پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۴۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
در روز‌هایی که کمبود برخی اقلام دارویی به ویژه دارو‌های خاص، بیماران و حتی پزشکان را نگران کرده است، آن سوی دیگر ماجرا وجود برخی قرص‌ها هم موجی از بی‌اعتمادی و تشویش را در جامعه ایجاد کرد، همان قرص‌هایی که لابه لای برخی کیک‌ها و بیسکویت‌ها پیدا شدند.
شعار سال: انتشار فیلم‌هایی از سیستان و بلوچستان نشان می‌داد دانش‌آموزان در لابه‌لای تغذیه میان‌وعده خود قرص یافته‌اند و اخبار مشابهی هم از آذربایجان شرقی و هرمزگان مشاهده شد.

در روز‌هایی که کمبود برخی اقلام دارویی به ویژه دارو‌های خاص، بیماران و حتی پزشکان را نگران کرده است، آن سوی دیگر ماجرا وجود برخی قرص‌ها هم موجی از بی‌اعتمادی و تشویش را در جامعه ایجاد کرد، همان قرص‌هایی که لابه لای برخی کیک‌ها و بیسکویت‌ها پیدا شدند.

خوراکی‌هایی که بیشتر مورد پسند ذائقه کودکان هستند حالا شبهه‌دار شده است و لابه‌لای آن‌ها محتویاتی یافت می‌شود که سنخیت چندانی با این مواد غذایی ندارند.

کافی است تا گردشی مختصر در فضای مجازی داشته باشیم و آن موقع است که انواع و اقسام عکس‌ها و فیلم‌ها از شرق و غرب و جنوب کشور از وجود قرص‌های رنگارنگ در چند برند خاص خوراکی حکایت می‌کنند؛ ماجرایی که چند وقتی است تبش بالا گرفته و آنقدر شدت یافته که افکار عمومی جامعه را نگران کرده است.

کیک‌های قرص‌دار چطور به دست مشتری رسید؟

اصل ماجرا به اواخر هفته قبل و انتشار چند فیلم و عکس از استان‌های جنوبی کشور آغاز شد، فیلم‌هایی از سیستان و بلوچستان که نشان می‌داد دانش‌آموزان در لابه‌لای تغذیه میان‌وعده خود قرص یافتند، البته ماجرا به اینجا ختم نشد و اخباری مشابه از آذربایجان شرقی و هرمزگان هم مشاهده شد.

در اخبار اولیه شائبه‌هایی از مخدر بودن این قرص‌ها هم مطرح شد، اما این موضوع تا اینجای کار هم مصداق بیرونی نداشته است و در همان ابتدای راه این ادعا منتفی شد؛ البته موج کلیات خبر آنچنان قوی بود که به سرعت در سراسر کشور پیچید و روز‌های پایانی هفته که معمولا فضای خبر رمق چندانی ندارد، به تکاپو افتاد، دستگاه‌های مختلف و مرتبط کشور شروع به واکنش کردند و حال بماند که در این میان برخی ارگان‌ها استراتژی سکوت یا تکذیب را مثل همیشه پیشه کردند.

حسن ضیاءالدینی مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش در واکنش به این موضوع ضمن بی‌خطر دانستن قرص‌های کشف شده که اغلب قرص سرماخوردگی و دستگاه گوارش شناسایی شده بودند، از نامه‌نگاری با وزرات بهداشت برای پیگیری این ماجرا خبر داد از طرفی طبق گفته‌های آقای مدیرکل، حراست آموزش و پرورش پیگیر ماجرا بود هرچند که تاکنون هم واکنش خاصی از حراست مشاهده نشده است.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو هم از پیگیری ماجرا خبر داد و مدعی شد قرص‌ها بعد از تولید جاسازی شده اند همچنین ماجرای وجود بخشنامه آموزش و پرورش را به کلی تکذیب کرده بود.

او بار دیگر در کسوت سخنگوی غذا و دارو از ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های مرجع خبر داده و گفته بود علاوه بر نظارت بهداشتی، سایر دستگاه‌ها هم به دنبال پیدا و پنهان ماجرا هستند و از مردم می‌خواهیم موارد مشکوک را به ما اعلام کنند.

غائله‌ای که همچنان باقی است

فارغ از این ماجرا‌ها پنج‌شنبه هفته گذشته خبری به نقل از بهروز دهقان رئیس مرکز بهداشت چابهار مبنی بر پلمپ یک انبار مشکوک به کیک‌های آلوده به قرص منتشر شد، خبری که گویی مهر بطلانی بر تمام اخبار مربوط به انتشار قرص‌ها بود و تا حدی التهاب ماجرا را کم کرد.

همان روز و عصرگاه از بازداشت عوامل ایجاد این ماجرا در سیستان و بلوچستان خبر آمد، انگار که کلاف این ماجرای سردرگم میان چند دستگاه باز شد.

اما این پایان ماجرا نبود و بار دیگر خبر قرص‌های مشکوک در خوراکی مطرح شد، ۱-۲ روز گذشته بود که دانش‌آموزان ارومیه‌ای با خوردن این قرص‌ها مسموم شده و راهی بیمارستان شدند البته که مسئولان مدعی‌اند که خطر جدی برای سلامتی این دانش‌آموزان نبوده است و قرص‌ها هم هیوسین بود.

دستگاه‌های امنیتی وارد عمل شدند

ماجرای مشکوک وجود قرص‌ها در بیسکویت و کیک به حدی دامنه‌دار شده است که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم تجلیل از دانش‌آموزان پژوهنده از ورود دستگاه‌های امنیتی به این ماجرا خبر داد همچنین تأکید داشت که بوفه مدارس برای خرید از مراکز مجاز، خوراکی تهیه کنند.

به دنبال این موضوع سعید نمکی وزیر بهداشت هم که بیش از حاجی‌میرزایی اذهان عمومی برای پیگیری این موضوع بر او متمرکز هستند، با اشاره به اینکه تاکنون هیچ کس از طریق این قرص‌ها مسموم نشده است، بیان کرد: موارد جاسازی قرص در کیک‌ها در بیرون از چرخه تولید و توزیع رسمی صورت گرفته است همچنین نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی در حال پیگیری موضوع هستند.

حال آنچه ابهام دارد این است که چه گروه یا افرادی قصد تشویش اذهان را دارند، آیا این اقدام مقدمه‌ای برای قاچاق‌های بزرگ است؟ آیا ممکن است کالا‌های دیگر هدف قرار گیرند و در نهایت چه راهکاری می‌تواند مانع از چنین خرابکاری‌ها و تشویش اذهان شود؟
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 26 آذر 1398، کدخبر: 450867 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
تا این حد عدم نظارت کار به اینجا میرسه مگر بهداشت رعایت میشد که حالا با این قرص ها قضیه بدتر هم شده
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
0
هر روز دارن با یه شیوه جدید به کشور و اعتماد عمومی ضربه میزنن خدا ازشون نگذره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین