پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۶۲۰۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس یازدهم قرار داریم و یکی از مسائل مهم کشور مسائل اقتصادی می‌باشد خبرنگار این خبرگزاری گفت‌وگوی اختصاصی را با مصطفی میرسلیم که در حال حاضر رئیس کمیسیون توسعه زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد را انجام داده است.

شعارسال: سید مصطفی میرسلیم اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم را تشریح کرد.
 
*** اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم
 
 با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس یازدهم قرار داریم و یکی از مسائل مهم کشور مسائل اقتصادی می‌باشد خبرنگار این خبرگزاری گفت‌وگوی اختصاصی را با مصطفی میرسلیم که در حال حاضر رئیس کمیسیون توسعه زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد را انجام داده است.
 
 وی در خصوص اولویت‌های اقتصادی که باید در مجلس یازدهم مورد توجه نمایندگان مجلس قرار بگیرد اظهار داشت:

اولین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد رفع مشکل رکود است. در شش سال گذشته اهتمام بر این بود که تسلطی در موضوع تورم پیدا شود.

 تورم نیز موضوع مهمی بود و این مورد قبول ما است؛ ولی راه‌حل‌های انتخاب شده انقباضی بودند که این امر با توجه به تحریم‌ها بر فعالیت‌های صنعتی اثری منفی گذاشت و موجب تعطیل شدن بسیاری از فعالیت‌های صنعتی شد.

 ۶۰ تا ۷۰ درصد از کارخانه‌های ما تعطیل شدند و یا در شرف تعطیل شدن هستند و راه‌اندازی مجدد و یا کمک به ادامه فعالیت آن‌ها نیاز به پشتوانه جدی دارد.
 

*** پرداختن به مشکل رکود و ایجاد رونق تولید
 
وی در ادامه تصریح کرد: در مجلس یازدهم اگر بخواهیم در مسائل اقتصادی مساله‌ای را به عنوان مهم‌ترین مساله یاد کنیم، پرداختن به مشکل رکود و ایجاد رونق موضوعی است که باید به سرعت در کشور پدیدار شود و موجب رشد تولید در کشور باشد.

ما گرفتار مساله تولید هستیم و سعی می‌کنیم نیازمندی‌ها را با واردات جواب بدهیم. درحالی که اصل، باید بر مبنای تولید ملی قرار بگیرد.
 
*** استفاده از ظرفیت سپرده‌های مردم در نزد بانک
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن تأکید بر رفع موانع تولید، بیان داشت:

 متاسفانه بانک‌های ما در مسیر حل مشکلات تولیدکنندگان و پشتیبانی مالی از آن‌ها راه‌حل‌های خوبی ارائه نمی‌دهند و از همین رو تسهیلات بانک‌ها بیشتر متوجه واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها بوده و کمتر به صنایع تولیدی توجه شده است.

 سپرده‌هایی که مردم نزد بانک‌ها دارند مبالغ کمی نیست و خود به نوعی سرمایه‌گذاری ملی است. نزدیک به ۳۴۰ هزار میلیارد تومان سپرده مردم نزد بانک‌ها است و این سرمایه خوب اگر در جهت تولید به کار گرفته شود می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند.

 به این دلیل باید برنامه‌ریزی مناسبی با همکاری بخش صنعت و بانک‌ها صورت گیرد تا تسهیلات لازم در اختیار صنایع قرار بگیرد.

 در این مورد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی می‌توانند کمک خوبی داشته باشند.
 

 
*** خودکفایی در تولید داخل با اقتصاد مستقل
 
میرسلیم در ادامه تشریح اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات مربوط به گرانی و معیشتی مردم، اظهار داشت:

اگر ما در زمینه تولید داخلی بتوانیم به حدی از خودکفایی نائل شویم، همین امر موجب فراوانی خواهد شد و فراوانی یکی از راه‌های دستیابی به کاهش قیمت و پاسخگویی به نیازهای مردم است.

بنابراین راه حل واردات و استفاده از عواید فروش نفت خام برای پاسخگویی به نیازهای مردم راه حلی ساده نیست و از لحاظ اصول ما قابلیت پیگیری ندارد زیرا ما همواره مدافع اقتصاد مستقل از نفت بودیم. پس باید به سمت توسعه فرهنگ صنعتی برویم تا بتوانیم با افزایش تولیدات نیازهای مردم را برآورده کنیم و سپس به سمت مهار تورم برویم.
 
 رئیس کمیسیون توسعه زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار داشت:

 برای چاره‌جویی در بیماری تورم نباید به رکود دامن زد. شاید این امردر کوتاه مدت اثری بر تورم نداشته باشد ولی در میان مدت و بلند مدت قطعاً مهارکننده تورم خواهد بود.
 
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  صنایع   ،تاریخ انتشار: 29   بهمن  1398،کدخبر:    ،www.sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین