پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
چند روز پیش از آنکه جنگ یمن وارد ششمین سال خود شود، امارات از خروج تمام نیروهایش از یمن و واگذاری مأموریت نبرد به حدود دو هزار سرباز یمنی خبر داد که خود آنها را آموزش داده و مسلح کرده بود.

شعار سال: روزنامه اینترنتی رای الیوم در مطلبی به اشاره به این موضوع نوشت: خروج رسمی امارات از یمن اقدامی یک جانبه بود زیرا در چارچوب خروج موازی با نیروهای سعودی و سودانی در ائتلاف عربی صورت نگرفت و اقدامی از پیش اعلام نشده بود.

خروج نیروهای اماراتی از یمن به معنای آغاز پایان جنگ یمن و پایان همکاری سعودی اماراتی و گسست ائتلاف عربی است. اما سولات زیادی در این زمینه مطرح می شوداز آن جمله اینکه: آیا تصمیم خروج از یمن با برنامه ریزی و هماهنگی همتای سعودی صورت گرفت؟ آیا شاهد خروج قریب الوقوع عربستان هم خواهیم بود ؟ موضع متحدان یمنی و نیروهای دولت مستعفی منصور هادی چگونه خواهد بود؟ آیا توافق سری در این زمینه وجود دارد؟ متحدان امارات در جنوب چه سرنوشتی خواهند داشت و آیا می توانند حضور خود را حفظ کنند و آیا شورای انتقالی جنوب، اعلام استقلال خواهد کرد؟

روشن است که هدف سران امارات که به کشته شدن ۱۰۸ نظامی خود در این جنگ اعتراف کردند اما از تعداد مجروحان چیزی نگفتند، کاهش تلفات، محافظت از امنیت خود، بهبود رابطه با ایران و محورش و پاسخ به خواسته های مردم خود بوده است که حضور کشورشان در این جنگ را اشتباهی راهبردی می دانستند.

مقامات اماراتی در ابتدای این جنگ مدعی بودند که برای مقابله با ایران و گسترش نفوذ آن در منطقه وارد این جنگ شدند اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه بر قدرت انصارالله افزوده شد. حمله انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو، نقطه عطف اصلی بود که امارات را به اتخاذ تصمیم خروج از یمن و اعزام هیئت امنیتی به تهران برای بهبود روابط و بازگشایی سفارت امارات در دمشق یعنی کاهش شدت دشمنی با کشورهای محور مقاومت وادار کرد.

به گفته منابع آگاه در کشورهای حاشیه خلیج (فارس)، سران امارات به این اعتقاد راسخ رسیده بودند که ائتلاف سعودی- اماراتی جنگ یمن را برنده نخواهد شد و این جنگ به یک جنگ فرسایشی از نظر مالی و انسانی تبدیل شده و متحدان ایران یعنی انصارالله روز به روز قدرتمندتر می شوند و اگر آنها می توانند ریاض، ابها، بقیق، جیران و نجران را با موشکهای دقیق هدف قرار دهند، قادرند به راحتی دبی و ابوظبی را هم بمباران کنند و اقتصاد امارات را که در حال حاضر با مشکلات بزرگی روبروست، نابود گردانند بویژه اینکه نمایشگاه بین المللی اکسپو هم قرار است اکتبر آینده در دبی برگزار شود.

گزارش صندوق بین المللی پول که روز پنج شنبه گذشته صادر شد،  تاییدی بر این قضیه بود که شش کشور حاشیه خلیج (فارس) پس از ۱۵ سال با ورشکستگی روبرو خواهند شد؛ این گزارش هشداری به کشورهای مذکور بود مبنی بر اینکه مرحله رفاه و رانت خوری رو به پایان است و باید هدر دادن اموال را متوقف کنند و به دنبال جایگزینی برای درآمدهای نفتی باشند که قطعا مهمترین آنها اعمال مالیات های سنگین بر شهروندان است.

اما در مورد یمن این سوال باقی می ماند که وضعیت این کشور پس از خروج امارات چگونه خواهد شد؟ آیا به سمت تجزیه پیش می رود یا اینکه جنبش انصارالله بیشتر اراضی آن را بازپس می گیرد؟ و در نهایت اینکه خسارت های مالی قربانیان این جنگ چه می شود؟

خروج امارات از یمن به معنای فروپاشی «طوفان قاطعیت » و شکست آن پیش از ورود جنگ به ششمین سال آن است ؛ موضوعی که نقطه عطفی در سراسر منطقه خواهد بود و می تواند تبعات استراتژیک منطقه ای در پی داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شفقنا، تاریخ 21 بهمن  98، کد مطلب: 887220: www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین