاملات، تجمیع منابع مالی و سرمایه‌های سرگردان تشکل ها، اتحادیه‌های استانی، شهرستانی و ملی شبکه تعاون روستایی کشور و تعمیق بازار می‌باشیم.

دکتر شیرزاد افزود: صندوق کالایی زعفران بخش قابل ملاحظه‌ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی زعفران اختصاص داده و اعتقاد دارم بازارسازان، بازار گردانان و فعالین بازار حتی افراد غیر حرفه‌ای علاقمند به سرمایه گذاری در بازار زعفران بواسطه انتخاب آگاهانه و با توجه به انتشار روزانه پرتفولیوی سرمایه گزاری اقدام به خرید واحد‌های مالی این صندوق می‌کنند. باید بتوانیم معاملات بین المللی گواهی سپرده کالایی زعفران را راه اندازی کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای ایجاد رونق معاملات در بازار گواهی سپرده و قرارداد‌های مشتقه زعفران راه دیگری جز توسعه بازار زعفران با تشکیل صندوق کالایی زعفران وجود ندارد، چون گزینه‌های جذابی برای سرمایه گزاران فراهم می‌آورد. حتی مقدار مازاد عرضه که توسط تجار خریداری نشده میتواند بواسطه صندوق خریداری شده و با مدیریت اقتضایی بازار صندوق محصول را یا در قالب گواهی سپرده کالایی یا بصورت ترخیص از انبار بفروش رساند.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به مهمترین مسئله تجارت زعفران در کشور اشاره کرد و اعلام داشت:مهمترین مسئله تجارت زعفران در کشور، در مرتبه نخست فقدان مرجعیت قیمتی و کیفی مورد قبول همه فعالان بازار و هادی تجار داخلی، ثانیا فقدان برند تجاری پرقدرت در عرصه ملی و بین المللی و ثالثا، ناتوانی در ایجاد یک بازار منسجم و بستر نظام‌مند بین المللی برای معاملات زعفران و اقدامات لجستیک تجاری این محصول است.

وی با اشاره به اینکه باید به محدودیت‌های ناشی از عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی که ما را وادار به صادرات فله‌ای زعفران کرده، واقف باشیم و راهکار‌هایی برای غلبه بر محدودیت‌ها بیابیم گفت: مطالعه فرایند معاملات از طریق فعال نمودن رینگ صادراتی بازار فیزیکی به اتمام رسیده و آمادگی‌های لازم (از قبیل ارایه مستندات و اسناد مثبته، تودیع تضامین، انتخاب واحد قیمت گذاری، نوع تسویه و محل تحویل) برای عرضه زعفران در رینگ صادراتی بورس کالا وجود دارد. البته پیشنهاد قرارداد‌های ثبت سفارش به صورت پیمان آتی نیز برای تنظیم بازار وجود دارد که در صورت رسیدن به اجماع در سیاستگذاری‌ها ابزار برنامه ریزی دقیقی را در اختیار ما قرار خواهد داد.

وی در پایان گفت: پس از پایان آذرماه عرضه زعفران در بورس با رعایت شرایط بازار و صلاح کشاورزان صورت خواهد شد. این طرح حمایتی با هدف جلوگیری از افت قیمت زعفران در بازار و ممانعت از ضرر و زیان تولید کنندگان، و حمایت از زعفران کاران صورت خواهد گرفت و تاکنون میزان کل محصول حمایتی زعفران خریداری شده معادل ۵۳/۶۶۴/۵۰۴گــــرم و به ارزش ۵/۱۷۶ میلیارد ریال می‌باشد. در حال حاضر سه مرکز خرید حمایتی در خراسان رضوی به مقدار۵۲/۶۷۶/۰۰۰ گرم به ارزش ۵/۰۸۰میلیارد ریال، خراسان شمالی ۶۶۱/۵۵۵گرم به ارزش ۶۴ میلیاردریال و خراسان جنوبی۳۲۶/۹۴۹ گرم به ارزش ۳۲ میلیارد ریال می‌باشد. لازم بذکر است که پایان فرآیند خرید محصول زعفران تا آخر آذر ماه سال جاری می‌باشد؛ و پس از آن عرضه زعفران در بورس با رعایت شرایط بازار و صرفه و صلاح کشاورزان انجام خواهد شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سازمان مرکزی تعاون روستایی، تاریخ انتشار 25 آذر 98، کدخبر: 50367، www.corc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین