پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۳۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
امید قادری پیش از ظهر امروز چهارشنبه در اولین نشست خبری رویداد بین المللی اکوتوریسم و توریسم روستایی کرمانشاه ۲۰۲۰ که در اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه برگزار شد به ارائه آخرین وضعیت اکوتوریسم گردشگری روستایی کرمانشاه ۲۰۲۰ پرداخت و اظهار داشت: تاریخ پیشنهادی گردشگری و اکوتوریسم روستایی از سوی میراث فرهنگی به سازمان گردشگری جهانی ارائه شد.
شعارسال: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: دو تاریخ در آبان‌ماه سال آینده را برای میزبانی رویداد گردشگری جهانی ۲۰۲۰ پیشنهاد شده است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، امید قادری پیش از ظهر امروز چهارشنبه در اولین نشست خبری رویداد بین المللی اکوتوریسم و توریسم روستایی کرمانشاه ۲۰۲۰ که در اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه برگزار شد به ارائه آخرین وضعیت اکوتوریسم گردشگری روستایی کرمانشاه ۲۰۲۰ پرداخت و اظهار داشت: تاریخ پیشنهادی گردشگری و اکوتوریسم روستایی از سوی میراث فرهنگی به سازمان گردشگری جهانی ارائه شد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: بر این اساس دو تاریخ ۱۲ تا ۱۶ آبان سال ۹۹ را برای اجرای این رویداد پیشنهاد کردیم.
 
این مسئول با بیان اینکه ۵ مهر ماه روز گردشگری، اشتغال و مهارت در ایران نامگذاری شده است، گفت: این تاریخ از سال ۹۹ به عنوان سال اکوتوریسم و گردشگری روستایی تغییر نام پیدا می‌کند و ما می‌توانیم بعد از این تاریخ کار خود را تحت عنوان مقصد گردشگری روستایی و اکوتوریسم به طور جدی شروع کنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برنامه عملیاتی ۲۰۲۰ تدوین شده و در کارگروه گردشگری به شکل اولیه ارائه شده و وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است.
 
قادری همچنین بیان داشت: این رویداد با رویکرد اقتصاد مقاومتی طراحی شده است و برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت این رویداد بین المللی گفت: این رویداد بر اساس قابلیت‌های استان و وضعیت موجود و واقع بینانه در خصوص بودجه استان و کشور طراحی شده است و در بحث رونق گردشگری می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.
 
این مسئول خاطر نشان کرد: به این منظور یک شورای سیاست گذاری با ۹ کمیته مشخص کردیم که اگر دستگاه‌های ذیربط پای کار بیایند می‌توانیم کار را هر چه بهتر پیش ببریم.
 
وی اظهار داشت: در جلسه شورای فرهنگ عمومی رویداد کرمانشاه ۲۰۲۰ مطرح شد و طی آن شورای فرهنگ عمومی استان و دستگاه‌های مذهبی و فرهنگی با کلیات رویداد موافقت کردند و جهت حمایت از این موضوع اعلام آمادگی کردند.
 
شناسایی ۷۳ روستا برای گردشگری روستایی
 
قادری بیان داشت: از مهر ۹۹ تا ۱۴۰۰ برای این رویداد مهم برنامه ریزی خواهیم کرد و بر اساس آن روستاها را آماده سازی خواهیم کرد تا بتوانیم گردشگری روستایی را تکمیل کنیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: تا کنون حدود ۷۳ روستا را جهت تکمیل زیرساخت‌ها شناسایی کردیم و در صدد هستیم برای آموزش دهیاران و روستاییان دوره‌های تخصصی برگزار کنیم.
 
این مسئول از برگزاری اولین نشست خصوصی در راستای آموزش دهیاران طی ۲۶ دیماه سال جاری خبر داد و گفت: این دوره با حضور استانداران ۴ استان همجوار، رؤسای میراث فرهنگی، برنامه و بودجه، معاون گردشگری وزیر، دهیاران روستاهای هدف ۲۰۰ و فعالین گردشگری استان برگزار خواهد شد تا بتوانیم هرچه سریع‌تر آموزش‌های توانمندسازی را استارت بزنیم.
 
وی ادامه داد: در بحث گردشگری توقع داریم بخش خصوصی، شهرداری، شورای شهر، اتاق بازرگانی و … پای کار باشند و مطالبه گری کنند چرا که این برنامه برای معرفی کرمانشاه و تحقق سخن رهبر انقلاب است که فرمود کرمانشاه سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است.
 
فعالیت بیش از ۶۰ رشته صنایع دستی در کرمانشاه
 
قادری در بخش دیگری از سخنانش استان کرمانشاه را قطب صنایع دستی معرفی کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰ رشته صنایع دستی داریم و در این راستا ۱۸ هزار صنعتگر در استان کرمانشاه فعال هستند.
 
وی بیان داشت: تا قبل از سال ۹۷ در حوزه نشان‌های ملی فقط ۸ اثر ثبت ملی داشتیم اما در سال جاری توانستیم ۱۷ نشان ملی را دریافت کردیم که در بین استان‌های غرب کشور کم نظیر بوده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین توانستیم در طی این مدت هرسین را به عنوان شهر ملی گلیم ایران ثبت کنیم و نیز ثبت مشروط دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور را هم توانستیم انجام دهیم که امیدواریم بتوانیم تا تابستان پرونده آن را تکمیل کنیم.
 
صادرات بیش از ۱۵ میلیون دلار صنایع دستی کرمانشاه / ‏ افزایش ۴۱ درصدی
 
این مسئول در ادامه آماری از صادرات صنایع دستی استان ارائه داد و تصریح کرد: در ۹ ماه ابتدای سال جاری حدود ۱۵ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۱۶۷ دلار صادرات صنایع دستی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۱ میلیون دلار بوده است ۴۱ درصد افزایش صادرات صنایع دستی داشتیم که قابل توجه است.
 
قادری اشاره‌ای به ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در استان کرمانشاه داشت و گفت: در حال حاضر سه بازارچه در شهرستان‌های اسلام آباد روانسر و صحنه در دست ساخت هستند که در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهند رسید.
 
وی با بیان اینکه وجود بازارچه‌های صنایع دستی علاوه بر اینکه به فروش صنایع دستی کمک می‌کند یکی از زیرساخت‌های مهم برای جذب گردشگری در بحث کرمانشاه ۲۰۲۰ خواهد بود، گفت: برای امسال در اعتبارات سال ۹۸ شروع عملیات اجرایی حداقل ۵ بازارچه صنایع دستی در کرمانشاه، ماهیدشت، هرسین، قصرشیرین و دالاهو را در نظر گرفتیم که یا با اعتبارات دولتی و یا با اعتبارات بخش خصوصی این عملیات‌ها را شروع خواهیم کرد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه به توفیقات کسب شده در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: فروش بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی صنایع دستی و برنامه ریزی دقیق در راستای بازارچه‌های صنایع دستی در مسیر اربعین نشان از یک برنامه ریزی دقیق در این راستا بود.
 
این مسئول بیان داشت: همچنین برپایی ۵۵ نمایشگاه در سطح استان، ۴ بازارچه فصلی در طاق بستان، یک نمایشگاه سراسری کشوری و ۱۳ اعزام غرفه‌های صنایع دستی به استان‌های دیگر را در طول ۹ ماه گذشته شاهد بودیم.
 
دریافت نشان استاندارد برای ۷ کارگاه چاقو سازی در کرند
 
قادری خاطر نشان کرد: استاندارد سازی به عنوان یک شاخص مهم در صنایع دستی است که ما با کمک اداره کل استاندارد برای اولین بار در کشور توانستیم نشان استاندارد برای ۷ کارگاه چاقو سازی در کرند را دریافت کردیم.
 
وی تصریح کرد: یکی از شاخص‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال صدور مجوزها است که ما صدور مجوزهای موافقت اصولی در حوزه گردشگری را به کمتر از ۱۰ روز رساندیم.
 
صدور موافقت اصولی با ۲۱۷ سرمایه گذاری در حوزه گردشگری
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: در این راستا در ۹ ماه امسال ۲۱۷ موافقت اصولی در زمینه سرمایه گذاری صادر کردیم نشان دهنده تمایل زیاد سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.
 
این مسئول خاطر نشان کرد: با استفاده از تسهیلات و سهم آورده سرمایه گذار در بحث اشتغال روستایی تا کنون نسبت به تعهدی که داشتیم مبلغی بالغ بر ۷۲ میلیارد تومان یعنی حدود ۸۴ درصد پرداخت شده است.
 
قادری عنوان کرد: تعهد اشتغال با توجه به سند اشتغال در سال ۹۷ بالغ بر ۲۳۰۰ نفر بوده و در سال ۹۸ حدود ۵۱۱۰ نفر افزایش پیدا کرده است.
 
رشد ۴۱ درصدی گردشگری خارجی طی ۶ ماه اول امسال
 
وی خاطر نشان کرد: تا کنون ۴۳۵۱ شغل در سامانه رصد داشتیم یعنی ۹۱ درصد توانستیم این تعهد را محقق کنیم و تا پایان سال این رقم را به ۱۰۰ درصد خواهیم رساند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه همچنین گفت: ۱۰ پروژه در ۱۰ شهرستان در حوزه زیرساخت‌های گردشگری در دست اقدام داریم که ۴ پروژه دیگر از محل ماده ۱۲ به آنها اضافه شده است.
 
این مسئول از سوق دادن مشاغل خانگی و انفرادی به مشاغل پشتیبان خبر داد و گفت: بر این اساس ۸۲۰ شغل با ۱۰۳ طرح پشتیبان را در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال داریم.
 
وی از رشد ۴۱ درصدی گردشگری خارجی طی ۶ ماه اول امسال خبر داد و افزود: این رقم در ۹ ماهه به ۲۷ درصد رسیده است که این رشد قطعاً شاخص خوبی برای استان است.
 
بازدید بیش از ۵۶۸ هزار نفر از اماکن تاریخی کرمانشاه / ‏ بیگلربیگی در صدر
 
قادری خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۵۶۸ هزار و ۱۳ نفر از اماکن تاریخی بازدید به عمل آورند که بیشترین رشد مربوط به تکیه بیگلربیگی با ۱۱۳ درصد رشد، سپس معبد آناهیتا با ۸۰ درصد و تکیه معاون الملک با ۲۸ درصد رشد بوده است.
 
وی افزود: درآمد حاصل از بازدید آثار تاریخی ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه استان کرمانشاه را دارای پتانسیل خوبی در حوزه بناهای تاریخی دانست و گفت: ثروت‌ها در آینده به سمت میراث فرهنگی سوق داده می‌شود و میراث فرهنگی می‌تواند پایه پولی خوبی برای کشور محسوب شود.
 
این مسئول همچنین از ثبت میراث‌های ناملموس استان خبر داد و گفت: در این خصوص تا کنون ۶ پرونده را ثبت و ۸ پرونده دیگر را در دست اقدام داریم.
 
قادری از برنامه‌هایی برای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و گردشگری خبر داد و گفت: بر این اساس برنامه مرمت تاق گرا، طاق بستان و مرمت بازارهای تاریخی از جمله بازار چال حسن خان را در دستور کار داریم.
 
بهمن امسال پرونده ثبت جهانی اورامانات به یونسکو ارسال می‌شود
 
وی خاطر نشان کرد: اعتبارات موزه کنگاور در معبد آناهیتا نیز تخصیص داده شده است و تا نوروز ۹۹ این موزه راه اندازی خواهد شد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه استان کرمانشاه در خصوص ثبت جهانی اورامانات گفت: پرونده ثبت جهانی اورامانات یک کار بسیار بزرگ است که تنها استانی در غرب کشور هستیم که دارای یک اثر جهانی می‌شود.
 
این مسئول ادامه داد: تا کنون ۱۲ روستا ثبت ملی شده‌اند که هرگونه ساخت و ساز که بر اساس ضوابط بومی محلی در آنجا صورت گرفته باید طبق چارچوب‌هایی اصلاح شود.
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر مراحل پایانی ثبت جهانی اورامانات را انجام می‌دهیم و پیش نویس پرونده به یونسکو ارسال شده است و امیدواریم تا پایان بهمن ماه امسال شاهد ارسال پرونده با یونسکو باشیم.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  مهر  ،تاریخ انتشار:   11 دی   1398،کدخبر:  4813279 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین