پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
وزیر اسبق راه با اشاره به اتفاقات چند روز اخیر مرتبط با سقوط هواپیمای اوکراینی می‌گوید: ایران اشتباهات بزرگ و پرهزینه‌ای مرتکب شده است. با شرایط فعلی، برگرداندن اعتماد ایرلاین‌های جهان برای عبور از آسمان ایران بسیار دشوار است و ممکن است که حتی تا سال‌ها طول بکشد.

شعارسال: احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات درباره سقوط هواپیمای اوکراینی با بیان اینکه ایران اشتباهات بزرگ و پرهزینه‌ای مرتکب شده است، می‌گوید: با اتفاقات چند روز اخیر پس از سقوط هواپیمای اوکراینی و با رفتارهای مشاهده شده ایران که خارج از ضوابط سازمان‌های جهانی هوانوردی بود، دیگر کمتر امیدی وجود دارد که به این زودی پروازهای جهانی به آسمان ایران برگردند.

 بنا به اعلام شرکت فرودگاه‌ها، ایران از پروازهای عبوری در سال ۹۷ رقمی حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت گزارش داده است که پس از سرنگونی پهپاد امریکایی تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران از ۸۴۰ پرواز به ۸۰۰ پرواز کاهش داشته است و حال پس از اتفاقات چند روز اخیر آیا تعداد پروازهای عبوری از ایران کاهش نخواهد یافت؟

احمد خرم می‌گوید که اشتباهات پدافندی ممکن است در سایر کشورهای جهان پیش آید اما برخورد ما با این اتفاق باعث شده است که ضریب اطمینان سازمان‌های جهانی هوانوردی نسبت به ایران به شدت کاهش پیدا کند.

وزیر پیشین راه عنوان می‌کند که نمی‌تواند به سادگی باور کند که علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از همان ابتدا متوجه هدف قرار گرفتن هواپیما نشده است.

او توضیح می‌دهد: رییس سازمان هواپیمایی کشوری سالهای طولانی  است که در صنعت هوایی سابقه کار تخصصی دارد و با ۱۰ دقیقه گشت‌زنی در سایت وقوع حادثه می‌توانست تشخیص دهد که هواپیما مورد هدف قرار گرفته است.

او ادامه می‌دهد که اشتباه دوم عابدزاده این بود که به عنوان یک متخصص نباید پیش از انتشار گزارش کارشناسان بررسی سانحه روبروی دوربین صدا و سیما قرار می‌گرفت و مدعی می‌شد که حادثه به دلیل نقص فنی بوده است. زیرا این رفتار او باعث از بین رفتن اعتماد سازمان‌های جهانی به بدنه تخصصی صنعت هوایی ایران شده است.

وزیر پیشین راه اصلاحات تاکید می‌کند که اشتباه سوم ایران در سانحه سقوط پرواز ۷۵۲ تهران- کی‌یف بررسی سایت سقوط توسط برخی، پیش از بررسی تیم‌های کارشناسی است که این مساله خلاف مقررات سازمان‌های جهانی ایکایو و یاتا است.

به گفته خرم، اشتباه چهارم آن بود که دلیل حادثه خیلی زود اعلام نشد و در مجموع با این شرایط برگرداندن اعتماد ایرلاین‌های جهان برای عبور از آسمان ایران بسیار دشوار است و ممکن است که حتی تا سال‌ها طول بکشد.

وزیر اسبق راه معتقد است که در آن شرایط خاص حتما باید پروازهای مسافری محدود یا خط سیر پرواز جدید برای خلبانان تعریف می‌شد اما این اشتباهات مدیریتی باعث شد که در نهایت پدافند به اشتباه هواپیمای مسافربری را سرنگون کند و در نتیجه و با مجموع این اشتباهات اعتماد صنعت هوایی جهان را به آسمان ایران به شدت کاهش دهد.

خرم تاکید می‌کند که هواپیمای بویینگ ۷۳۷-۸۰۰ هواپیمای بسیار ایمن و معتبری است و تاکنون کمتر سانحه سقوط به دلیل نقص فنی را به ثبت رسانده است. او ادامه می‌دهد که در حال حاضر و با شرایط پیش آمده ایران علاوه بر از دست دادن درآمد پروازهای عبوری باید غرامت تک‌تک سرنشینان هواپیما را بدهد. علاوه بر آن هزینه خرید هواپیما و خسارت ایرلاین اوکراینی برای آسیب به این برند را پرداخت کند و علاوه بر این خسارت دیگری به فرانسه به عنوان سازنده موتور هواپیما و بویینگ به دلیل ریزش ارزش سهام و خسارت به برند پرداخت کند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 22دی1398  ، کدخبر: 422892: tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین