پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۵۷۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
قیمت بنزین به طور نادرستی تعیین می‌شود به گونه‌ای که انگار دولت باید در بالاترین سطح خود قیمت آن را تعیین کند. این در حالی است که قیمت خیلی کالاهای دیگر را که حتی مهم تر از بنزین هم هستند دولت در این سطح تعیین نمی کند.

شعارسال: مسعود نیلی، مشاور اقتصادی سابق رئیس جمهور اظهار داشت: قیمت بنزین به طور نادرستی تعیین می‌شود به گونه‌ای که انگار دولت باید در بالاترین سطح خود قیمت آن را تعیین کند. این در حالی است که قیمت خیلی کالاهای دیگر را که حتی مهم تر از بنزین هم هستند دولت در این سطح تعیین نمی کند.

وی بیان کرد: مثلاً قیمت گوشت بالا می‌رود اما اینطور نیست که رئیس جمهور قیمتش را اعلام کند. اینطور جا افتاده است که دولت باید قیمت بنزین را اعلام کند و ناگهان صبح بیدار می شویم و متوجه می‌شویم که ساعت ۱۲ شب قیمت‌ها تغییر کرده است. مسئله اصلی تعیین یک عدد برای قیمت‌بنزین نیست بلکه مسئله اصلی مکانیسم تعیین قیمت و مبادله است که در اینجا باید تغییر کند.

نیلی گفت: اینکه قیمت بنزین سهمیه ای را ۵۰ درصد و قیمت آزاد را ۲۰۰ درصد افزایش دهیم قاعدتاً اثر موقتی روی مصرف می گذارد اما به تدریج با تورم این اثر به لحاظ مصرفی و قیمتی از بین می‌رود. بنابراین اول باید سعی کنیم تورم را پایین آوریم.

وی افزود: من شخصا فکر می‌کنم تا زمانی که تورم در اقتصاد ما پایین نیاید باقی چیزها اصلاح نخواهد شد. مثل این می‌ماند که به یک هدف متحرک تیراندازی می کنید هدف را با دقت انتخاب می‌کنید اما محل آن پیش از شلیک تغییر می‌کند. تورم با کسری بودجه و رشد نقدینگی تعیین می‌شود. اینکه کلا به آنها کاری نداشته باشیم و تنها سراغ قیمت یک محصول برویم کار موقتی است که دوباره خیلی زود اثر خود را از دست می‌دهد.

مشاور اقتصادی سابق روحانی ادامه داد: دولت دقیقا هدف و برنامه خود را در این کار توضیح نداد اما قاعدتاً تا الان حداقل می توان فهمید که برای کسری بودجه این کار را نکرد و همه‌اش را به مردم داد. من نمی‌دانم دقیقا هدف سیاست‌گذار چه بود، اما در مجموع اگر تغییر اساسی در بازار یک محصول ایجاد نکنید همه دستاوردها موقت خواهد بود.

وی با بیان اینکه این برداشت که ۶۰ میلیون فقیر هستند مطمئناً برداشت درستی نیست و فقر نسبی است و بنابراین نمی‌توانیم بگوییم ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور فقیر مطلق هستند، گفت: ممکن است دولت خواسته باشد بابت شوکی که وارد شده یک سازوکار حمایتی تعیین کند. این حمایت‌ها البته لازم است مشروط و زمان دار و در طول زمان غیر فزاینده باشد.

مسعود نیلی در پایان افزود: تورم البته به مرور آن را کم می‌کند. وقتی ۴۵۵۰۰ تومان یارانه پرداخت می کردید معادل ۴ کیلوگرم گوشت بود الان نیم کیلو گوشت هم با آن نمی‌دهند. یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی ارزش حمایتی خود را از دست داده اگر چه آثار کسری و تورم زایی آن همچنان باقی مانده است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نود اقتصادی، تاریخ انتشار: 5بهمن1398، کدخبر: 2127461: 90eghtesadi.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین