پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۴۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
عملیات موشکی روز گذشته یمنی‌ها را می‌توان پاسخ موشکی مقاومت به سند جدید سعودی‌ها در اجرای صلح دروغین ریاض دانست؛ عملیاتی که جزو پرتلفات‌ترین حملات یمنی‌ها پس از عملیات نجران علیه ائتلاف سعودی است.

شعارسال:عملیات موشکی روز گذشته یمنی‌ها را می‌توان پاسخ موشکی مقاومت به سند جدید سعودی‌ها در اجرای صلح دروغین ریاض دانست؛ عملیاتی که جزو پرتلفات‌ترین حملات یمنی‌ها پس از عملیات نجران علیه ائتلاف سعودی است؛ عملیاتی که بیش از ۹۰کشته از نیروهای سعودی را به همراه داشت و پاسخ قاطعی بود از سوی یمن به سعودی‌ها که در سال جدید میلادی تا به تنش جدیدی دست نزنند.

پس از آنکه معلوم شد عربستان‌سعودی در پوشش «توافق ریاض» در حال سازمان‌دهی مجدد نیروهای ائتلاف علیه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بوده و به تحرکات میدانی در چند جبهه یمن مشغول است، نیروهای یمنی‌ها به عملیات موشکی علیه ائتلاف سعودی دست زدند؛ عملیاتی که منجر به کشته و مجروح‌شدن ده‌ها تن از نیروهای سعودی شد.
به گزاش روزنامه الاخبار، عربستان تحت پوشش «توافق ریاض» در حال بازسازی شبه‌نظامیان وفادار به ائتلاف و سوق دادن آنها به سمت جبهه‌های شمالی است؛ مقدماتی که به نظر می‌رسد زمینه را برای تنشی جدید در سال ۲۰۲۰ آماده می‌کند؛ تنشی که نشانه‌های آن از حمله گسترده چند روز پیش سعودی‌ها به جبهه «نهم» پدیدار شد اما نیروهای صنعا این توطئه سعودی‌ها را با حمله موشکی خود ناکام گذاشتند و به عاملان آن خسارت‌های زیادی وارد کردند.
به دور از خوش‌بینی «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن به نظر می‌رسد اوضاع در این کشور به سمت نبردی پیش می‌رود که سعودی و متحدانش دو ماه است مقدمه آن را می‌چینند و اتفاقات حاکی از کم‌شدن شاخص‌های صلح دارد، چرا که عربستان پس از چند ماه آتش‌بس شکننده و غیرعلنی با انصارالله در حال تجدید قوای مجدد و محکم‌کردن موقعیت‌های نظامی خود برای تنش جدید در سال ۲۰۲۰ در یمن است.
آبان ماه گذشته بود که توافقی میان دولت مستعفی یمن و «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) با نظارت ریاض و برای پایان دادن به درگیری‌ها در جنوب یمن امضا شد اما عربستان به جای پایان دادن به تنش‌ها و حملات خود به مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن، اقدام به بازسازی و سازماندهی مجدد نیروهای وفادار به «عبد ربه منصور هادی» در محور نجران و مأرب کرد و زمام امور تعدادی از اردوگاه‌های سلفی در مرز جنوبی را به فرماندهان نظامی حزب «اصلاح» که شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین در یمن هستند واگذار کرد؛ نیروهایی که در ماه گذشته و در نبرد «کتاف» شکست سختی از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خوردند.

کشته‌شدن ۹۰ تن از نیروهای سعودی
روز گذشته با عملیات موشکی یمن به پایگاه شبه‌نظامیان منصور هادی در مأرب بیش از ۹۰ تن از ائتلاف سعودی کشته و مجروح شدند.
منابع محلی یمن روز گذشته از شلیک یک موشک بالستیک به پایگاه شبه‌نظامیان دولت مستعفی یمن در مأرب خبر دادند که کشته‌شدن ۲۴ نفر و زخمی‌شدن ۲۰ نفر دیگر از شبه‌نظامیان وابسته به عبد ربه منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی یمن را به همراه داشت. براساس این گزارش، در این حمله پادگان الاستقبال وابسته به شبه‌نظامیان عبد ربه منصور هادی در منطقه المیل واقع در شمال غربی شهر مأرب هدف قرار گرفت.
برخی منابع خبری بامداد یکشنبه از افزایش تلفات این حمله به ۱۲۰ کشته و زخمی خبر دادند.
بر اساس این گزارش، شمار تلفات حمله مذکور به ۷۰ کشته و ۵۰ زخمی افزایش یافته است اما منابع بیمارستانی از افزایش تلفات شبه‌نظامیان و عناصر مسلح وابسته به رژیم و ائتلاف سعودی در عملیات موشکی نیروهای یمنی تا ۹۰ کشته و ۱۳۰ زخمی خبر دادند.

تعیین اهداف موشکی یمن در عربستان و امارات
«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در سخنان روز گذشته خود ضمن تاکید بر ادامه عملیات‌های نظامی علیه ائتلاف متجاوزگر سعودی، از تعیین ۹ هدف مهم در عربستان و امارات خبر داد و گفت: «در سطح اول اهداف ما ۹ هدف بسیار مهم است که ۶ هدف در عربستان‌سعودی و سه هدف در امارات است».
به گفته منابع یمنی، عربستان اخیرا به نیروهای وابسته به هادی در مأرب، الجوف و البیضا دستور داده آمادگی جنگی خود را بالا ببرند و برای هر امر غافلگیرانه‌ای آماده باشند. این دستورها همزمان با آمادگی‌های جدید برای ازسرگیری تنش نظامی در جبهه‌های صراوح در غرب مأرب و نهم در شرق صنعاست که به نظر می‌رسد دستور تأسیس چهار تیپ جدید با حمایت مالی سعودی داده شده که هدف آنها پراکندگی توانایی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی است.
اینگونه دستورات و تدابیر جدید نظامی عربستان در حالی عنوان می‌شود که چندی پیش «خالدبن‌سلمان» معاون وزیر دفاع سعودی در دیدار با نیروهای تحت حمایتش در یمن بر این نوع آمادگی‌های نظامی تاکید کرده است. این دستور در حالی از سوی سعودی‌ها اتخاذ شده است که فقط چند روز پس از نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای سرخ در عربستان، سند تأسیس آن توسط هشت کشور از جمله دولت مستعفی یمن امضا شد. شورای عالی سیاسی یمن در صنعا این عمل را اقدامی مشکوک و در راستای خدمت به دستورکارهای آمریکایی -اسرائیلی ارزیابی و بر تمایلش برای حفظ امنیت دریانوردی در دریای سرخ، خلیج عدن و باب‌المندب تاکید کرد.
با گذشت دو ماه از امضای توافق ریاض که در نشست وزرای خارجه کشور‌های حاشیه دریای سرخ ۱۶ دی‌ماه برگزار و منشور تأسیس شورای کشور‌های عربی و آفریقایی و خلیج عدن به‌منظور برخورد با خطرهای احتمالی در آن تصویب شد، درگیری‌های پراکنده در جنوب یمن و عدن همچنان ادامه دارد و تاکنون چندین شخصیت یمنی ترور شده‌اند.

صلح دروغین ریاض
چهار سال و نیم مقاومت جوانان یمنی و توانایی‌های بالقوه آنان در انجام عملیات‌های پهپادی و نظامی زمینی و آزادسازی بخشی از خاک کشورشان، موجب شده است تا ائتلاف سعودی با توطئه‌های جدید همچون موضوعات دروغین صلح یا آتش‌بس، به اشغالگری یمن فکر کنند اما درایت و روحیه مبارزه‌طلبی یمنی‌ها موجب شکست سعودی‌ها در پیشبرد اهداف‌شان شده است، تا آنجا که یمنی‌ها در یک‌سال اخیر پیروزی‌های قابل اشاره‌ای در برابر متجاوزان سعودی داشتند که عملیات پیروزمندانه انصارالله یمن در «جیزان عربستان» یکی از این موارد است که موجب شد تا پس از حمله به آرامکو، بزرگ‌ترین عملیات نظامی یمنی‌ها در برابر ائتلاف سعودی رقم زده شود؛ عملیاتی که موازنه‌های قدرت را به سوی یمنی‌ها معطوف کرد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

پرتلفات‌ترین عملیات‌ها
عملیات موشکی روز گذشته یمنی‌ها را می‌توان جزو پرتلفات‌ترین حمله یمنی‌ها علیه ائتلاف سعودی پس از عملیات نجران دانست؛ عملیاتی که در مهرماه امسال منجر به آزادسازی بیش از ۳۵۰ کیلومتر مربع شد و در این عملیات نیروهای انصارالله موفق شدند سه تیپ زرهی مکانیزه ارتش سعودی را منهدم کنند و کشته‌شدن بیش از
دو هزار نظامی و اسیر‌شدن دو هزار تن دیگر که ۴۰۰ نفر از آنها اتباع سعودی بودند، از دیگر موفقیت‌های انصارالله بود که در این عملیات شکل گرفت. در این عملیات همچنین تانک‌ها و زره‌پوش‌های پیشرفته غربی منهدم و غنیمت‌های فراوانی به دست نیروهای انصارالله یمن افتاد. عملیات موشکی یمنی‌ها در روز گذشته هم از جمله عملیات‌هایی بود که علاوه بر گرفتن تلفات زیاد از نیروهای ائتلاف سعودی، خسارت‌های زیادی به پایگاه‌ها و زیرساخت‌های نظامی سعودی
وارد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، تاریخ انتشار:30دی ماه 1398، کد خبر: www.sobhe-no.ir،35093

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
0
بازم یک انتقام سخت گرفته شد اینا ولی به خودی نزدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین