پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۴۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
شرکت‌‌های واردکننده داروهای ژنریک در کشور، داروی ژنریک خود را در سایه غفلت "سازمان غذا و دارو" با قیمتی برابر با قیمت داروی برند اصلی به فروش می‌‌رسانند!

شعارسال: در این مطلب اشاره شد که براساس ضوابط قیمت‌‌گذاری داروها در سازمان غذا و داروی ایران، قیمت "داروهای ژنریک وارداتی" باید 40 تا 60 درصد ارزان‌تر از قیمت داروی برند اصلی در بازار کشورمان باشد اما طبق برخی مستندات ، برخی شرکت‌‌های واردکننده داروهای ژنریک در کشور، داروی ژنریک خود را در سایه غفلت "سازمان غذا و دارو" با قیمتی برابر با قیمت داروی برند اصلی به فروش می‌‌رسانند!

در پی انتشار این خبر، یکی از این شرکت‌ها که از مصادیق بارز ارتکاب به چنین تخلفی محسوب می‌شد و داروهای ژنریک خود را در بازار مصرف کشورمان به‌قیمت داروی برند اصلی می‌فروخت، مجبور به کاهش 40درصدی قیمت داروی خود شد!

اما در ادامه، وزارت بهداشت در واکنش به خبر مذکور، "جوابیه‌ای" را برای تسنیم ارسال کرده است! جالب اینکه در این جوابیه، وزارت بهداشت به صراحت بر اصل وقوع چنین تخلفی، صحه گذاشته و تاکید کرده است: "پس از بررسی‌های صورت گرفته در آذر ماه 98 با توجه به یکسان بودن اثربخشی دارو با داروی برند موجود در بازار دارویی کشور، موضوع در کمیسیون قانونی قیمت‌گذاری مورخ 12 آذر ماه 98 مطرح گردید و با موافقت اعضای کمیسیون، قیمت ریالی دارو به 60 درصدداروی برند کاهش یافته و جهت تصحیح قیمت، به شرکت وارد کننده ابلاغ گردید."

اما نکته قابل تامل اینکه با وجود تایید مطلب تسنیم از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت در مطلب ارسالی، باز هم این وزارتخانه ترجیح داده، مطلب خود را با عنوان "جوابیه" برای خبرگزاری تسنیم ارسال کند! در ادامه متن جوابیه اخیر وزارت بهداشت به همراه توضیحات تسنیم آمده است:

"مجوز ثبت، واردات یا تولید یک داروی جدید توسط کمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو صادر می‌گردد و قیمت‌گذاری داروهای وارداتی بر اساس قیمت ارزی مورد تایید داروها انجام می‌گیرد. در زمان سیاستگذاری واردات، قیمت ارزی داروی متقاضی، براساس آخرین ضابطه قیمت گذاری دارو(ویرایش بهمن 1396)، با قیمت همان دارو در کشورهای مرجع قیمت گذاری دارو در ایران (ترکیه، یونان، اسپانیا و پرتغال) و همچنین قیمت ارزی نمونه‌های مشابه موجود در کشور مقایسه می‌شود تا کمترین قیمت ارزی ممکن برای دارو به تایید برسد.

داروی مورد بحث (Budesonide/Formoterol 400/12 mcg) یک داروی برند ژنریک ساخت کمپانی Elpen می‌باشد که پس از طی کلیه مراحل قانونی ثبت در سازمان غذا و دارو، در سال 96 مجوز واردات گرفته و با توجه به سیاستی که در همان سال اخذ نموده، شرکت متقاضی، اقدام به واردات دارو با قیمت ارزی مورد تایید در آن سال کرده است. این دارو از نظر اثر بخشی معادل داروی برند Budesonide/ Formoterol 320/9 mcg می باشد و با توجه به دستگاه همراه آن، دقیقا به میزان داروی برند دارو آزاد می کند و میزان ماده موثره ای که به بدن میرسد نهایتا یکسان است بنابراین عوارض بیشتری برای بیمار ندارد.

داروی مذکور پس از دریافت قیمت سه گانه ریالی از کمیسیون قانونی قیمت گذاری وارد بازار شده و با همان قیمت به فروش رسیده بنابراین تخلفی از جانب شرکت صورت نگرفته است.

پس از بررسی‌های صورت گرفته در آذر ماه 98 با توجه به یکسان بودن اثربخشی دارو با داروی برند موجود در بازار دارویی کشور، موضوع در کمیسیون قانونی قیمت گذاری مورخ 12 آذرماه 98 مطرح گردید و با موافقت اعضای کمیسیون، قیمت ریالی دارو به 60 درصدداروی برند کاهش یافته و جهت تصحیح قیمت، به شرکت وارد کننده ابلاغ گردید."

توضیحات تسنیم:

در جوابیه اخیر وزارت بهداشت یک نکته قابل تامل وجود دارد و آن اینکه اگر شرکت دارویی مذکور تخلفی در "گران‌فروشی داروی ژنریک وارداتی" خود نداشته و به تصریح وزارت بهداشت: "داروی مذکور پس از دریافت قیمت سه‌گانه ریالی از کمیسیون قانونی قیمت گذاری وارد بازار شده و با همان قیمت به فروش رسیده بنابراین تخلفی از جانب شرکت صورت نگرفته است" پس چرا در ادامه همین جوابیه به صراحت عنوان شده که مسئله گران‌فروشی این دارو در بازار مصرف کشورمان در کمیسیون قانونی قیمت‌گذاری مورخ 12 آذر به بحث گذاشته شده و در نهایت "رای به کاهش 60 درصدی قیمت داروی مورد اشاره" داده شده است؟!

در جوابیه اخیر وزارت بهداشت تاکید شده که "این دارو از نظر اثربخشی معادل داروی برند Budesonide/ Formoterol 320/9 mcg می‌باشد." این تاکید وزارت بهداشت بر اثربخشی معادل داروی برند اصلی "محلی از اعراب ندارد" چرا که گزارش تسنیم ناظر به گرا‌ن‌فروشی یک "داروی ژنریک وارداتی" در داخل کشورمان بوده و نه ناظر به اثربخشی آن و اینکه قیمت "داروهای ژنریک وارداتی" باید 40 تا 60 درصد ارزان‌تر از قیمت داروی برند اصلی در بازار کشورمان باشد اما مشخص نیست که چرا وزارت بهداشت اصرار دارد که از کنار این تخلف به راحتی بگذرد و صرفا بر "اثربخشی معادل این دارو" تاکید کند!

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فانا، تاریخ انتشار: 30آذر1398 ، کدخبر: 23778: phana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
0
دیگه دنبال گرون کردن کالاهاشونن همه یه بهانه چرند هم پیدا کنن دلیل گرونی اوکی شده براشون خدا خیرشون نده
ناشناس
United Kingdom
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
0
گران فروشی و در پاچه مردم کردن یک امر طبیعی و پذیرفته شده تبدیل شده حالا هر روز یه جا اتفاق میفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین