پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
« مسعود اسداللهی» کارشناس ارشد امور خاورمیانه با تاکید به اینکه « ملت های عرب به ناتوانی و شکست اتحادیه عرب باور پیدا کرده اند»، گفت که برای جبران این ناتوانی با همت و ابتکار تعدادی از شخصیت های برجسته عرب، اتحادیه امت عربی به عنوان یک نهاد مردمی، مستقل و غیردولتی با هدف ایجاد تغییرات درجهان عرب تاسیس شده است.

شعارسال: اسداللهی که به عنوان میهمان در این نشست شرکت کرد، از تاسیس اتحادیه امت عربی که فرصت را برای نقش آفرینی ملت های عرب و مشارکت آنها در تصمیم سازی های عربی فراهم می کند، استقبال کرد.

نشست تاسیسی اتحادیه امت عربی روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد تا نخستین تصمیم ها را برای ترسیم آینده جهان عرب اتخاذ کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت تشکیل اتحادیه امت عربی گفت: اتحادیه عرب تشکیلاتی متشکل از دولت های عرب است که سابقه چندین دهه فعالیت دارد اما تقریبا در طول تاریخ فعالیتش هیچ اقدام مثبتی انجام نداده و همواره برخلاف رغبت و خواست ملت های عرب تصمیم گیری کرده است.

این کارشناس امور خاورمیانه افزود: اتحادیه عرب تاکنون به جای برقراری وحدت ، اتخاذ مواضع عادلانه و ارائه موضعی یکپارچه از کشورهای عربی، اختلافات در جهان عرب را تشدید کرده و برای همین یک نوع یاس و ناامیدی از آن همیشه وجود داشته است.

« نارضایتی ملت های عرب از اتحادیه عرب به جایی رسیده که تقریبا همه از آن قطع امید کرده اند و این مساله در سال های اخیر و بعد از تصمیم برای اخراج سوریه شدت بیشتری گرفت زیرا سوریه یکی از بنیانگذاران اتحادیه عرب است».

اسداللهی با بیان اینکه « وقتی تصمیم اخراج سوریه گرفته شد تیر خلاص به اتحادیه عرب زده شد و دیگر چیزی از آن باقی نماند»، تصریح کرد: همه می دانند اتحادیه عرب اکنون تشکیلات فشلی است که به هیچ عنوان بیانگر خواست و برآورنده انتظارهای ملت های عرب نیست.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله بود که تعدادی از شخصیت های برجسته جهان عرب تصمیم گرفتند یک تشکیلات مردمی در مقابل اتحادیه عرب ایجاد کنند و نام آن را «جامعة الامة العربیة» یعنی اتحادیه امت عربی گذاشتند.

این کارشناس امور خاورمیانه اظهارداشت: در اتحادیه امت عربی ، ملت ها عضو هستند، نه دولت ها و در آن تصمیم های واقعی گرفته و مطالبات آنها بیان و پیگیری می شود.

اسداللهی گفت که در نشست های سه شنبه و چهارشنبه گذشته که کنگره تاسیسی اتحادیه امت عربی که یک تشکیلات مردم نهاد و غیردولتی است، میثاق و منشور اولیه آن مطرح ، بررسی و تصویب شد.

وی افزود: امروز در دنیا ثابت شده است اگر یک تشکیلات مردمی بتواند به صورت مستمر و قوی خواسته هایش را بیان کند، بر دولتمردان تاثیر خواهد گذاشت و آنها را وادار خواهد کرد در تصمیم هایشان تغییراتی ایجاد کنند حتی اگر خودشان مایل به این تغییرات نباشند.

این کارشناس امور خاورمیانه تاکید کرد: احدی انتظار ندارد اتحادیه تازه تاسیس امت عربی از همان ابتدا در مقابل اتحادیه عرب تمام قد بایستد و تصمیم گیری و تصمیم هایش را صددرصدعملی کند، اکنون بیشتر تلاش می شود این تشکیلات مردم نهاد بتواند در افکارعمومی تاثیرگذار باشد.

اسداللهی در پاسخ به این سوال که چرا اطلاع رسانی مناسبی درباره این اتحادیه و نشست تاسیسی آن صورت نگرفت؟، گفت: من جزو مدعوین بودم و اتفاقا همین انتقاد را به دست اندرکاران برگزاری نشست داشتم.

وی درعین حال افزود: در نشست تاسیسی شخصیت های زیادی از کشورهای مختلف حتی ازعرب های مقیم آمریکا ، کانادا و اروپا شرکت کردند.

این کارشناس امور خاورمیانه با تاکید برضرورت حمایت همه جانبه از اتحادیه امت عربی برای تحقق اهدافش، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل انعکاس ضعیف رسانه ای تشکیل اتحادیه امت عربی معطوف بودن همه توجه ها به اوضاع منطقه به ویژه جنگ در سوریه است.

اسداللهی تصریح کرد: البته در این چند روز شبکه های عضو اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی حضور قوی داشتند و پوشش دادند، شبکه المیادین در بخش های مختلف خبری گزارش های مفصلی پخش و با مهمانان مصاحبه کرد.

وی با تاکید بر ضرورت گسترش دامنه تبلیغات در خصوص تاسیس و اهداف اتحادیه امت عربی گفت: ازهم اکنون باید زمینه و شرایط مناسب برای تشکیل نشست بعدی اتحادیه امت عربی فراهم شود.

این کارشناس امور خاورمیانه افزود: مطمئن هستم در جهان عرب ظرفیت لازم برای فعالیت موثر اتحادیه امت عربی وجود دارد به ویژه اینکه معروف است ملت های عربی به شدت از اتحادیه عرب ناراضی هستند و آن را یک تشکیلات فشل ضد مردمی می دانند که تصمیم های اتخاذ شده در آن رضایت ملت های عرب را تامین نمی کند.

« وقتی چنین ظرفیتی وجود دارد معنایش این است که در کشورهای عربی افراد زیادی از بین فرهیختگان آن مانند شخصیت های دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی و حتی هنری وجود دارند که حاضر هستند به این اتحادیه بپیوندند».

اسداللهی با بیان اینکه « اتحادیه امت عربی شامل چندین شورا از جمله ویژه شورای فلسطین و جوانان خواهد بود»، گفت که در جلسه افتتاحیه « عدنان منصور» وزیر سابق امور خارجه لبنان پیام ژنرال« امیل لحود» رئیس جمهوری پیشین لبنان را قرائت کرد و شخصیت های لبنانی ، الجزائری ، تونسی ، مغربی و دیگر کشورها هم سخنرانی کردند.

وی خاطرنشان کرد: قرار است بزودی فرم های ویژه عضویت برای شخصیت های مختلف جهان عرب ارسال و سایت اینترنتی اتحادیه امت عربی راه اندازی شود.

** حمایت از مقاومت گام نخست اتحادیه امت عربی

این کارشناس امور خاورمیانه تصریح کرد: در نشست تاسیسی اتحادیه امت عربی به عنوان نخستین گام تصمیم گرفته شد برای حمایت از مقاومت مشروع و قانونی در مقابل دشمن اشغالگر صهیونیستی اقدام شود.

اسداللهی اظهارداشت: نخستین گام اتحادیه امت عربی بسیار مهم است زیرا دولت های عربی متاسفانه حاضر نیستند در این زمینه وارد عمل شوند و حتی از دشمن صهیونیستی در مجامع بین المللی شکایت رسمی کنند.

وی در پاسخ به این سوال ، ارزیابی شما از آینده اتحادیه عرب چیست؟، گفت: نشست اخیر سران اتحادیه عرب در موریتانی بسیار ضعیف برگزار شد.

« اتحادیه عرب آینه ای است که وضعیت کشورهای عربی را نشان می دهد و نشست ضعیف سران عرب نشان داد که جهان عرب امروز در بدترین وضعیت خود به سر می برد و پیامدهای آن در سوریه ،عراق، یمن، لیبی، مصر، لبنان و بحرین مشاهده می شود».

این کارشناس امور خاورمیانه با بیان اینکه « اختلافات در اتحادیه عرب بسیار عمیق و خطرناک شده و جنبه مذهبی پیدا کرده است»، تاکید کرد: اتحادیه عرب اگر بخواهد به همین وضعیت ادامه دهد بعید نیست در یک دهه آینده به طور کامل از بین برود.

« خیلی از کشورها احساس می کنند حضورشان در اجلاس های اتحادیه عرب فایده ای ندارد و در اجلاس اخیر سران عرب در موریتانی از میان 22 کشور عربی ، فقط سران پنج و یا شش کشور حضور داشتند که بیشتر آنها هم از کشورهای کوچک و غیرمهم بودند».

اسداللهی خاطرنشان کرد: آینده روشنی در انتظار اتحادیه عرب نیست و به سمت فروپاشی پیش می رود به خصوص اینکه سعودی درصدد است با پول بر این اتحادیه سیطره یابد و آن را به بخشی از وزارت خارجه خود تبدیل کند.

** معجزه تنها راه نجات اتحادیه عرب

وی تصریح کرد: تنها راه نجات اتحادیه عرب یک معجزه است و آن اینکه در کشورهای عربی انقلاب های واقعی اتفاق بیفتد و نظام های مردمی بر سر کار بیایند و این نظام ها به نمایندگی از مردم خود بنشینند و تصمیم گیری کنند.

** اسرائیل نگران جنگ آینده/ حزب الله قوی تر از گذشته

اسداللهی در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط کنونی مقاومت لبنان در دهمین سالگرد جنگ 33 روزه ، گفت: جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 جنگ بسیار بسیار سختی بود، خودم آن زمان در لبنان بودم و براساس مشاهده های عینی حرف می زنم.

« دیدم چه وضعیتی بود، حجم ویرانگری اسرائیل بی سابقه بود، ما مشابه آن را پیشتر ندیده بودیم، به طورمعمول جنگ ها اینقدر طول نمی کشید، در این جنگ اسرائیلی ها هرچه از دستشان بر می آمد برای ویران کردن قدرت حزب الله و به یک تعبیر شیعیان لبنان کوتاهی نکردند و هر کاری می توانستند انجام دادند».

این کارشناس امور خاورمیانه افزود: آن موقع برداشت ما این بود که اگر حزب الله بتواند ادامه حیات دهد کار مهمی شده است دیگر به این فکر نمی کردیم که حزب الله قوی تر از گذشته شود».

وی تاکید کرد: الان 10 سال از آن روزها گذشته است و به اعتراف خود اسرائیلی ها، حزب الله از لحاظ قدرت موشکی بسیار بسیار قوی تر از گذشته شده و این قدرت موشکی، توان بازدارندگی به حزب الله داده است.

اسداللهی خاطرنشان کرد:آن زمان تصور می شد حزب الله از زیر غبار خاکسترها و ویرانه ها بیرون نخواهد آمد اما بعدها معلوم شد اینطور نیست و حزب الله قوی تر از قبل سربلند کرد و این خودش موفقیت بزرگی است و نشان می دهد حزب الله در جنگ 33 روزه پیروز شده است.

این کارشناس امور خاورمیانه با اشاره به تحولات در منطقه به ویژه ایجاد فتنه های مذهبی در سوریه ، یمن وعراق، تصریح کرد: ظاهر امر این است ، حزب الله درگیر شده و بخش عمده نیروهایش که باید مقابل اسرائیل بایستند به سوریه رفته اند، اما وقتی به باطن قضیه نگاه می کنیم، می بینیم این جنگ علاوه بر اینکه جنگ مقدسی است و به دنبال دفاع از حرم ها و نیز دفاع از خط مقاومت است که آن هم هدف مقدسی است، یک فرصت جدیدی فراهم کرده تا حزب الله تجربه جدیدی را کسب کند.

« حزب الله در سوریه که یک جنگ چریکی و شهری و بسیار سخت تر از جنگ با ارتش های کلاسیک مانند ارتش اسرائیل است، تجربه بسیار ذی قمیتی را بدست آورده است».

وی با تکریم شهدای حزب الله در جنگ با تروریست های تکفیری در سوریه برای تحقق یک هدف بسیار بزرگ، گفت: جنگ در سوریه برای حزب الله تجربه سیطره بر سرزمینی وسیع را فراهم کرده که پیشتر امکان آن وحود نداشت.

اسداللهی با تاکید به اینکه « اسرائیل بسیار نگران تجربه های جنگی جدید حزب الله است»، افزود: اسرائیلی ها اعتراف می کنند حزب الله در این چند سال بحران و جنگ در سوریه یاد گرفته چطور حمله ، تصرف و کنترل کند و در جنگ آینده که زمان آن معلوم نیست حزب الله مانند جنگ 33 روزه نخواهد جنگید.

این کارشناس امور خاورمیانه خاطرنشان کرد: حزب الله در جنگ 33 روزه به صورت چریکی می جنگید، یک ضربه به دشمن صهیونیستی می زد و برمی گشت، اما در جنگ بعدی خود اسرائیلی ها می گویند حزب الله با این توانایی ها که به دست آورده است وارد خاک فلسطین اشغالی خواهد شد.

« شهرک های صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی الان از دید اسرائیل منطقه نظامی هستند، یعنی هر آن ممکن است آنجا جنگی اتفاق بیفتد».

« درجنگ های قبلی فقط اسرائیل وارد خاک طرف مقابل می شد اما در جنگ آینده اینطور نخواهد بود و حزب الله وارد خاک فلسطین اشغالی خواهد شد و نه تنها ضربه خواهد زد بلکه زمین را هم تصرف خواهد کرد».

اسداللهی تاکید کرد: این یک تحول بسیار بسیار عمده است به ویژه اینکه شمال فلسطین اشغالی مرکز صنعتی و توریسم رژیم صهیونیستی و قطب کشاورزی آن است، اگر حزب الله وارد این منطقه شود ضربه کاری به اسرائیل خواهد بود و تجربه جنگ سوریه امکانات بسیار زیادی را در اختیار حزب الله برای تحقق این هدف قرار داده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 22مرداد1395، کدخبر: 82185177: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین