پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
در شرایطی که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران، آمار کنسلی قطار، هواپیما، تور و هتل را به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، چشمگیر دانست، استارتاپ های گردشگری که در حوزه رزرو آنلاین بلیت فعال هستند نیز از این کنسلی ها بی نصیب نمانده اند.
شعارسال: در شرایطی که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران، آمار کنسلی قطار، هواپیما، تور و هتل را به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، چشمگیر دانست، استارتاپ های گردشگری که در حوزه رزرو آنلاین بلیت فعال هستند نیز از این کنسلی ها بی نصیب نمانده اند.
 
 این در حالی است که این کنسلی بلیت تنها یک طرف قضیه است و از سوی دیگر در سفرهای خارجی نیز شاهد بوده ایم که تعدادی از کشورها به دلیل شیوع کرونا مرز خود را به روی مسافران ایرانی بسته اند. این کشورها تا این لحظه شامل ترکیه، عراق، کویت، گرجستان، ارمنستان و ترکمنستان هستند و علاوه بر آن قطرایرویز نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تمامی مسافرانی که از ایران به قطر سفر کرده و وارد آن می شوند را به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهد کرد. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران درباره بلاتکلیفی سفرهای نوروزی، گفت: مردم اصلی‌ترین تصمیم‌گیرنده و مختار هستند که انتخاب کنند در این شرایط به سفر بروند یا نروند. در این شرایط استارتاپ های حوزه گردشگری که پیش از این با مشکلاتی مواجه بودند، با این ضربه به قطع متحمل خسارات بیشتری خواهند شد. همچنین وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: «به دلیل شیوع ویروس کرونا کنسلی بلیت قطار و هواپیما برای مردم هزینه‌ای ندارد و مردم می‌توانند بلیت های خود را کنسل کنند.» بنابراین استارتاپ های گردشگری در روزهای پیش رو با خسارات هنگفتی روبه رو خواهند شد که قابل جبران نیست.
 
نفس های آخر صنعت گردشگری
علی کشفی، هم بنیان گذار «فلایتیو»
شیوع بیماری کرونا از امروز به طور جدی مطرح شد؛ تا زمانی که این کشورها اعلام کردند که مرز هوایی هم بسته شد. یک سری اخبار ضد و نقیض هم به ما می رسد که متاسفانه آمار دقیقی از کشورهایی که مرزهای خود را با ایران بسته اند، نداریم. با ایرلاین ها هم که صحبت می کنیم آنها نیز آمار دقیقی ندارند که مرزهای هوایی تا کی بسته می ماند. الان برای گفتن خیلی از موارد زود است یا در خصوص میزان خسارتی که دارد به ما وارد می شود خیلی زود است که اظهارنظر کنیم. قطعا خسارات خیلی بالایی به ما وارد می شود و در این شرایط نه فقط ما، که کل صنعت گردشگری دچار مشکلات زیادی خواهد شد. اگر بسته شدن مرزها طولانی تر شود طبیعتا آسیب بیشتری می زند و هرچه کوتاه تر باشد آسیب کمتر خواهد بود. اینکه چقدر آسیب می زند، چند روز زمان می برد تا برآورد دقیق صورت بگیرد. فردا و پس فردا بیانیه ای در این زمینه خواهیم داشت. تعداد زیادی از مردم در حال کنسل کردن بلیت خود هستند. تنها خواهشی که از مردم داریم اینکه همه شرایط یکدیگر را درک کنیم زیرا شرایط اضطراری است. ما پول بسیاری از این بلیت های رزروشده را به ایرلاین ها داده ایم و باید منتظر باشیم تا ایرلاین ها پول ها را به ما برگردانند تا ما بتوانیم آن را به مردم برگردانیم و این پروسه ای است که با حجمی که دارد اتفاق می افتد اولین مرتبه است که در چند سال اخیر رخ داده است. طبیعتا این پروسه می تواند همه را اذیت کند؛ چه آن مسافری که پولش را دیرتر می گیرد و چه ما که خسارت مالی زیادی را خواهیم دید. در حال حاضر رسما اعلام شده ترکیه، عراق، ارمنستان و گرجستان مرزهای هوایی خود را به روی مسافران ایرانی بسته اند و در مورد الباقی هم صحبت شده است؛ ولی احتمالا پروازهایی نیز به اروپا نخواهیم داشت و لغو می شود. گرچه از منابع غیررسمی به ما رسیده است که آنها هم قصد لغو پروازها را دارند اما زمان می برد تا مشخص شود. کسی نگفته این بلیت ها را نفروشیم؛ بنابراین بلیت ها در حال فروش است، ولی ممکن است بفروشیم و بعدا کنسل شود. این موضوعی است که وجود دارد. ما کمافی سابق براساس آنچه بخشنامه نشده طبیعتا آنهایی که قابل فروش است روی سیستم باز است و آنهایی که قبل فروش نیست بسته است و منتظریم که به ما اطلاع بدهند. واقعیت این است که حوزه گردشگری نه به خاطر ویروس بلکه به خاطر مشکلاتی مانند افزایش نرخ دلار، مسائل و اتفاقات ماه های گذشته آسیب زیادی دیده است بنابراین، این صنعت نفس های آخر را می کشد.
 
خطر کرونا برای گردشگری خارجی
مجید مالکی، مدیر فنی «پروازیاب»

پروازهایی که تاکنون کنسل شده، به مقصد ترکیه، گرجستان، ارمنستان، عراق و افغانستان است. البته کشورهای اروپایی هنوز جلوی ورود ایرانی ها را نگرفته اند؛ یعنی پروازهای خارجی به مقصد اروپا هنوز برقرار است. این در حالی است که بیشترین مسافری که ما داریم روی پروازهای ترکیه است و مسلما آنجا بیشترین بازدهی را داشتیم که در حال حاضر از بین رفته است. خودمان هم امروز در پروازهای خارجی کنسلی داشتیم؛ ولی کاملا این مبالغ به مسافران برمی گردد و به ما کمیسیونی تعلق نمی گیرد و این به ضرر ماست چون قانون سازمان گردشگری این است که کل مبلغ به مسافر در پروازهای سیستمی برگردد نه پروازهای چارتری. مسلماً بازخورد چنین موضوعاتی را در آینده می توان بر اقتصاد گردشگری دید چون کسی تا یکی دو ماه تور داخلی یا خارجی رزرو نخواهد کرد و همین الان هم کنسلی داریم. اعلام فروشی نیز انجام نمی دهیم چون مسافری برای فروش نیست. ترکیه از شب گذشته اعلام کرد پذیرش مسافر ایرانی ندارد؛ ولی پروازهای ترکیش برقرار است وتنها اتباع ترک را می برند نه ایرانی ها را و کشور عراق نیز از دیروز اعلام کرد پذیرش مسافر ایرانی ندارد. افغانستان، پاکستان و عراق دیشب اطلاعیه هایشان را داده اند که فعلا پذیرش پرواز ندارند. این در حالی بود که ترکیه پیش از این از مسافران ایرانی برگه تست سلامت می گرفتند و با این شرط مسافران می توانستند سوار هواپیما شوند که در حال حاضر کلا این کشور پروازهایش را کنسل کرده است. احتمالا در حال حاضر در قطر نیز به همین شکل است که ایرانی ها را با شرط تست سلامت پذیرش می کنند یا آنها را قرنطینه می کنند. ما همین امروز پروازهایی را به ترکیه داشتیم که کنسل شده و کل مبلغ بدون هیچ سودی به مسافران برگشت داده شده است. در مورد خسارتی که به آژانس های گردشگری وارد خواهد شد، در این ماه کلا آژانس ها باید حقوق پرسنل خود را از جیب بدهند.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری کسب و کارنیوز    ،تاریخ انتشار:   5 اسفند 1398،کدخبر:  - ، www.kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین