پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۵۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
ترکیه زلزله‌های مرگبار زیادی را تاکنون تجربه کرده است. زمین لرزه ۷٫۶ ریشتری ایزمیت شاید یکی از هولناک‌ترین این زمین لرزه‌ها بوده است. این زمین لرزه که در ساعت ۳ نیمه شب رخ داد بین ۱۴ تا ۱۷ هزار نفر را کشت و حدود نیم میلیون نفر را بی‌خانمان کرد.

شعار سال: ترکیه زلزله‌های مرگبار زیادی را تاکنون تجربه کرده است. زمین لرزه ۷٫۶ ریشتری ایزمیت شاید یکی از هولناک‌ترین این زمین لرزه‌ها بوده است. این زمین لرزه که در ساعت ۳ نیمه شب رخ داد بین ۱۴ تا ۱۷ هزار نفر را کشت و حدود نیم میلیون نفر را بی‌خانمان کرد. گسل شمال آناتولی به عنوان مرکز این زمین لرزه معرفی شد. زمین لرزه ازمیت درست زمانی اتفاق افتاد که ترکیه خیز برداشته بود تا دوره گذار از یک کشور در حال توسعه به کشور توسعه یافته را پشت سر بگذارد. این زمین لرزه اما با خسارت اقتصادی بزرگی که وارد کرد تمام معادلات اقتصادی ترکیه را به‌هم ریخت.

ترکیه درست مانند ایران یکی از لرزه‌خیزترین کشورهای دنیاست. بخش اعظم این کشور روی صفحه آناتولی قرار گرفته است. بیشتر زلزله‌های شدید ترکیه روی یکی از دو گسلی رخ داده‌اند که در دو طرف صفحه آناتولی قرار دارند. این اتفاق کابوس زلزله استانبول را برای مردم ترکیه ایجاد کرده است. استانبول در نزدیکی این گسل قرار دارد و این مساله به همان اندازه برای مردم ترکیه نگران‌کننده است که زلزله تهران را برای شهروندان ایرانی به کابوس تبدیل کرده است.

سازمان مدیریت بحران و حوادث ترکیه پیش‌بینی کرده است که حدود یک دهه دیگر زمین لرزه‌ای بزرگ استانبول را به یک ویرانه تبدیل می‌کند.

گسل‌های زلزله خیز آناتولی در سا‌ل‌های اخیر فعال‌تر شده‌اند و همین موضوع ترکیه را نگران‌تر کرده است. بیشتر این زلزله‌‌‌ها در بخش‌های غربی ترکیه رخ داده است و منطقه مرمره، استانبول، کاناکاله و ازمیر هم زلزله‌های زیادی را در مقیاس‌های کوچکتر به ثبت رسانده‌اند.

مرمره همان نقطه‌ای است که زلزله مرگبار ایزمیت را به نام خود ثبت کرده است و حالا نگرانی‌های جدی برای استانبول ایجاد کرده است که ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد. گروه‌های تحقیقاتی ساختمان‌های بلند و غیرمقاوم را عامل کشتار وسیع شهروندان ترکیه در زلزله ایزمیت می‌دانند. ساختمان‌های بلندی که مانند کاغذ مچاله شدند و بتون‌های آنها تا چند سال کنار صدف‌های دریاچه وان قابل مشاهده بود.

با این حال مهمت سوقانچی، رییس انجمن مهندسین و معماران ترکیه معتقد است که ترکیه از نظر اصول ساختمان‌سازی ذره‌ای پیشرفت نداشته است و به عقیده او زلزله هولناک ایزمیت می‌تواند باز هم در ترکیه تکرار شود.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه هم در واکنش به این زلزله گفته بود دلایل ویرانی در شهر وان عبارتند از تضعیف بتون با ماسه و استفاده کم از تیرآهن و ستون‌های فولادی برای ایجاد فضای بیشتر. اردوغان تاکید کرده بود وقتی به ساختمان‌های مخروبه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چگونه در احداث آنها از مواد بی‌کیفیت استفاده شده است. می‌بینیم که مردم بهای بتونی را که به ماسه تبدیل شده یا بلوک‌های بتونی غیر مقاوم مورد استفاده در طبقات پایینی را می‌پردازند. شهرداری‌ها، ساختمان‌سازان و ناظران باید ببینند که اهمال آنها، اکنون برابر با قتل است.

طبق اعلام انجمن مهندسین و معماران، ۳۰ درصد ساختمان‌های کنونی ترکیه نیازمند مقاوم‌سازی هستند، این در حالی است که ۱۰ درصد آنها را نمی‌توان استفاده کرد. جالب است که بدانید شرکت‌های بیمه ای ترکیه هم تنها حدود ۲۶درصد از ساختمان‌های این کشور را مقابل زلزله بیمه کرده‌اند زیرا معتقدند که سایر ساختمان‌های این کشور ایمنی کافی در برابر زلزله ندارد و بیمه کردن آنها با خسارت هنگفت برای شرکت‌های بیمه‌ای مساوی است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز،تاریخ انتشار:5بهمن1398،کد خبر: 425734،tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
زلزله خیلی وحشتناکه خدا به بازمانده ها صبر بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین