پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
چند روزی است انتشار تصاویر بهت‌آور و وحشتناک از آتش‌سوزی مهیب در استرالیا، توجه مردم زیادی را از سراسر جهان به خودش جلب کرده است. بسیاری از کاربران دهه شصتی استرالیا را با سریال «اسکیپی » می شناسند که دوستی یک انسان با کانگورو در استرالیا را نشان می داد.

شعار سال: آتش‌سوزی گسترده و کم‌سابقه  استرالیا  یک ماهی است آغاز شده و خسارات و تلفات زیادی را به محیط زیست و زندگی مردم استرالیا وارد کرده است. البته استرالیا هر ساله در این فصل، آتش‌سوزی‌های طبیعی را تجربه می‌کند اما شدت و گستردگی آتش‌سوزی‌ امسال به حدی بوده که رکوردهای جدیدی از جمله از بین رفتن 500 میلیون جانور به ثبت رسیده است. در بعضی مناطق، پیشروی آتش به حدی از اختیار مسئولان این کشور خارج شده که آن‌ها فقط به مردم توصیه کرده‌اند به ساحل پناه ببرند. شهرهای بسیاری تخلیه شده‌اند و کیفیت هوای «کانبـِرا»، پایتخت استرالیا این روزها به پایین‌ترین سطح در جهان رسیده است. در همین حال گفته می‌شود دود ناشی از آتش‌سوزی به نیوزیلند، کشور همسایه استرالیا نیز رسیده و آسمان شهر «اوکلند» نیوزیلند را به رنگ نارنجی درآورده است و تماس‌های تلفنی مردم به حدی زیاد بوده که پلیس از مردم خواسته دیگر برای گزارش رنگ غیرطبیعی آسمان با آن‌ها تماس نگیرند. البته از روز دوشنبه، بارندگی در بعضی مناطق استرالیا تا حدی منجر به شسته شدن دود حاصل از آتش‌سوزی‌ها شده اما طبق پیش‌بینی‌ها تا آخر هفته دوباره دمای هوا افزایش خواهد یافت و این اتفاق بر وسعت آتش‌سوزی‌ها خواهد افزود. با این حساب معلوم نیست چه در انتظار ساکنان این منطقه از کره زمین خواهد بود.
 

دلیل این آتش‌سوزی‌های مخرب
هر سال استرالیا با آغاز فصل تابستان، با مشکل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خود روبه روست. متخصصان هوای گرم و خشک این فصل را عامل مهمی در بروز این آتش‌سوزی‌ها در نظر می‌گیرند. آغاز این آتش‌سوزی‌ها گاهی به واسطه رعد و برق است و گاهی به واسطه بی‌احتیاطی افراد در روشن کردن آتش در مکان‌های نامناسب. هر چند در بسیاری از مواقع نمی‌توان دلیل دقیق و روشنی برای آغاز آتش‌سوزی در نظر گرفت. امسال اما آتش‌سوزی بسیار گسترده‌تر از سال‌های قبل است و مناطق زیادی از استرالیا را تحت تاثیر خود قرار داده . البته در این بین جنوب شرقی استرالیا معروف به نیو ساوت ولز، بیش از بخش‌های دیگر درگیر آتش شده اما چرا آتش‌سوزی امسال رکورد سال‌های قبل از نظر گستردگی را زده است؟
امسال دمای هوا در برخی مناطق استرالیا رکورد زده و از 45 درجه سانتی گراد گذشته است. برخی متخصصان دلیل این افزایش دما را تغییرات اقلیمی می‌دانند. البته علاوه بر گرما، خشکی هوا و نباریدن باران به مدت طولانی، شرایط را برای ادامه یافتن آتش مهیا کرده است. در کنار آن بادهای گرم و نسبتا شدید باعث گسترش آتش‌سوزی شده و کنترل آتش و خاموش کردن آن را برای 2700 نیروی امدادی که از روزهای اول این آتش‌سوزی درگیر آن هستند، ناممکن ساخته است. آتش این روزها در برخی مناطق بیش از 10 روز است که به حرکت خود ادامه داده و خاموش نشده است.
وقایع آتش‌سوزی در استرالیا
در استرالیا در فصل گرم سال، آتش‌سوزی‌های طبیعی یا با عامل انسانی زیاد اتفاق می‌افتد. این آتش‌سوزی‌ها از سال 1851 تا کنون بیش از 800 کشته در استرالیا به جا گذاشته‌اند. در سال 2012 آتش‌سوزی‌ها بیش از 1.6 میلیارد دلار خسارت وارد کردند و آتش‌سوزی امسال از لحاظ گستردگی تعداد ایالت درگیرکننده، میزان پیشروی و تلفاتی که بین گونه‌های جانوری و گیاهی بر جا گذاشته است، یکی از گسترده‌ترین آتش‌سوزی‌ها به شمار می‌رود. از لحاظ تلفات انسانی، آتش‌سوزی که از فوریه تا مارس 2009 در این کشور روی داد و بعدها اعلام شد عمدی و با عامل انسانی رخ داده ، با تعداد 173 کشته یکی از وحشتناک‌ترین آتش‌سوزی‌هایی است که مردم این کشور تجربه کرده‌اند. همچنین این واقعه آتش‌سوزی از لحاظ تعداد ساختمان‌ها و خانه‌هایی که تخریب کرد و به ویرانی کشاند، جزو وقایع نادر آتش‌سوزی بوده است. پس از این مورد، آتش‌سوزی سال 1983 با 75 کشته و ویران کردن 3000 خانه، دیگر آتش‌سوزی پرتلفات استرالیا به حساب می‌آید. اما از لحاظ مساحتی که تحت تاثیر آتش قرار گرفته، حادثه آتش‌سوزی که از اواخر سال 1974 تا اوایل 1975 در این کشور ادامه یافت، حدود 45 میلیون هکتار را دربرگرفت و خسارات بسیاری به مناطق مختلف وارد کرد که جزو هولناک‌ترین آتش‌سوزی‌ها به حساب می‌آید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار -، شماره: 684171

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین