پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برنامه‌ها و کار‌های انجام شده در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در دوره مسئولیتش گفت: سال گذشته به اندازه 20 سال در ستاد عالی مسابقات کار انجام شد.

شعار سال: بررسی مسابقات مدیحه‌سرایی و جمع‌خوانی قرآن کریم موضوع این هفته برنامه افق رادیو قرآن بود که با حضور حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و با اجرای محمدرضا پورمعین برگزار شد.

در این برنامه حسینی با اشاره به گذشته 20 ساله تواشیح در کشور گفت: اگر 20 سال گذشته را مطالعه کنید مطالباتی را می‌بینید که از سوی اهالی قرآن و رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. ایشان سال 70 یا 71 فرمودند شاید ما تنها کشوری هستیم که کار همخوانی قرآن را انجام می‌دهیم.

همه اذعان دارند که مسابقات مدیحه‌سرایی طی دهه‌های اخیر افت داشته

وی افزود: در فضای حفظ و قرائت زیرساخت‌هایی وجود دارد که این زیرساخت‌ها منجر به برگزاری مسابقات می‌شود. اگر جلسات، محافل و مؤسسات نبودند مسابقه هم برگزار نمی‌شد و این امر سبب شده هر سال شاهد رشد حفظ و قرائت باشیم. اما اگر در مورد تواشیح سؤال شود که هر سال رشد داشته‌ایم همه اذعان دارند که این رشد صورت نگرفته است.

برای کاهش هزینه‌ها مجبور به تغییر در اجرای مسابقات بودیم

حسینی درخصوص تغییرات اجرایی در برگزاری مسابقات مدیحه‌سرایی و جمع‌خوانی قرآن گفت: ما در فضای اجرا با محدودیت‌هایی روبرو هستیم و باید اولویت‌بندی کنیم. ما مجبور بودیم صورت اجرایی را تغییر دهیم تا هزینه مسابقات کاهش پیدا کند. البته منظور من تنها هزینه‌های مالی نیست و هزینه‌های نیروی انسانی هم هست.

جاودان: گروه‌ها از نظر آهنگ‌گذاری و استفاده از الحان اصیل افت داشتند

حیدر جاودان رئیس هیأت داوران مرحله مقدماتی مسابقات سراسری تواشیح طی تماس تلفنی با برنامه به افت گروه‌ها اشاره کرد و گفت: گروه‌ها از نظر هم‌سرایی و هم‌خوانی افت کرده‌اند. البته متن‌ها قوی بود اما در آهنگ‌گذاری و استفاده از الحان تواشیح اصیل افت داشتند و کارها حالت سرودی داشت.

جاودان افزود: نظر اغلب اعضای هیأت داوران این است که مسابقات اگر حضوری برگزار شود مؤثرتر و بهتر است. نظر خود من هم همین است. همچنین باید قبل از برگزاری مسابقات آموزش‌هایی در نظر گرفته شود زیرا شاهد بودیم گروه‌ها بسیار زحمت کشیده‌اند اما به دلیل رعایت نکردن برخی نکات جزئی نمره آنها کاهش یافته است.

به جای صرف یکسال زمان برای برگزاری مسابقه در موضوعات مختلف آموزشی و تولید آثار برنامه‌ریزی کرده‌ایم

در ادامه حسینی در پاسخ به نکات مطرح شده گفت: موضوعاتی که آقای جاودان مطرح کردند به مسابقه ربطی ندارد. اینکه آثار اصیل نبوده و کارها سرودی اجرا شده بود و حتی موضوع آموزش حرف خود ما است. من می‌توانم همه وقت خودم را در طول سال صرف برگزاری مسابقه کنم اما تلاش ما این است که با مدیریت زمان وقت را در کارهایی مانند آموزش و تولید آثار فاخر صرف کنیم.

سال‌ گذشته اندازه ۲۰ سال در ستاد عالی مسابقات کار انجام شد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه سال گذشته به اندازه 20 سال در ستاد عالی مسابقات کار انجام شده است، گفت: آنجایی که موضوع سطح‌بندی روی زمین مانده بود این من بودم که کار را اجرا کردم. هنگامی که نظام اعزام به مسابقات بین‌المللی و آئین‌نامه مسابقات نیاز به اصلاح داشت، مگر من به تنهایی تصمیم گرفتم تا همه این کارها انجام شود. ما همواره برای همه این کارها از اساتید وکارشناسان مشورت گرفتیم تا بهترین کار انجام شود.

برگزاری یک دوره مسابقات عقب‌مانده دلیل کم شدن زمان تولید آثار است

وی ادامه داد: سؤال من این است که آیا در مصر که مهد تلاوت است چیزی به نام مسابقه‌ این جریان را به وجود آورده است. درباره موضوع زمان کم برای تولید آثار هم باید بگویم دور قبل مسابقات اسفند‌ماه برگزار شد و دلیل برگزاری این رقابت‌ها این بود یک دور مسابقه از سال‌های قبل عقب مانده بود و من این مسابقه عقب مانده را برگزار کردیم تا این لکه ننگ از دامان اوقاف پاک شود. مقصر این عقب ماندگی ما نبودیم اما با این حال، روز 20 اسفند 94 تقویم مسابقات سال 95 اعلام شد و همه گروه‌ها از آن روز دقیقاً فرصت تولید و ارسال آثار خود را می‌دانستند و با توجه به اینکه در دوره‌های قبل چند ماه قبل از برگزاری مسابقات به گروه‌ها زمان برگزاری اعلام می‌شد، امسال زمان بیشتری برای تولید آثار داشتیم.

عدم اعزام به حج سبب کاهش انگیزه گروه‌ها شده است

حسینی افزود: به نظرم یکی از دلایلی که باعث افت کارها و حتی کاهش گروه‌های شرکت‌کننده است، این است که الان 2 سال است گروه‌های برتر حج نرفته‌اند و 2 گروه در نوبت حج هستند و این عدم اعزام یکی از دلایل کاهش انگیزه است.

برگزاری دوره آموزشی برای گروه‌های تواشیح در شهریور‌ماه

همچنین اینکه می‌گویند آثار افت کرده مگر ما جلوی تولید آثار فاخر را گرفته‌ایم. ما حتی امسال برای اولین بار یک برنامه آموزشی در شهریور‌ماه برای گروه‌ها در نظر گرفته‌ایم. البته این را بگویم یکی از دلایل کاهش تعداد گروه‌ها این است که بسیاری از گروه‌ها که کارهایشان ضعیف بوده خودشان خود به خود از جریان مسابقات حذف شده‌اند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به سؤالی درباره دلایل ادغام مسابقات مدیحه‌سرایی با مسابقات قرآن گفت: این کار به نفع مسابقات است زیرا مسابقات کشوری قرآن به صورت کامل پخش زنده می‌شود و حتی یکی از انتقادات این بود که در اسکان، تغذیه و دکور آنچه در مسابقه قرآن اتفاق می‌افتد در مسابقات تواشیح نیست. امسال با این ادغام همه امکانات مسابقه قرآن در مسابقه تواشیح هم وجود دارد.

هنر مدیحه‌سرایی می‌تواند کمبود‌های حفظ و قرائت را جبران کند

حسینی ادامه داد: متأسفانه گاهی دوستان به دکور مسابقات سال گذشته هم نقد داشتند اما فراموش نکنید که سال گذشته قرار بود مسابقات در صدا و سیما برگزار شود و با مخالفت دوستان سازمان تنها 24 ساعت مانده به مسابقات ناچار شدیم رقابت‌ها را به تالار فرهنگ انتقال دهیم. اما با این وجود برخی دوستان دکور مسابقات ما را با مسابقات دیگر قیاس می‌کنند. همچنین این که می‌گویند من داور یا شخصی را حذف کرده‌ام درخواست می‌کنم دوستان بیایند و این را به خود من بگویند. ما درصدد لطمه زدن به مسابقات نیستیم و حتی من معتقدم جایی که حفظ و قرائت نمی‌تواند نفوذ کند هنر مدیحه‌سرایی می‌تواند خلاءها را جبران کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 30 مرداد 95 ، کد مطلب: 13950530000993: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین