پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۷۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
با توجه به ضعیف‌تر بودن ویروس کرونا نسبت به آنفلوآنزا امکان دارد شما بدون آنکه مطلع شده باشید، به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته باشید.

شعار سال: شاید باورتان نشود اما بسیاری از مبتلایان به کرونا خوب شده‌اند و نمی‌دانسته‌اند کرونا داشته‌اند و از طرفی با موج جدید گرما در کشور کرونا از بین می‌رود.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با توجه به افزایش نمونه‌گیری و تست کرونا در کشور، آمار مبتلایان افزایش یافت اما این آمار در مقایسه با سایر بیماری‌های ویروسی ناچیز است. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در این‌باره گفت: در میان موارد تحت بررسی و تحت نظر که نتایج قطعی آزمایشگاهی آن نیز به دست ما رسیده، تعداد ۱۵ نفر جدید مبتلا به ویروس کرونای جدید شناسایی شدند که از این تعداد ۷ نفر در قم، ۴ نفر در تهران، ۲ نفر در گیلان و یک نفر در استان مرکزی و یک نفر در تنکابن بوده‌اند. از این ۱۵ نفر که طی ظهر روز شنبه تا پیش از ظهر دیروز شناسایی شده‌اند، متاسفانه 3 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. وی گفت: بنابراین با احتساب این ۱۵ نفر، در مجموع ۴۳ نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونای جدید تشخیص داده شده‌اند که ۸ نفر از این عزیزان ظرف روزهای گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

 

* شاید کرونا داشتید اما نمی‌دانستید

امکان دارد کرونا داشته باشید اما از آن خبر نداشته باشید، چون علائم این بیماری کاملا شبیه سرماخوردگی و فقط برای افراد ناتوان خطرناک است. دکتر عاطفه میرسیدی، گزارشگر حوزه سلامت صدا‌و‌سیما شامگاه شنبه در شبکه 4 سیما اعلام کرد خطر ویروس کرونا بسیار کمتر از ویروس‌های دیگر مانند آنفلوآنزاست و حتی امکان دارد یک نفر کرونا گرفته باشد و خوب شده باشد و خودش هم خبر نداشته باشد.

وی با رد شایعات موهوم درباره کرونا گفت: کسی که کرونا می‌گیرد الزاما نمی‌میرد و مرگ قربانیان بر اثر ضعف بدن است. نباید از این ویروس ترسید و دیگران را ترساند. این ویروس ضعیف‌تر از ویروس آنفلوآنزاست و حتی امکان دارد شخصی کرونا داشته و دوره ویروس را که چند روز است گذرانده باشد اما نفهمیده که کرونا داشته است، چون علائم کرونا بسیار شبیه بیماری‌هایی چون سرماخوردگی است. 

میرسیدی همچنین گفت: احتمالا من هم کرونا گرفته‌ام، چون یک هفته پیش علائم آن را در خودم دیدم.

 

* ویروس کرونا با گرم شدن هوا از بین می‌رود

ویروس کرونا با گرم شدن هوا از بین می‌رود. استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عمر ویروس کرونا گفت: این ویروس چون از ژنتیک خاص جدیدی پدیدار شده است، قدرت انتقال بیشتری دارد اما معمولا چنین ویروس‌هایی چون دستگاه تنفسی را درگیر می‌کنند، در فصول گرم از بین می‌روند.

دکتر مینو محرز به کارایی ویروس‌های تنفسی در فصول سرد اشاره کرد و افزود: معمولا ویروس‌ها بویژه ویروس‌هایی که از راه تنفس وارد بدن می‌شوند، در فصول سرد سال به دلیل بسته شدن محیط و تجمع افراد در کنار هم از قدرت انتقال بالایی برخوردارند اما در فصل بهار و تابستان انتشار این سری ویروس‌ها کم شده و در نهایت از بین می‌روند، چرا که تکثیر نمی‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برخی ویروس‌ها در هوای گرم فعالیت دارند، گفت: برخلاف ویروس‌هایی که از طریق دم و بازدم دستگاه تنفسی را دچار مشکل می‌کنند، ویروس‌های دیگر که بر اثر مسمومیت غذایی وارد بدن می‌شوند، در فصول گرم از توان و انتقال و انتشار بالایی برخوردارند که این نوع ویروس‌ها معمولا دستگاه گوارش را درگیر می‌کنند.

وی در ادامه گفت: البته ابتلا به این بیماری‌ها بستگی به چگونگی موقعیت میزبان یعنی استعداد بیمار دارد. وی افزود: با گرم شدن هوا، سری ویروس‌هایی نظیر آنفلوآنزا و کرونا که از خانواده ویروس‌های تنفسی هستند، بتدریج از بین می‌روند. 

 

* توزیع رایگان ماسک

افزایش نجومی قیمت ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده موجب شده مردم از دولت و نهادهای نظارتی بخواهند با افراد سودجو مقابله کنند. سودجویی دلالان کار را به جایی رساند که سعید نمکی وزیر بهداشت نیز با عصبانیت از برخورد با آنها خبر داد و حتی عاملان گرانی ماسک را پدرسوخته و مفت‌خور خطاب کرد. اظهارات وزیر بهداشت مورد استقبال مردم در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. وی حتی وعده توزیع رایگان بسته‌های ویژه مقابله با ویروس کرونا شامل ماسک، مایع ضدعفونی‌کننده و بروشورهای آموزشی در میان خانواده‌های قمی داد. نمکی با اشاره به آخرین تصمیمات گرفته شده در ستاد فنی اجرایی مقابله با کرونا، درباره کمبودهای ماسک در کشور و تدابیر اتخاذ شده در این زمینه، گفت: متاسفانه با کمبود ماسک و برخی مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده روبه‌رو بودیم و این موضوع نیز به دلیل هجمه بیش از حد مردم برای خرید این‌ مواد و البته بی‌انصافی دلال‌هاست که همواره دلال شرایط سخت مردم هستند و نان‌شان در همین گرفتاری‌هاست. وی تاکید کرد: ما از مدت‌ها قبل ذخیره ماسک داشتیم و روز گذشته نیز به طور جدی با کمک مقامات امنیتی و قضایی به این موضوع ورود کردیم. امروز نیز این پیام را به مردم شهر قم می‌دهم که برای همه خانواده‌های قمی حداکثر تا آخر امشب پکیجی را آماده می‌کنیم که شامل تعدادی ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده و بروشور و پمفلت آموزشی است. این برنامه سپس برای سایر خانواده‌ها نیز اجرا خواهد شد. بنابراین از امروز ماسک رایگان در این شهر توزیع خواهد شد. وزیر بهداشت درباره ژنوتایپ ویروس کرونا در ایران گفت: بررسی‌های‌مان در این زمینه ما را به این سمت سوق داد که این ویروس همان کرونای جدیدی است که در ووهان چین مشاهده شده است. وی همچنین درباره منشأ این بیماری در کشورمان گفت: طبق بررسی‌های‌مان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلان چینی بوده و موارد آن در حال مشخص شدن است. همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است. 

نمکی خطاب به مردم تاکید کرد: وحشت بیهوده‌ای که درباره کرونا در مردم ایجاد شده، وحشتی کاذب است. باید توجه کرد بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید هم میزان مرگ‌ومیر و هم بیماری‌زایی‌اش به مراتب از بیماری آنفلوآنزا کمتر است؛ به عنوان مثال طبق گزارشاتی که خود آمریکایی‌ها ارائه داده‌اند، حدود 280 هزار مورد بستری را برای ویروس آنفلوآنزای نوع B تخمین می‌زنند که البته در حال حاضر اوج گرفتاری ما هم در ارتباط با آنفلوآنزای نوع B وجود دارد و بسیاری از مواردی که بستری شده‌اند یا بیمارانی که می‌بینیم، آنفلوآنزای نوع B هستند که در حال حاضر نیز در پیک زمستانه این بیماری قرار داریم. آمریکایی‌ها  تخمین می‌زنند در رابطه با آنفلوآنزای نوع B 16هزار مرگ داشته باشند. وی در پاسخ به اینکه چرا آمار مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از کرونا در ایران بیش از برخی کشورهای دیگر است، گفت: این موضوع به شفافیت سیستم اطلاع‌رسانی ما بازمی‌گردد. در حال حاضر خبری را دریافت کردیم مبنی بر اینکه 9 مسافر کره‌جنوبی که از سرزمین‌های اشغالی به کره‌جنوبی بازگشته‌اند، از نظر ویروس کرونای جدید مثبت بوده‌اند. بنابراین این افراد از سرزمین‌های اشغالی که رژیم صهیونیستی مدعی است از کرونا پاک است به کره‌جنوبی رفته‌اند و مثبت بوده‌اند. رژیم صهیونیستی که خودش را از بهترین نظام‌های بهداشتی می‌داند، آنقدر درباره ویروس کرونا کتمان  کرده که افراد از کره‌جنوبی به این کشور سفر کرده و مبتلا بازمی‌گردند. وی افزود: در عین حال کشورهایی هم وجود دارند که اصلا ساختار اطلاع‌رسانی در این زمینه ندارند و اعلام می‌کنند تا امروز هیچ مورد مثبتی نداشته‌ایم. بنابراین مردم این موضوعات را چنین برداشت نکنند که یک کشور عقب‌افتاده تاکنون هیچ مورد مثبتی نداشته و ما به عنوان کشوری که یکی از بهترین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی را داریم، موارد مثبت کرونا را داشته‌ایم.

 

* تولید «کیت ایرانی تشخیص ویروس کرونا» توسط وزارت دفاع

اولین نمونه از کیت‌های تشخیص کرونا توسط متخصصان و دانشمندان ایرانی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شد.

این کیت‌ها اصلی‌ترین دستگاه‌های تشخیص ابتلای افراد به بیماری کروناست که برای نخستین‌بار در داخل کشورمان توسط متخصصان وزارت دفاع ساخته شده است.

پیش از این، کیت‌های تشخیص کرونا صرفاً از سوی چین و به صورت محدود به کشورمان فروخته می‌شد.

این شرایط، رسانه‌های معاند و مغرض آشکارا انتشار ویروس ترس و وحشت را در دستور کار خود قرار داده‌اند و حسابی از این جریان در راستای خبرسازی و کروناهراسی و دروغ‌پراکنی استفاده می‌کنند. در شبکه‌های اجتماعی آمارهای غیرطبیعی از مرگ‌ومیر ناشی از کرونا می‌دهند و حتی به مردم توصیه می‌کنند به بیمارستان‌ها بروند و از مسؤولان بخواهند بیماران کرونا را از شهر اخراج کنند! رسانه ملکه انگلیس یعنی «بی‌بی‌سی» نیز خبررسانی زیرپوستی را کنار گذاشته و با تنظیم اخبار مغرضانه کرونا، ویروس ترس را منتشر می‌کند. مثلا بی‌بی‌سی برای آمار جدید کرونا اینگونه خبر خود را تنظیم کرده است: «تازه‌ترین آمار  مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران نشان از افزایش 60 درصدی تعداد قربانیان و 54 درصدی تعداد مبتلایان در 24 ساعت گذشته دارد». 

 رسانه ملکه در حالی ویروس ترس و وحشت عمومی را منتشر می‌کند که طبق گفته متخصصان، ویروس کرونا بی‌خطرتر از بیماری‌هایی چون آنفلوآنزاست و فقط سرعت انتقال آن بیشتر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار 5 اسفند 98، شماره: 2874

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
0
آخر سالی چطور برنامه همه رو بهم ریخت بیچاره کرد همه رو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین