پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۷۸۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
انتشار گزارش هایی در انعکاس انتقاد جامعه ایثارگری از نحوه خدمات دهی بنیاد شهید و بیمه دی طی دوسال گذشته بخشی از عملکرد روزنامه خراسان در پیگیری مطالبات به حق این جامعه معزز بوده است. موضوعی که اگرچه یک بخش آن به کمبود بودجه و کم توجهی دولت به بنیادشهید و جامعه ایثارگری مرتبط است که امیدواریم در بودجه 99 توسط مجلس اصلاح شود،اما سوی دیگر آن به اعتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس ریشه در بنگاه داری بنیاد شهید دارد؛ بنگاه داری و اقدامات اقتصادی که توسط دو بازوی اصلی بنیاد یعنی هلدینگ های دی و کوثر انجام می شود.

شعارسال:  انتشار گزارش هایی در انعکاس انتقاد جامعه ایثارگری از نحوه خدمات دهی بنیاد شهید و بیمه دی طی دوسال گذشته بخشی از عملکرد روزنامه خراسان در پیگیری مطالبات به حق این جامعه معزز بوده است. موضوعی که اگرچه یک بخش آن به کمبود بودجه و کم توجهی دولت به بنیادشهید و جامعه ایثارگری مرتبط است که امیدواریم در بودجه 99 توسط مجلس اصلاح شود،اما سوی دیگر آن به اعتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس ریشه در بنگاه داری بنیاد شهید دارد؛ بنگاه داری و اقدامات اقتصادی که توسط دو بازوی اصلی بنیاد یعنی هلدینگ های دی و کوثر انجام می شود. ما در بررسی این دو موضوع به این دیدگاه بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس رسیدیم که آن ها معتقد بودند این نهاد تا زمانی که از بنگاه داری فاصله نگیرد با همین مشکلات و کاستی ها روبه رو خواهد بود. بماند که تعدادی دیگر از نمایندگان نیز معتقدند بنیاد شهید کنونی در برابر عملکرد خود پاسخ گو نیست. در همین زمینه در چند گزارش عملکرد اقتصادی و بنگاه داری این نهاد را در گفت وگو با نمایندگان بررسی کردیم که در دیدگاه های آن ها چندان روی خوش و اظهارنظر مثبت درباره عملکرد این مجموعه در بخش های اقتصادی نیافتیم. ضمن این که درددل های جامعه ایثارگری را نیز بارها شنیده ایم و به مناسبت آن ها را درج کرده ایم. هم اکنون کاستی ها در بخش ارائه خدمات درمانی و بیمه ایثارگران به گونه ای است که مطالبات آن ها از بیمه تکمیلی گاهی تا بیش از یک سال است و همچنین از 12 هزار مرکزدرمانی و داروخانه که قبلا به ایثارگران خدمات ارائه می کردند، اکنون فقط پنج هزار مرکز، خدمات می دهند. به هر روی گزارش های ما در نقد رویکردهای بنگاه داری بنیاد شهید، سازمان اقتصادی کوثر به عنوان یکی از مهم ترین مجموعه های اقتصادی بنیاد شهید را برآن داشته است، موجودیت اش را اثبات و از عملکرد خود دفاع کند. از این رو محمدرضا اسکندری، مدیر عامل این سازمان در نشستی، به طور مشروح از رشد اقتصادی و فعالیت های سازمان متبوع اش سخن می گوید. ما ضمن این که همچنان معتقدیم بنیاد شهید نباید در حوزه بنگاه داری فعالیت کند، بخش های مهم اظهارات آقای اسکندی را منتشر می کنیم که البته در ادامه نیز 2 نماینده مجلس درباره بخش هایی از این اظهارات دیدگاه های شان را بیان کرده اند.
 
تاکنون شرکت های ما با دادگاه معرفی نشده اند

اسکندری مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در خصوص بازرسی های ویژه سازمان بازرسی  از بنیاد شهید، می گوید: سازمان بازرسی در سال 97 در دفتر ما مستقر بوده و روی سازمان نظارت دقیق و همه جانبه ای داشته و یکی از افتخارات ما در این 10سال این بوده است که تا کنون هیچ یک از شرکت های ما از طرف سازمان بازرسی به دادگاه ها معرفی نشده اند. در عین حال برخی، شرایط گذشته را به وضع موجود ربط دادند و نقاط مثبت را به نقاط ضعف تبدیل کردند که ما اعلام کردیم این موضوع واقعا ظلم است.

هر بودجه ای که بنیاد تعیین کرده، سازمان کوثر پرداخته است

وی افزود: طی   10 سال گذشته هر میزان بودجه ای که بنیاد تعیین کرده است   ما آن را بدون ریالی کم یا زیاد پرداخته ایم ضمن این که بنیاد کوچک ترین امتیازی به ما   نداده است؛ بلکه در خیلی از موارد مانع هم ایجاد کرده است.

نتیجه تحقیق و تفحص حتی در کمیته  مد نظر به تصویب نرسید

اسکندری در خصوص ماجرای تحقیق و تفحص که برخی معتقدند بنیاد مانع طرح آن در مجلس شده است، مدعی است: کسی جلوی انجام تحقیق و تفحص را نگرفته است. من با شنیدن بعضی حرف ها واقعا تعجب می‌کنم، مثلا آقای پژمانفر (نماینده مجلس) حرف بسیار تعجب برانگیزی زده اند واقعا چه کسی جلوی تحقیق و تفحص از بنیاد را گرفته است. اتفاقا تحقیق و تفحص هم صورت گرفت اما بعد از آن رئیس مجلس گفت آن همه هزینه شد و هیچ نتیجه ای نیز گرفته نشد! پس چرا مجدد تحقیق و تفحص نکردند. زمانی هست نتیجه تحقیق و تفحص به مجلس می رود قرائت و معرفی هم می شود و به دادگاه ارسال می شود اما در این باره نمایندگان در مراحل تحقیق و تفحص اصلا نتوانستند چیزی را که در کمیته مشخص شده به تصویب برسانند.وی ادامه داد: طبق قانونی که مجلس تصویب کرده است وقتی که تحقیق و تفحص از یک نهادی صورت می‌گیرد حق رسانه ای کردن مسائل را پیش از آن‌که در صحن علنی قرائت شود، ندارند. همین که هر روز راجع به یک تحقیق و تفحص مصاحبه صورت می‌گیرد به طور کلی خلاف قانون است. چرا که به هرحال آیین نامه داخلی مجلس آن را به ثبت رسانده است. این قانون بیان می‌کند که هیچ کس حق علنی و رسانه ای کردن تحقیق و تفحصی را ندارد مگر بعد از آن‌که گزارش آن در صحن علنی بازبینی شود. این تحقیق و تفحص نگه داشته شده تا در هر مقطعی هر طوری که خواسته اند مورد استفاده قرارش دهند و این خلاف قانون است.

ورود شرکت های ما به بورس 

اسکندری درباره اقدامات بورسی می گوید: از سه سال قبل برای ورود به بورس در حال گرفتن مجوزها هستیم و در آینده شرکت های ما وارد بورس خواهند شد. هرچند الان شرکت های زاگرس، شریف آباد، ماهان و .... به بورس پیوسته اند.وی با ابیان این که ما در خود سازمان فعالیت اقتصادی انجام نمی‌دهیم و فقط مسئولیت نظارت بر شرکت های دیگر را داریم، می افزاید: نظارت بر کارهایی که شرکت ها بر طبق مصوبات ارائه شده انجام می دهند برعهده ماست. بعد از این نظارت ها گزارشی از فعالیت های صورت گرفته آن ها به تابلوی بورس ارائه می شود؛ چرا که ما موضوع پوشیده ای نداریم.

سوددهی هر روز بیشتر می شود

اسکندری با بیان این که در سال 88 شرکت های ما را با قیمت 110میلیارد و ماکزیمم به قیمت 400 میلیارد خریداری می‌کردند، می‌گوید: اما  الان ارزش سه تا از شرکت هایی که در بورس در حال فعالیت هستند به بیش از 2300 میلیارد می‌رسد.وی ادامه داد: ما فعالیت آبزی پروری را با بودجه هفت میلیاردی شروع کردیم که الان 150 میلیارد تومان ارزش دارد. با این حال همین آبزی پروری در جدول زیان ده است اما این زیان ده بودن به این معناست که آن چه هزینه شده هنوز بازنگشته است.وی با بیان این که شرکت های کشاورزی در حوزه کسب و کار به هفت حوزه دام سبک، دام سنگین، مرغ گوشتی، مرغ تخم گذار، آبزی پروری، تولیدات گیاهی و حوزه بازرگانی مجموعه کشاورزی تقسیم بندی شده اند، گفت: این هفت حوزه را گروه کشاورزی ما پوشش می‌دهد و شرکت ها با توجه به همین تقسیم بندی ادغام می‌شوند. در ضمن کار دیگری که در کنار فعالیت های دیگرمان انجام می‌دهیم توانمند سازی ایثارگران است.

الان  تفکر ما نمی‌توانیم حاکم است

 اسکندری می گوید: تفکر ما می‌توانیم و ما نمی‌توانیم دو تفکر جدا در کشور است. ما پیشنهادهای خوبی برای وزارت جهاد کشاورزی داشته ایم اما متاسفانه در سیستم اقتصادی فعلی کشور، تفکر ما نمی‌توانیم حاکم است.
می توانیم در تولید تلویزیون خودکفا شویم

وی تحریم ها را فرصت خواند و گفت: ما باید از این فرصت استفاده کنیم ، برای مثال می‌توانیم در تولید تلویزیون خودکفا شویم. ما می‌توانیم شهاب را جایگزین کنیم؛ تمامی قطعات شهاب در گذشته تولید داخل بود اما زمانی که مدل های جدید تلویزیون از خارج کشور وارد شد، راهی جز واردات قطعات نبود. شهاب به مرحله ورشکستگی رفت اما من اجازه ندادم تعطیل شود. خوشبختانه شهاب امسال کاملا سود ده شده است و حدود شش میلیارد تومان سود خالص دارد.

ساخت بزرگ ترین بیمارستان جامع سرطان

وی با بیان این که ساخت بزرگ ترین بیمارستان جامع سرطان کشور تا آخر سال تکمیل می‌شود، می افزاید: تا الان 30 میلیارد تومان برای ساخت این مجموعه هزینه کرده‌ایم.

هدف بنیاد از فعالیت اقتصادی

اسکندری درباره هدف اولیه بنیاد شهید می‌گوید: تلاش ما برای بهره گیری از سرمایه و دارایی های بنیاد در جهت رشد و اعتلای مادی و معنوی خانواده معظم شهیدان است.وی با اشاره به اساسنامه بنیاد شهید می گوید: دست بنیاد شهید در امور اقتصادی برای اداره و بهره‌برداری مطلوب از اموال تحت پوشش بنیاد باز است . به این منظور اموال بنیاد شهید به دارایی هایی که توسط دولت و اشخاص حقیقی به  بنیاد اهدا شده است اطلاق می‌شود.مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر خاطرنشان می کند: در قانون ایثارگران، دولت موظف شده است از طریق بنیاد یک سری خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و فرهنگی به ایثارگران ارائه دهد که هرسال در بودجه عمومی کشور مبلغی را به بنیاد اختصاص می‌دهند که ردیف اصلی بودجه بنیاد از این طریق تامین می‌شود. تصویب این بودجه عمومی باید پاسخ گوی تعهدات قانونی بنیاد به ایثارگران باشد؛ ولی متاسفانه برآورده شدن نیاز ایثارگران به دلیل وجود تفاوت بین آن چه در قانون بودجه به تصویب می‌رسد با آن چه که در ردیف بودجه پرداختی سالانه بنیاد به ایثارگران قرار دارد به طور صددرصد امکان پذیر نیست.

بانک دی نهاد مالی خصوصی است

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان این نکته که انگشت اتهامات با توجه به کسری‌های موجود متوجه بانک و بیمه دی است، می‌گوید:   در تعاریف قوانین اقتصاد، بانک دی نهاد مالی خصوصی است و توسط شخص ایثارگران اداره می‌شود، یعنی تمامی سهامداران آن از خانواده بزرگ ایثارگران هستند و دولت و بنیاد یا هرگونه نهاد دولتی دیگر هیچ گونه دخالتی در امور درآمدی و دریافتی آن ندارند. تنها بخش اقتصادی که می‌تواند به بنیاد شهید کمک کند سازمان اقتصادی کوثر و سازمان  املاک است که مبلغ دریافتی از فعالیت های اقتصادی خود را به بنیاد شهید واریز می‌کنند.وی می افزاید:  مجمع هرسال مبلغی را به سازمان برنامه و بودجه در قبال دریافت بودجه سالانه تعیین می‌کند که مدت هاست این مبلغ تمام و کمال با توجه به ظرفیت های بنیاد پرداخت شده، برای مثال عدد سال 98 مبلغ 195 میلیارد تومان بوده است.

جوان گرایی در کوثر

وی جوان گرایی را یکی از محوریت های این نهاد خواند و با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: متوسط سن مدیران در ابتدا 62 سال بوده است که هم اکنون به 32 سال رسیده است و ما این مبحث جوان گرایی در بنیاد شهید را همواره در دست اجرا داریم.مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر با خاطر نشان کردن این نکته که کسری و کمبود بودجه هیچ ارتباطی به مشکلات اقتصادی ندارد، گفت: بسیاری از سهامداران بانک دی سابقه نمایندگی مجلس را دارند و باید مجمع مدیریت بانک دی را در دست بگیرد.
 
پژمانفر: اگر ریگی به کفش ندارند بگذارند تحقیق و تفحص عملیاتی شود

حجت الاسلام   پژمانفر عضو فراکسیون ایثارگران مجلس در باره اظهارات اسکندری درباره تحقیق و تفحص به خراسان گفت: اگر ریگی به کفش بنیاد نیست خود تلاش می کرد این تحقیق و تفحص شکل بگیرد. بنده نیز از این اظهارات تعجب می کنم همان طور که گفتم با فشار لابی بنیاد شهید تحقیق و تفحص ها از بنیاد شهید نافرجام مانده است. این لابی ها در دو نوع ارائه اطلاعات غلط و فشار بر نمایندگان درخواست کننده این طرح و بیان این که چنین تحقیق و تفحصی هزینه دارد موجب شد تا فرار از پاسخ گویی را در این بنیاد شاهد باشیم.وی افزود: در جواب ادعای مطرح شده درباره بی اشکال بودن رویه فعالیت های اقتصادی بنیاد شهید لازم است مسئولان این بنیاد را ارجاع بدهیم به میزان رضایتمندی ایثارگران از این بنیاد و افکار عمومی.پژمانفر همچنین اشاره کرد: این که آقایان در بنیاد شهید از پاسخ گویی فرار می کنند و همواره اجازه نمی دهند مسائل به صورت شفاف در اختیار مجلس و مردم قرار گیرد اظهر من الشمس است و این صرفا مربوط به این دوره از مجلس نیست بلکه در مجالس قبل هم نهاد قانون گذاری و نظارت با این مشکل مواجه بود. نماینده مشهد در مجلس گفت: به جای این ادعا، آقایان اجازه دهند یک بار تحقیق و تفحص انجام شود و به نتیجه برسد. این که تحقیق و تفحص ها عملیاتی نمی شود بدان خاطر است که یک جریان خیلی قوی پشت آن قرار دارد.

وی تاکید کرد: هم اکنون بنیاد در وظایف قانونی که دارد خیلی کوتاهی می کند . این که مدام بگوید دولت به ما پول نمی دهد برای خدمت نکردن به قشر ایثارگر قابل قبول نیست. بنیاد باید در صدد رفع مشکل ایثارگران برآید که اصولا اگر این نهاد چنین کاری نکند کجا باید مشکلات ایثارگران رسیدگی شود.
 
حاجی دلیگانی: نمی توان نقش بیمه دی در مشکلات موجود را نادیده گرفت

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو فراکسیون ایثارگران مجلس اظهار کرد: همچنان معتقدیم ضعف مدیریت بنیاد موجب بروز مشکلات عدیده ای برای ایثارگران شده است.وی خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از مشکلات بنیاد به همکاری نکردن دولت برای تخصیص ندادن اعتبارات لازم به ایثارگران باز می گردد اما نمی توان نقش بیمه دی به عنوان شرکتی که مشکلات زیادی را بر گردن ایثارگران انداخته است، نادیده گرفت.وی گفت: وقتی بنیاد می بیند در نوع انتخاب بیمه خود اشتباه کرده و هزینه‌های زیادی را به دوش ایثار گر و این بنیاد گذاشته است اصرار بر اشتباه خود نشان می دهد یک نوع رودربایستی یا وضعیت پنهانی در زیرگروه های ارتباطی میان بنیاد و این بیمه و همچنین مسائل دیگری وجود دارد.حاجی دلیگانی یادآورشد: در صورتی که بنیاد می تواند با جایگزینی بیمه ای دیگر و تمهیدات لازم بخش زیادی از مشکلات فعلی ایثارگران را کم کند. این اقدامات ضرورت دارد و ارتباطی به پول ندادن دولت ندارد.
 

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت  روزنامه خراسان    ،تاریخ انتشار:    3 دی   1398،کدخبر: 20274،www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین