پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۸۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
پرونده محرومیت هزاران نفر از مرزنشینان استان‌های غربی کشور که در راه‌های سخت گذر و پر خطر از روی ناچاری کولبری می‌کنند، با مرگ تلخ آزاد و فرهاد خسروی دو برادر نوجوان؛ بار دیگر باز شده است. استاندار کردستان در گفت‌و‌گو با «ایران»، از اقداماتی می‌گوید که برای کمک و دلجویی خانواده دو کولبر فوت شده و همچنین ساماندهی معیشت سایر کولبران در حال انجام است.

شعارسال: بهمن مراد نیا ضمن ابراز همدردی با مردم کردستان و بویژه خانواده این دو کولبر می‌گوید: «امیدوارم دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.این دو نوجوان از خانواده بسیار فقیری بودند که تحت پوشش کمیته امداد قرار داشتند. زندگی آنها در شرایط بسیار دشوار و حداقلی بود، متأسفانه بسیاری از جوانان و نوجوانان این استان در این وضعیت به سر می‌برند و کولبری شغلی از روی ناچاری و اضطرار برای آنان است.»
استاندار کردستان با اشاره به دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برای رسیدگی به خانواده این دو نوجوان کولبر و دلجویی از آنها می‌گوید: «قبل از ابلاغ این دستور، به محض اطلاع از خبرفوت این دو برادر، بلافاصله بخشدار و فرماندار منطقه فراخوانده شدند و کمک‌رسانی به خانواده آنان شروع شد، به طوری که 20 میلیون تومان از سوی استانداری و 5 میلیون تومان نیز از سوی کمیته امداد به حساب این خانواده واریز شد تا مشکلی برای کفن و دفن عزیزانشان نداشته باشند. ضمن این‌که مایحتاج لازم برای برگزاری مراسم عزاداری عزیزان این خانوار از جمله قند و شکر، برنج و حتی لوازم اولیه زندگی چون یخچال، لباسشویی، جاروبرقی و... تأمین شد. در همین حال، باتوجه به مشکل انشعاب گاز این خانوار، دستور لازم داده شد تا گاز خانه آنان نیز وصل شود.»
استاندار کردستان تأکید می‌کند: «در کنار این کمک‌ها ترتیبی اتخاذ شده که از این به بعد این خانواده مشکل معیشتی نداشته باشند.»
از مراد نیا می‌پرسیم دولت در قالب مصوبه‌ای مقرر کرد که با اعتباری معادل 4 هزارو 200 میلیارد تومان به ساماندهی مرزنشینان چند استان که تحت عنوان کولبر از آنها نام برده می‌شود کمک شود که کردستان نیز در زمره این استان‌هاست. آیا این مصوبه اجرا شده است؟ او توضیح می‌دهد: «این مصوبه پس از ابلاغ مدتی اجرا شد. البته حمایت‌ها به صورت مستقیم نبود اما کمک بزرگی به این قشر می‌شد تا جایی که می‌توان گفت ما در کردستان برای چند ماه بحثی به نام کولبری نداشتیم.
در اجرای این مصوبه، مرزنشینان (کولبران) با استفاده از کارت پیله وری از معافیت مالیاتی برای واردات کالا برخوردار بودند، به این ترتیب که واردکنندگان کالاهای مورد نظرشان را به کشور عراق ترانزیت می‌کردند و سپس با استفاده از مزایای کارت پیله وری که در اختیار مرزنشینان قرار گرفته بود، آنها را از مبادی رسمی گمرک وارد کشور می‌کردند که به این ترتیب هر خانوار مرزنشین ماهانه از درآمد حداکثر 2 میلیون و 800 هزار تومان (هر نفر 700 هزار تومان) برخوردار می‌شد.» استاندار کردستان تصریح می‌کند: «بدنبال تشدید تحریم‌ها و ممنوعیت واردات کالاها این طرح عملاً ادامه پیدا نکرد البته پس از مدتی مصوب شد واردات تنها 100 قلم کالا آزاد باشد که به دلیل اینکه این کالاها می‌باید ثبت سفارش شود عملاً مرزنشینان نتوانستند از آن بهره‌ای ببرند زیرا ثبت سفارش کالا مستلزم آشنایی با امور اداری و قانونی مرتبط با آن بود که کولبران با آن آشنایی نداشتند و عملاً دست و پای آنها با این مصوبه بسته شد.» استاندار کردستان در این گفت‌و‌گو خبرهای امیدوار کننده از طرح‌هایی می‌دهد که در صورت تصویب نهایی می‌تواند بار دیگر به کمک معیشت مرزنشینان بیاید.
او تأکید می‌کند: برای کمک به معیشت خانواده‌های مرزنشینان به دولت پیشنهاد داده‌ایم که برای واردات این کالاها از بازارچه‌های مرزی، به‌جای ثبت سفارش در گمرک ثبت آماری شوند که با توجه دولت به این مسأله انتظار داریم بزودی درهیأت دولت مصوب شود و شکل اجرایی به خود بگیرد که در آن‌صورت پیش‌بینی می‌شود که هر خانوارمرزنشین تا سقف 4 نفر همان درآمد دو میلیون و 800 هزار تومانی را داشته باشد.
بهمن مراد نیا اظهار امیدواری می‌کند که با تغییر این رویکرد فضا از سودجویانی که از جوانان معصومی همانند این دو جوان کولبر برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند، گرفته شود.
گفتنی است علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه دوشنبه هیأت دولت تأکید کرد که «دولت با توسعه بازارچه‌های مرزی و مقررات‌زدایی، فعالیت‌های کولبران را تسهیل می‌کند. چرا که هم‌اکنون سود اصلی فعالیت‌ کولبران به جیب قاچاقچیان می‌رود.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۴ دی 1398 ، شماره روزنامه: 7238 ، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
0
0
با دلجویی بچه کسی زنده نمیشه شرایط رو جوری تغییر بدن کسی کولبری نکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین