پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۶۱۹۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
امروز سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ اتا ق بازرگانی تهران نشست هیات نمایندگاه را برگزار کرد. دراین نشست رییس کل گمرک ایران حاضر بود و به این ترتیب مسایل گمرکی محور سخنان حاضران دراین نشست بود. اما برخی از سخنرانان حرف‌های مهمتری برزبان اوردند که در پایگاه خبری اتاق تهران بازتاب داشته است.
شعارسال: برخی ازخواسته‌های بخش خصوصی به گزینش ساعت ۲۴ درادامه امده است:

از بحران بگوییم

هاله حامدی‌فر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در نشست هیات نمایندگان گفت: با توجه به بحران اقتصادی که در کشور وجود دارد انتظار می‌رود فعالان اقتصادی و همچنین مسئولان در صحبت‌های خود به این شرایط موجود نیز اشاره کنند و با توجه به این وضعیت ستاد بحران تشکیل دهند و تصمیم‌گیری‌ها را انجام دهند، اما متاسفانه در این برهه زمانی، بحث‌ها و گفتگو‌ها به مواردی که با شرایط واقعی زمانی و مکانی فعلی ارتباطی ندارد، معطوف شده است

نساجی درتحریم

احمد صادقیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه آمریکا صنعت نساجی ایران را در دایره تحریم‌ها قرار داده است، گفت: لازم است، نگرانی عمیق خود را از آثار تحریم صنعت نساجی کشور بیان کنم. از سال آینده، هیچ کالای در حوزه مواد اولیه و قطعات یدکی ماشین‌آلات نساجی به ایران حمل نمی‌شود و از هم‌اکنون حتی کشور‌هایی نظیر چین، هند، ترکیه و بنگلادش پروفرما به نام ایران صادر نمی‌کنند. اهمیت صنعت نساجی به این دلیل است حدود یک میلیون اشتغال مستقیم دارد و معلوم نیست این تحریم چه آثار اجتماعی در پی داشته باشد.

استهلاک سرمایه بیشتر از سرمایه گذاری

در آغاز این نشست، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران به شاخص‌های اقتصادی ۹ ماهه کشور بنا بر آنچه مرکز ملی آمار ایران منتشر کرده است، پرداخت و گفت: رشد اقتصادی ۹ ماهه ابتدایی امسال با احتساب نفت منفی ۷.۶ و بدون آن صفر بوده است. در این بین بخش کشاورزی ۳.۲ درصد، بخش ساختمان ۹.۶ درصد و خدمات ۰.۲ درصد رشد داشته‌اند و در مقابل بخش صنایع و معادن با رشد منفی ۱۶.۶ درصد و استخراج نفت و گاز با رشد منفی ۳۷ درصد مواجه بوده‌اند که روی شاخص کلی رشد اثر گذاشته‌اند. میزان سرمایه‌گذاری در بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ به‌طور متوسط بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) بوده که این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کرده است. هم‌چنین مهم‌ترین اتفاقی که در سال ۹۸ رخ داده و در طول ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، این است که میزان سرمایه‌گذاری از میزان استهلاک موجودی سرمایه کمتر شده است و این خطر بزرگی محسوب می‌شود به‌خصوص برای سال آینده؛ هشدار و چالشی است که هم اشتغال و هم بخش عرضه را تهدید خواهد کرد و یکی از مسائلی است که با جدیت باید به آن پرداخته شود.

رشد اقتصادی؛ منفی ۷.۶ درصد

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نیز در این نشست، با ارائه گزارشی به تحلیل متغیر‌های اقتصادی کشور طی ماه اخیر پرداخت. مریم خزاعی در همین ارتباط، رشد اقتصادی کشور طی نه ماهه امسال و بر مبنای آمار رسمی مراجع کشور، منفی ۷.۶ درصد با نفت و منفی ۰.۰۴ درصد بدون نفت عنوان کرد و کاهش شدید ارزش افزوده صنعت ساخت طی ۹ ماهه سال جاری را یادآوری کرد که به گفته وی، رقم آن به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ به ۶۳.۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و به میزان سال ۹۴ تنزل پیدا کرده است. وی سپس به کاهش شکاف نرخ دلار بازار نیما و ارز سنا طی بهمن ماه امسال اشاره کرد و شکاف ۲.۳ میلیارد یورویی بین فروش و خرید ارز در سامانه نیما را مورد گوشزد قرار داد.

آمار واردات و صادرات نباید محرمانه باشد

سیده‌فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران، نیز عدم ارائه آمار صادرات و واردات کشور از سوی گمرک را مورد انتقاد قرار داد و یادآور شد که به رغم مکاتبات اتاق تهران با این سازمان، تاکنون اطلاعات تجارت خارجی کشور در اختیار این اتاق و اطلاع‌رسانی اعداد و ارقام مربوط به آن از سوی اتاق تهران به فعالان اقتصادی قرار نگرفته است. وی همچنین تعدد قوانین و دستورالعمل‌ها در گمرک را مخل فعالیت‌های ترانزیتی در کشور عنوان کرد و افزود: در شرایطی که فعالیت‌های اقتصادی کشور در پیچ تند تحریم‌ها قرار گرفته، این انتظار از گمرک می‌رود که از تعدد قوانین دست کشیده و اجازه دهد که شرایط تزانزیت کالا در داخل کشور تسهیل شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 29 بهمن 1398 ، کدخبر:  483201 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
0
0
اینکه آمار رو محرمانه میکنن و فکر میکنن به نفع کشور احمقانه ترین تصور ممکن در مدیریت کشور
ناشناس
France
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
0
0
حالا که صنایع به گل نشستن و کار از کار گذشته یادشون افتاده اتاق بحران تشکیل بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین