پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
شهرک آجیل و خشکبار مشهد به رغم ضرورت و فرصت زمینه اشتغال برای سه هزار نفر به دلیل اختلاف‌نظر چهارساله سرمایه‌گذار و امور اراضی جهاد کشاورزی استان در خصوص صنایع تبدیلی بودن یا نبودن این شهرک برای تعیین تکلیف نهایی راهی ستاد تدبیر استان شد.

شعارسال: استان خراسان رضوی قطب تولید آجیل و خشکبار کشور است اما به دلیل پایین بودن کیفیت فراوری و بسته‌بندی که عمدتاً توسط کارگاه‌های سنتی صورت می‌گیرد؛ در حوزه صادرات از یک‌سو و به رغم این که آجیل و خشکبار مانند زعفران، پسته، زرشک و دیگر محصولات خشکبار استان بخش عمده سبد زائران داخلی و خارجی مشهد مقدس را تشکیل می‌دهد، ارزش‌افزوده چندانی در این حوزه عاید اقتصاد استان نمی‌شود. علاوه بر این بنا بر اذعان رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در سال 94، شهرداری مشهد براساس ماده 3 قانون مشاغل شهری به کارگاه‌های آجیل پزی اخطار خروج از محدوده شهری مشهد داده است که در همین زمینه موضوع ایجاد « شهرک آجیل و خشکبار مشهد» در شرق مشهد( جاده میامی) مطرح و زمینی به مساحت حدود 20 هکتار تهیه می‌شود اما بعد از گذشت چهار سال اختلاف بین مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی با متقاضیان و سرمایه‌گذاران ایجاد این شهرک در خصوص تفسیر قانون، حفظ کاربری اراضی کشاورزی باعث شده ساخت این شهرک در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.موضوعی که رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد  با اشاره به سهم11درصدی  استان در تولید آجیل در کشور و سهم 3درصدی استان در صادرات محصولات آجیل و خشکبار کشور تصریح کرد: هدف ما از ایجاد شهرک آجیل و خشکبار تجمیع کارگاه‌ها و بهبود کیفیت فراوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی خشکبار و آجیل در استان است. زیرا به رغم این که استان خراسان قطب کشور در تولید محصولات، کشاورزی خشکبار و آجیل است اما در حوزه بسته‌بندی و فراوری حرفی برای گفتن ندارد.

ضرورت ایجاد شهرک آجیل چیست؟

علیرضا ارزانی ممقانی گفت: در همین زمینه برای جمع‌آوری حدود 130 کارگاه آجیل پزی در مشهد، جلوگیری از بروز مشکلات بهداشتی، بسته‌بندی‌های بی‌کیفیت و ارتقای کیفیت فراوری و نظارت مستمر بر بهداشت و کیفیت بسته‌بندی محصولات ایجاد شهرک آجیل و خشکبار مشهد در قسمت شرقی مشهد در سال 94 کلید خورد.

همه مجوزها دریافت شده به‌جز تغییر کاربری اراضی

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد درخصوص وضعیت شهرک آجیل و خشکبار در این شهر گفت: مجوز کارگروه امور زیربنایی استان برای ایجاد این شهرک دریافت شده، شورای برنامه‌ریزی استان نیز مجوز لازم را صادر کرده است، مجوز شرکت شهرک‌ها، مجوز محیط‌زیست و مجوز غذا و دارو  نیز گرفته شده است اما در بحث تغییر کاربری زمین با جهاد کشاورزی مشهد با مشکل روبه رو شدیم.وی افزود: زمین مدنظر متعلق به آستان قدس رضوی بوده که حق تقدیمی حدود 49 میلیارد تومان زمین به این نهاد پرداخت‌ شده است و اجاره‌نامه صادرشده توسط آستان قدس رضوی با عنوان ایجاد «صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی» است. این شهرک کارکرد صنایع  تبدیلی، تکمیلی کشاورزی را دارد و قانون‌گذار گفته است که این صنایع از تغییر کاربری اراضی کشاورزی معاف هستند. به رغم این که وزارت جهاد کشاورزی با ایجاد پایانه آجیل و خشکبار موافقت کرده  است و زمین تسطیح و دیوارکشی شده، تفسیرهای اشتباه از قانون منجر به مخالفت جهاد کشاورزی مشهد شده است.

جهاد کشاورزی 80 درصد قیمت زمین را به‌عنوان عوارض مطالبه می‌کند

ارزانی گفت: جهاد کشاورزی مشهد با ایجاد این شهرک مخالف نیست اما مدعی است که ما باید بر اساس تبصره یک قانون کاربری اراضی برای ایجاد این شهرک مبلغ 80 درصد ارزش روز زمین را به‌عنوان حق تغییر کاربری زمین کشاورزی به جهاد کشاورزی پرداخت کنیم. سه سال است که جهاد کشاورزی می‌گوید 80 درصد ارزش روز زمین را بدهید که ما مجوز صادر کنیم درحالی‌که کاربری این شهرک صنایع تبدیلی و تکمیلی است اما جهاد برخلاف قانون فشارهای زیادی به ما می‌آورد که پول دریافت کند.

مسیر اشتباهی

 اما رئیس جهاد کشاورزی مشهد موضوع را به‌گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کند، امید طهماسبی زاده افزود: پیشنهاد ایجاد شهرک آجیل ابتدا به راه و شهرسازی استان ارائه شد سپس با پرداخت وجوهی برای تغییر کاربری به آستان قدس رضوی در استانداری مطرح که در آن جا مقرر شد با دریافت مجوزهای قانونی اقدامات بعدی انجام گیرد اما تقاضاکنندگان به‌جای این که موضوع را از طریق جهاد کشاورزی پیگیری کنند مسیر دیگری را انتخاب کردند و به طور مستقیم با امور اراضی کشور وارد مذاکره شدند که هدف اصلی آن‌ها پرداخت نکردن عوارض قانونی برای تغییر کاربری زمین مدنظر است.

تخلفات پیش از دریافت مجوز قانونی

رئیس جهاد کشاورزی مشهد گفت: همزمان محدوده را تغییر کاربری داده و دیوارکشی می‌کنند درحالی‌که مجوز جهاد کشاورزی را دریافت نکرده بودند به همین دلیل ما با مکاتبه با مراجع قضایی جلوی ادامه فعالیت آن‌ها را گرفتیم.درنهایت  مجموعه قضایی به این نتیجه رسیده است که این مجموعه قلع‌وقمع شود مگر این که بر اساس تبصره یک ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و کشاورزی، عوارض مربوط پرداخت و مجوز دریافت شود. ازنظر جهاد کشاورزی این مجموعه غیرقانونی است و تاکنون هیچ مکاتبه و اظهارنظری مبنی بر این که این مجموعه از شمول تبصره یک ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی خارج است نشده است. بنابراین باید براساس قانون برای دریافت مجوز 80 درصد قیمت روز کارشناسی شده اراضی مدنظر را به‌عنوان حق تغییر کاربری اراضی تقدیم کنند.

امور اراضی کشور رسماً گفته شهرک آجیل مشمول عوارض است

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان نیز در این خصوص به خراسان رضوی گفت: ساخت سازه در خارج از محدوده خدماتی شهرها بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی، باید مجوز کمیسیون تبصره یک ماده یک کاربری اراضی را دریافت کند. در خصوص شهرک آجیل بنده از سازمان امور اراضی کشور استعلام کردم که به صراحت عالی‌ترین مقام امور اراضی کشور اعلام کرد که این فعالیت مصداق تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی است و باید طبق قانون عوارض پرداخت شود.محمدرضا قوسیان تصریح کرد: تقاضاکنندگان ایجاد شهرک آجیل در وهله اول باید مشکل تخلفات عدیده‌ای را که انجام داده‌اند حل‌وفصل و سپس تقاضای خود را به جهاد کشاورزی مشهد ارائه کنند تا در کمیسیون مربوط که نمایندگان دستگاه‌های مختلفی مانند استانداری در آن عضو هستند ارائه و در این خصوص رأی صادر شود.

بررسی در دبیرخانه شورای گفت وگو

مبحث ایجاد شهرک آجیل و اختلاف‌نظر بین سرمایه‌گذار و جهاد کشاورزی استان همچنین روز پنج شنبه در دستور کار دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان قرار گرفت که رئیس دبیرخانه این شورا  اظهار کرد:  موضوع ایجاد شهرک آجیل با توجه به فرصت سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال حدود سه هزار نفر در استان در دستور کار این دبیرخانه قرار گرفت که در این جلسه اختلاف‌نظر بین سرمایه‌گذار و یکی از معاونت‌های جهاد کشاورزی استان با حضور تیم حقوقی اتاق بازرگانی بررسی شد.علی‌اکبر لبافی گفت: درخصوص ایجاد شهرک آجیل و خشکبار مشهد جهاد کشاورزی یک مجوز اولیه  به‌عنوان صنایع تبدیلی برای سرمایه‌گذار صادر کرده اما در ادامه کار معاون امور اراضی با استناد بر این که ایجاد این شهرک مشمول پرداخت عوارض تغییر کاربری است با سرمایه‌گذار اختلاف‌نظر پیدا می‌کند.

در تبریز شهرک آجیل با عنوان صنایع تبدیلی ایجاد شد

وی افزود: تیم حقوقی اتاق بازرگانی نیز موضوع را بررسی کرده است و نمونه‌ای در این خصوص وجود دارد که در تبریز مجوز ایجاد شهرک آجیل با کاربری صنایع تبدیلی صادرشده و تیم حقوقی اتاق بازرگانی با نظر سرمایه‌گذار موافق است.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تصریح کرد: با توجه به اختلاف‌نظرها در نهایت مصوب شد که موضوع ایجاد شهرک آجیل و خشکبار مشهد در ستاد تدبیر استان مطرح شود تا در این خصوص تصمیمات لازم اتخاذ شود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 12بهمن1398، کدخبر: 232889: khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین