پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری ، اظهار داشت: ما انتقاد را ملاک بررسی صلاحیت داوطلبان قرار نمی‌دهیم. توهین، افترا و سخنان ساختارشکنانه با انتقاد تفاوت دارد و قطعاً ملاک بررسی‌ها قرار می‌گیرد.

شعار سال:ما انتقاد را ملاک بررسی صلاحیت داوطلبان قرار نمی‌دهیم. توهین، افترا و سخنان ساختارشکنانه با انتقاد تفاوت دارد و قطعاً ملاک بررسی‌ها قرار می‌گیرد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری دیروز خود، اظهار داشت: هیئت‌های اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کارشان را انجام داده و نتایج را نیز اعلام کرده‌اند، الان مرحله رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت استانی است که طبق قانون بعد از کسب نظر از هیئت‌های مرکزی اعلام نظر خواهند کرد.

شرکت ۲۲۱ نفر در آزمون کتبی خبرگان
وی ادامه داد: در حوزه خبرگان رهبری ۳۰۳نفر ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد افرادی قبلاً آزمون داده بودند و ۲۷۲نفر برای آزمون کتبی دعوت شدند که از این تعداد ۲۲۱نفر در آزمون کتبی شرکت کردند که بعد از استخراج نتایج آزمون کتبی از پذیرفته‌شدگان برای آزمون شفاهی دعوت خواهد شد و بعد از آن بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌شود.

گلایه‌مان را کجا ببریم؟
این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی در انتقادات به شورای نگهبان به علت رد‌صلاحیت داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی تأیید می‌شود، گفت: ما گلایه‌مان را در این زمینه کجا ببریم؟ همه نهاد‌ها و دستگاه‌هایی که در حوزه انتخابات وظیفه دارند باید وظیفه‌شان را طبق قانون انجام دهند. این انتظار را از هیئت‌های اجرایی داریم که براساس مر قانون اعلام نظر کنند، البته، چون آمار دقیقی از بررسی‌ها در هیئت‌های اجرایی نداریم لذا نمی‌توانیم بگوییم که هیئت‌های اجرایی تا چه اندازه بر اساس قانون عمل کرده‌اند. ما در شورای نگهبان دقت لازم را انجام می‌دهیم که قانون در بررسی صلاحیت‌ها رعایت شود و حقی از کسی ضایع نشود.

درباره انتقاد آزادی داریم
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا انتقاد برخی نسبت به رهبر انقلاب ملاک بررسی صلاحیت آن‌ها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود یا خیر؟ اظهار داشت: درباره انتقاد، رهبر معظم انقلاب فرمودند که در این زمینه در کشور آزادی داریم. از رهبر تا کوچک‌ترین فرد در کشور، خود را در معرض انتقاد قرار می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: ما انتقاد را ملاک بررسی صلاحیت قرار نمی‌دهیم، اما توهین، افترا و بحث‌های ساختارشکنانه تکلیفش با انتقاد فرق می‌کند و ما قطعاً موارد ساختارشکنانه را مورد ملاک قرار می‌دهیم.

مدیریت و اجرا فقط با وزارت کشور
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شنیده شده است کارگروهی در دولت با موضوع انتخابات به ریاست برخی وزرا شکل گرفته است و آیا این برخلاف اصل بی‌طرفی دولت نیست؟ تصریح کرد: من این موضوع را تا به حال نشنیده‌ام، اما دولت به جز وزارت کشور در مدیریت و اجرای انتخابات هیچ مسئولیت دیگری ندارد.

در ادامه، خبرنگاری پرسید صلاحیت ۹۱درصد از نامزد‌ها در هیئت‌های اجرایی تأیید شده است و بقیه رد شده‌اند، عده‌ای تلاش می‌کنند بگویند شورای نگهبان بیشتر نامزد‌ها را رد می‌کند. از نظر روانی این موضع چه تاثیری دارد؟ که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ اظهار داشت: از نظر روانی کار شما رسانه‌هاست که توضیح دهید و باید به شورا کمک کنید. قانون، سه محورِ تأیید، عدم‌تأیید و عدم‌احراز صلاحیت را صراحتاً بیان کرده و هر نهادی که مسئول است باید در این چارچوب عمل کند. اگر کسی وظیفه‌اش را انجام ندهد به این معنا نیست که ما هم وظیفه خود را انجام ندهیم، ما موظفیم قانون را به درستی اجرا کنیم.

مجلس می‌توانست از گسترش ثبت‌نام‌ها جلوگیری کند
وی با بیان اینکه مجلس با تصویب قانون می‌توانست از این گسترش ثبت‌نام‌ها جلوگیری کند، یادآور شد: در دور گذشته بیش از ۱۲هزار نفر ثبت‌نام‌کننده داشتیم که ۹هزار نفر، «ثبت‌نام اولی» بودند، این بار هم ۱۱هزار نفر «ثبت‌نام اولی» داریم به این معنی که ۹هزار نفر قبلی که ثبت‌نام اولی بودند در این دور ثبت‌نام نکردند و از صحنه خارج شده‌اند. سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: قانونگذار می‌توانست طوری قانون بنویسد که جلوی ثبت‌نام بی‌رویه را بگیرد تا هیچ هزینه‌ای برای هیچ نهادی نشود.

صدای همه را می‌شنویم
در ادامه خبرنگاری از کدخدایی درباره نقش شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها پرسید که وی پاسخ داد: ما در کشور آزادی داریم، هر کسی که له یا علیه شورای نگهبان حرفی بزند صدایش را می‌شنویم. بار‌ها گفته‌ایم ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است.

کدخدایی ادامه داد: صلاحیت نمایندگان یا رئیس‌جمهوری یا خبرگان رهبری فقط برای یک دوره تأیید می‌شود، در طول آن دوره‌ای که این افراد تأیید می‌شوند دیگر شورای نگهبان اظهار نظری نمی‌کند و طبیعتاً صلاحیت آن فرد برقرار است، پس اگر نماینده‌ای برای دور بعد تأیید صلاحیت نشود به این معنا نیست که در دوره کنونی صلاحیتش مشکل دارد بلکه صلاحیت وی تأیید شده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره گزارش‌های نهاد‌های مردمی به شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت‌ها تصریح کرد: تشخیص صلاحیت در مرحله اول بر عهده هیئت‌های اجرایی، سپس هیئت‌های استانی، بعد از آن هیئت‌های مرکزی و نهایتاً شورای نگهبان و مراجعی است که طبق قانون وظیفه بررسی تأیید صلاحیت‌ها را دارند. نهاد‌های گزارش‌دهنده در حکم کارشناسی هستند که می‌توانند گزارش‌ها را برای شورای نگهبان ارسال کنند.

محدودیتی در دریافت گزارش‌ها نداریم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا محدودیتی در ارسال گزارش‌ها به شورای نگهبان وجود دارد یا خیر؟ گفت: هیچ محدودیتی نداریم. قانونگذار نگفته از چه نهادی می‌توانید گزارش بگیرید.

کدخدایی درباره محدودیت دریافت گزارش‌ها و اسناد راجع به داوطلبان گفت: محدودیتی در دریافت گزارش نداریم ولی اسناد و مدارک باید محکمه‌پسند باشند، اگر کسی گزارش می‌دهد باید مستند باشد، اگر نباشد به آن رسیدگی نمی‌شود.

رایزنی به معنای چانه‌زنی نیست
در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از جلسه برخی از اصلاح‌طلبان با سخنگوی شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها پرسید که وی پاسخ داد: دوستان مختلفی به ما مراجعه می‌کنند، این رویه جاری ماست. آقایان عارف، مجید انصاری، خرازی و افرادی از حزب آنان با ما دیدار داشته‌اند. ما هر وقت درخواستی باشد، توضیحات لازم را خواهیم داد، در این زمینه روند سابق برقرار است و ما با همه جلسه خواهیم گذاشت.
کدخدایی گفت: هر یک از نامزد‌های نمایندگی مجلس در پای صندوق رأی می‌توانند نماینده‌ای داشته باشند و اگر تخلفی دیدند، گزارش آن را برای شورای نگهبان ارسال کنند.

همچنین خبرنگاری درباره جلسه محمدرضا عارف با کدخدایی سؤال کرد که وی پاسخ داد: گزارش مفصلی درباره این جلسه به صورت غیررسمی از سوی یکی از اعضای شورای نگهبان منتشر شد. موارد قانونی را به صورت مفصل بیان کردیم و آقای عارف نیز در این جلسه تأکید کرد که شورای نگهبان باید مراحل قانونی را طی کند. ما می‌گوییم اگر عده‌ای رایزنی را به عنوان چانه‌زنی برای تأیید صلاحیت می‌دانند، این گونه نیست چراکه شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی‌گیرد.

فرصت اعلام نظر کوتاه است
وی درباره خلأ‌های موجود در قانون انتخابات عنوان کرد: اولین ایراد همین است که ۱۶هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند، جدای از کسانی که صلاحیت آن‌ها تأیید نشده و سابقه‌ای ندارند ما باید صلاحیت ۱۲هزار نفر را بررسی کنیم، از نظر زمانی هر پرونده ۱۰دقیقه وقت ما را می‌گیرد.

کدخدایی همچنین تصریح کرد: به غیر از این ما باید پاسخ همه مراجع را دریافت کنیم، این ظلم به دستگاه‌های مختلف است و این ظلم است که انتظار دارند ظرف مدت کوتاهی شورای نگهبان اعلام نظر کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری جهان نیوز،تاریخ انتشار:1دی1398،کد خبر: 711941،www.jahannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین