پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۶۴۶۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
علیرغم وجود نهاد‌های نظارتی متعدد بر بازار و تعیین ضوابط قیمت‌گذاری، همچنان در شرایط بحرانی شاهد افزایش ناگهانی قیمت برخی کالا‌ها هستیم، موضوعی که در چند هفته اخیر پس از شیوع ویروس کرونا در کشور به وضوح دیده شد.

شعار سال:عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: همچنان مشخص نیست که کجا انبار است و کجا احتکار صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال، صنف تجهیزات پزشکی همیشه از این مسئله می‌نالد که قادر به انبار کردن نیست، چراکه به محض ذخیره کردن به آن‌ها برچسب احتکار می‌زنند.

احتکار کالاهای مقابله با کرونا

 علیرغم وجود نهاد‌های نظارتی متعدد بر بازار و تعیین ضوابط قیمت‌گذاری، همچنان در شرایط بحرانی شاهد افزایش ناگهانی قیمت برخی کالا‌ها هستیم، موضوعی که در چند هفته اخیر پس از شیوع ویروس کرونا در کشور به وضوح دیده شد.

چند برابر شدن قیمت انواع ماسک که از ملزومات پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا محسوب می‌شود باعث خشم مردم گرفتار در کشور شد، اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. این بحران به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم در مدت زمان نه چندان زیاد تاثیر بسزایی گذاشت. از این‌رو و در روز‌های گذشته شاهد افزایش قیمت تکان‌دهنده مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، انواع ویتامین‌های صنعتی، میوه و سبزیجات از جمله سیر، لیموترش و زنجبیل بودیم.

پارادوکس اصلی اینجاست که با وجود صرف هزینه برای تشکیل انواع و اقسام نهاد‌های نظارتی چرا بازهم شاهد احتکار و در پی آن افزایش قیمت ضروریات مردم هستیم و راه‌حل پایان دادن به این اتفاق نامبارک چندباره چیست؟

در همین خصوص، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس دهم گفت: متاسفانه سیستم انبارداری در کشور ما مشخص نیست. دولت و ناظران حکومتی همیشه در جستجوی موجودی انبار‌ها به‌صورت اتفاقی و به کمک مردم هستند.

وی افزود: مکانیزم مشخصی در این راستا تعریف نشده است. همچنان مشخص نیست که کجا انبار است و کجا احتکار صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال، صنف تجهیزات پزشکی همیشه از این مسئله می‌نالد که قادر به انبار کردن نیست، چراکه به محض ذخیره کردن به آن‌ها برچسب احتکار می‌زنند. آنچه سبب این سردرگمی‌ها و ابهامات می‌شود، فقدان یک سیستم اطلاعاتی جامع است، سیستمی که با مکانیزم مشخصی اطلاعات مورد نیاز در این خصوص را در اختیار دولت و نهاد‌های نظارتی قرار دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با سرزنش لحن تهدیدآمیز مسئولان اظهار داشت: اگر سیستم معینی تعریف شود، دیگر نیاز به تهدید و عربده‌کشی نیز نخواهد بود. این نوع رفتار‌ها در شان مقامات دولتی کشور نیست. قوه قضاییه نیز باید بیش از تهدید به بی‌طرفی مایل باشد. قوه قضاییه خانه مجرم نیز هست، مکانی که مجرم باید بتواند با تکیه بر حقوق قانونی خویش از خود دفاع کند.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از امور مملکت همچنان کوچه بازاری اداره می‌شود. دولت به‌شدت به مردم و چشم بصری متکی است و کمبود یک سیستم استاندارد ملموس است. جای افسوس دارد که ما تفاوت چندانی با ۵۰ سال پیش نداریم. مسئولیت این معضلات بر عهده تمام دولتمردان است. تفکیکاتی که ما در بین خود داریم برای مردم قابل درک نیست، از همین‌رو از دید ملت، همه ما کم و بیش مسئولیم.

جعفرزاده در پایان گفت: حاکمیت باید در مجموع و در تمام حوزه‌ها به‌سمت تغییر حرکت کند. ما ادعای زیادی در متمدن بودن و اخلاقی بودن داریم. برای تحقق این ادعا‌ها باید کمی بیشتر تلاش کنیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد24،تاریخ انتشار:17اسفند1398،کد خبر: ۵۹۰۶۲،eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
0
0
وقتی اقتصاد با دلالی می چرخه از یک مشت دلال در بازار انتظار دارید از این فرصت ها استفاده نکنن؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین