پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۶۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴
بازوی پژوهشی مجلس با اشاره به کسری نصف بودجه و خطر تورمی استقراض گسترده از بانک مرکزی هشدارهای صریحی درباره لایحه بودجه 99 ارائه کرد

شعارسال: مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به صوری بودن تراز لایحه بودجه 99 و کسری معادل نصف بودجه و بیشتر، گزینه‌های پوشش کسری قابل توجه لایحه بودجه 99 را تشریح کرد. این گزارش هشدار داده که در صورت عدم  انتخاب این گزینه‌ها، در هنگام اجرای بودجه، دولت با یک راهکار دیگر شامل فشار و اضطرار برای استقراض از بانک مرکزی و پذیرش تورم شدید ناشی از آن، یا تن دادن به معامله سیاسی، مواجه خواهد شد.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور 2. بودجه به زبان ساده»، به توضیحات مهمی درباره شرایط کنونی تهیه لایحه بودجه 99 و تصویب آن اشاره کرده است.در این گزارش مهم‌ترین مسائل کشور به این صورت فهرست شده است: تحریم و کسری بودجه ناشی از کاهش درآمدهای نفتی؛ کاهش قدرت خرید در پی تورمِ چند سال اخیر و نیاز مردم به طرح های حمایتی؛ اجرای نامناسب طرح افزایش قیمت بنزین و آشوب های پس از آن،‌ که سیاست گذار را در مقابل هرگونه حرکت اصلاحی آسیب پذیر، محتاط و بیش از گذشته محافظه کار کرده است؛ انتخابات مجلس و با فاصله یک سال پس از استقرار مجلس، انتخابات ریاست جمهوری و شکل‌گیری عرصه‌ای برای زورآزمایی و یقه گیری گروه های سیاسی.

این گزارش با بیان این که در بودجه سال آینده، توازن بودجه صرفاً تا حدود زیادی روی کاغذ انجام شده و بودجه در فرایند اجرا با کسری قابل توجهی مواجه خواهد شد، افزوده است: تلاش دولت برای توازن بودجه عمدتاً به استفاده از استقراض از طریق اوراق یا صندوق توسعه ملی محدود شده و با وجود این، باز هم این هدف محقق نشده است و معادل نصف بودجه و بیشتر، کسری است که به طور صوری (به رغم استقراض و ...) تراز شده است.مرکز پژوهش های مجلس با بیان این که برای پوشش کسری بودجه، گزینه هایی شامل افزایش درآمدهای غیرنفتی (عمدتا مالیات)، کاهش هزینه ها، ایجاد بدهی و استفاده موثر از دارایی های فعلی پیش روی دولت است، می افزاید: در صورت انتخاب  نکردن هر یک از گزینه‏‌های فوق، در هنگام اجرای بودجه، دولت با یک راهکار دیگر شامل فشار و اضطرار برای استقراض از بانک مرکزی (چاپ پول) و پذیرش تورم شدید ناشی از آن، یا تن دادن به معامله سیاسی که به دلایل عمدتا دفاعی از آن احتراز می شود، مواجه خواهد شد.

 مرکز پژوهش های مجلس در بخشی از گزارش فوق، برخی از اعداد و ارقام جالب در خصوص بودجه و اقتصاد ایران را ذکر کرده است. بر این اساس:

1- نزدیک به یک هزارم حساب‌های بانکی شخصی، بالای یک میلیارد تومان موجودی دارد. یعنی از هر هزار حساب بانکی شهروندان، موجودی یک حساب بالای یک میلیارد تومان است. این در حالی است که ولی ا... سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی در سال 95، تعداد حساب های بانکی را 447 میلیون اعلام کرده و گفته بود: از این تعداد 439 میلیون مربوط به اشخاص حقیقی است. لذا با فرض ثابت بودن حساب‌های شخصی، می‌توان گفت: حدود 439 هزار حساب بانکی متعلق به اشخاص حقیقی بالای یک میلیارد تومان موجودی دارند. به گزارش خراسان، با فرض سود دریافتی 20 درصدی این سپرده ها، در مجموع رقم سود سپرده های بانکی میلیاردی 88 هزار میلیارد تومان است که با فرض مالیات 20 درصدی بر این رقم می توان در سال 17.5 هزار میلیارد تومان مالیات از این محل کسب کرد.

2- حدود 0.03 درصد خودروهای سواری داخل کشور (3 در 10 هزار) بنز با سال ساخت بالای 2010 هستند. این رقم برای سال ساخت  بالای 2015 به 7 در  صدهزار می‌رسد. بدین ترتیب و با توجه به این که طبق آمارهای رسمی حدود 21 میلیون خودرو در کشور پلاک شده است، می‌توان گفت حدود  6500 دستگاه  بنز بالای سال ساخت 2010 در کشور وجود دارد.

3- از هر 100 سفر خارجی نزدیک به 85 سفر به کشورهای همسایه و منطقه و 1.6 سفر به تایلند صورت می‌گیرد.

4- شبکه بانکی سالیانه حداقل به طور متوسط 2.5 میلیون تومان (کمی بیش از 200 هزار تومان در ماه) به ازای هر نفر ایرانی سود سپرده می‌دهد. به عبارت دیگر در هر ماه بین 18.3 تا 25 هزار میلیارد تومان سود سپرده پرداخت می‌شود. این عدد معادل پنج ماه یارانه نقدی است.

5- هر کودک متولد در سال ۱۳۹۸  با حداقل هشت میلیون تومان بدهی عمومی انباشته چشم به جهان خواهد گشود. براساس گزارش خراسان، به نظر می رسد این رقم با تقسیم مجموع بدهی دولت به بخش های مختلف به کل جمعیت کشور به دست آمده است که با توجه به بدهی حدود 700 هزار میلیارد تومانی و جمعیت 83 میلیونی رقم فوق به دست آمده است. به این ترتیب رقم هشت میلیون تومان سرانه بدهی عمومی هر فرد ایرانی است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 5دی1398 ، کدخبر: 25941: khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
0
به نظرم مرکز پژوهش ها قوی ترین مرکز ارائه راهکار برای کشور که کسی بهش توجهی نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین