پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۷
هجوم ملخ‌ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۴۰ با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از دومیلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه شده بود. آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی‌های دنیا را در سیطره خود دارد و می‌تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک‌هزار کیلومتر می‌رسد و البته رکورد پنج‌هزار کیلومتر را نیز دارد.

شعار سال: با وجود این‌که خاستگاه ملخ صحرایی شبه‌جزیره عربستان است، اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن‌ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی برای نخستین‌بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال ۹۸ در بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان‌جنوبی و قشم سرایت کرد. در این مدت مبارزه با ۱۷۳ دسته ملخ صحرایی در سطح ۷۳۵ هزار و ۲۳۴ هکتار از مناطق آلوده انجام شد. بخشی از این دسته‌های ملخ صحرایی از ایران به‌سمت کشورهای هند و پاکستان مهاجرت کرده بودند که اکنون درحال بازگشت از این کشورها به‌سمت ایران هستند.

گفته‌ها حاکی از آن است که هجوم ملخ‌ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۴۰ با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از دومیلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه شده بود. آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی‌های دنیا را در سیطره خود دارد و می‌تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک‌هزار کیلومتر می‌رسد و البته رکورد پنج‌هزار کیلومتر را نیز دارد. این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک‌هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می‌تواند معادل یک انسان یعنی حدود دو کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آن‌ها مصون نیستند.

زادوولد این آفت نیز به‌گونه‌ای است که در طول سه تا پنج ماه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک‌هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتی‌متری خاک می‌گذارد. در ادامه نظر مقامات استانی و کشوری را درباره این آفت و اقدامات انجام شده، جویا شدیم.

امکانات و دانش فنی بسیج شدند

در این رابطه رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: امسال با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی با سطحی بیش از سه برابر هجوم ملخ صحرایی سال‌های گذشته مواجه هستیم.

محمدرضا درگاهی با اشاره به آغاز عملیات مبارزه با آفات بسیار خطرناک ملخ صحرایی در سال زراعی جدید به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال گذشته بیش از ۷۵۰ هکتار مبارزه با این آفت انجام شد. با توجه به تجربیات استان‌های جنوبی از سال‌های گذشته، این استان‌ها تمامی امکانات خود را تجهیز کردند و آمادگی لازم را برای مبارزه با این آفت خطرناک دارند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این‌که بیش از 5/1 است که عملیات مبارزه را شروع کردیم، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۷ هزار هکتار عملیات مبارزه با ملخ‌های صحرایی انجام دادیم.

درگاهی با اعلام این‌که همه امکانات کشور و استان‌ها برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی بسیج شده است، افزود: با درایت استانداران و روسای سازمان‌های جهادکشاورزی این استان‌ها، حجم گسترده‌ای از مبارزه علیه ملخ‌ها را در سطح کشور خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که همانند سال گذشته امنیت غذایی کشور را حفظ خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: مشکل خاصی در عملیات مبارزه با ملخ صحرایی نداریم و امکانات کامل و دانش فنی همه بسیج هستند.

پیشنهاد اعتبار بیش‌تر برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی

معاون بازسازی و بازاتوانی سازمان مدیریت بحران کشور نیز از پیشنهاد ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای برای مقابله با هجوم ملخ صحرایی خبر داد.

امیر قادری گفت: پیشنهاد اعتبار یادشده با توجه به شرایط طغیانی جدید و هجوم ملخ صحرایی در برخی نقاط کشور و به‌منظور برنامه‌ریزی برای پایش و مبارزه به هنگام، خرید سم و تکمیل ناوگان سم‌پاشی و اجرای کامل مقابله با هجوم آن‌ها در استان‌های جنوب کشور انجام شده است.

وی گفت: طی مکاتبه‌ای که با معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شد، از وی درخواست شد با توجه به اهمیت موضوع از محل بند «م» ماده ۲۸ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (مصوب اسفند ۹۳) نسبت به طرح و تصویب مبلغ ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای در هیئت محترم وزیران اقدام لازم معمول شود، تا پس از تصویب در اختیار وزارت جهاد کشاورزی (سازمان حفظ نباتات کشور) قرار گیرد تا مطابق ضوابط و مقررات با هماهنگی و نظارت سازمان مدیریت بحران کشور هزینه شود.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: همچنین به استناد بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۸، سازمان حفظ نباتات کشور موظف است نسبت به ارائه گزارش عملکرد سه ماهه به سازمان مدیریت بحران کشور اقدام کند. سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاست‌گذار، هدایت‌کننده و نظارت‌کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.

سم‌پاشی بیش‌از ۲ هزار هکتار از مراتع سیستان و بلوچستان علیه ملخ صحرایی

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این‌باره اظهار داشت: افزون‌بر دو هزار و ۶۳ هکتار از مراتع این استان تاکنون علیه ملخ صحرایی سم‌پاشی شده است.

غلام‌حیدر زورقی با بیان این‌که ملخ صحرایی در شب‌ها تحرک کم‌تری دارد و مبارزه شبانه بهترین فرصت برای نابودی آن‌هاست، به ایرنا گفت: ۶۷۱ هکتار از مبارزه این مدت در سطح مراتع سیستان و بلوچستان به ملخ بالدار و هزار و ۳۹۵ به پوره آن اختصاص دارد.

وی افزود: در موج سوم هجوم ملخ صحرایی، سیستان و بلوچستان جزو استان‌هایی محسوب می‌شود که تاکنون بیش‌ترین مبارزه با این آفت بین‌المللی را انجام داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ضروری است کشاورزان درصورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع دهند.

وی ادامه داد: این سازمان پارسال هنگام هجوم ملخ صحرایی به سیستان و بلوچستان با بسیج تمام امکانات، مبارزه با این آفت را در سطح ۲۱۱ هزار و ۵۳۵ هکتار از مراتع منطقه انجام داد و مانع آسیب‌رسانی به بخش کشاورزی شد.

اختصاص افزون‌بر یک‌میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ صحرایی در کرمان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان هم اظهارداشت: یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در این استان اختصاص یافت.

ناصر طاهری با اشاره به این‌که سرد شدن هوا طی چند روز اخیر موجب طولانی شدن زمان رسیدن ملخ‌های صحرایی به کرمان شده است، به ایرنا گفت: حدود ۱۰ تن سم به‌منظور مبارزه با ملخ‌هایی صحرایی در شمال استان خریداری شده است.

وی اظهار داشت: همچنین درخواست اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مقابله با ملخ‌هایی صحرایی در شمال استان کرمان در بخش اعتبارات هزینه‌ای ارائه و در این زمینه مکاتبه شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به این‌که تمهیدات لازم برای مبارزه با ملخ صحرایی در این استان اندیشیده شده است، تصریح کرد: با شرایط موجود می‌توان به کشاورزان این قول را داد که امسال نیز مانند سال گذشته ملخ‌های صحرایی خسارت چندانی به مزارع و باغ‌ها وارد نخواهند کرد.

وی به همچنین به دیگر آفت تهدیدکننده مزارع و باغ‌های استان کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: تخم‌های مگس مدیترانه‌ای با توجه به زمستان‌گذارانی در چند سانتی‌متری سطح خاک قرار دارند، لذا با وجود شخم، یخ‌آب زمستانه و شرایط اقلیمی سال جاری و وجود سرما و برف احتمال می‌رود این آفت نیز امسال ضرر چندانی به مزارع و باغ‌ها وارد نکند.

وی با بیان این‌که این اعتبارات سهم دولت است، تأکید کرد: برنامه‌ریزی شده با کمک کشاورزان مبارزه علیه آفات انجام و کشاورزانی که به در این راستا فعالیت می‌کنند، مساعدت می‌شوند.

ملخ صحرایی به مزارع و باغ‌های استان بوشهر خسارتی وارد نکرده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز اظهار داشت: تاکنون ملخ صحرایی به مزارع و باغ‌های استان بوشهر خسارتی وارد نکرده است.

خسرو عمرانی  گفت: دسته‌های ملخ مهاجم از اول اسفندماه جاری وارد استان بوشهر شدند و ۹ شهرستان استان غیر از دیلم را درگیر کردند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون مبارزه با آفت ملخ صحرایی در شهرستان‌های جم، دیر، دشتی، تنگستان، دشتستان و گناوه در دست اجراست.

عمرانی با بیان این‌که تاکنون 5/4 تن سم در استان بوشهر برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی مصرف‌ شده‌است، گفت: تاکنون مبارزه با این آفت در سه هزار و ۱۵۵ هکتار از انجام ‌شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: با توجه به مبارزه صورت گرفته با آفت ملخ صحرایی تاکنون این آفت به مزارع بوشهر خسارتی وارد نکرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که ملخ بیش‌تر در شب ساکن است و پرواز کم‌تری دارد، به‌همین دلیل در زمان حاضر مبارزه با این آفت در استان بوشهر بیش‌تر شبانه تا صبح زود انجام می‌شود.

عمرانی اظهار داشت: علاوه‌بر ۲۵ کانون آلوده سال جاری۳۰ کانون آلوده از سال گذشته نیز وجود دارد؛ لذا میزان مبارزه در سطح گسترده‌تری انجام می‌شود و با گرم شدن هوا کانون‌های سال گذشته زودتر فعال می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در زمان حاضر ۲۵ گروه مبارزه، ۳۰ گروه ردیاب، یک فروند هواپیمای سم‌پاش، ۹ دستگاه سم‌پاش یو.آل.وی و ۱۰۰ دستگاه سم‌پاش زمینی در اختیار داریم که باهمت مردم، شوراها، دهیاری‌ها کار سم‌پاشی و ردیابی ملخ‌های صحرایی را در استان بوشهر انجام می‌دهند.

عمرانی گفت: ملخ‌های صحرایی بالغ هستند و با تغذیه تخم‌گذاری می‌کنند، به همین دلیل بیش‌ترین و مهم‌ترین مرحله مبارزه با این آفت در اردیبهشت‌ماه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: پیش‌بینی جهانی این است که دسته‌های جدید ملخ از شمال آفریقا و شبه‌جزیره عربستان وارد کشور و استان بوشهر خواهد شد که میزان آن‌ها سه برابر سال پیش است و تا چهار سال آینده درگیر مبارزه با ملخ خواهیم بود.

آمادگی کامل استان چهارمحال و بختیاری برای مقابله با هجوم ملخ صحرایی

همچنین مدیر حفظ نباتات اداره ‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به هجوم ملخ صحرایی در برخی از استان‌های جنوبی کشور، از وجود آمادگی کامل در این استان برای مقابله با هجوم ملخ صحرایی خبر داد.

فرشید شبانی با اشاره به هجوم ملخ‌ها به بیش از ۲۰ شهرستان در استان خوزستان گفت: احتمال هجوم ملخ‌ها از سمت لردگان و بازفت در استان چهارمحال و بختیاری نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: از دهه ۶۰ تاکنون هجوم ملخ‌ صحرایی به استان وجود نداشته است و امسال نیز برای مقابله و پیشگیری از این آفت، سم مورد نیاز خریداری شده است.

شبان به کمبود اعتبار برای خرید سم مورد نیاز برای مقابله با ملخ صحرایی و آفت درختان اشاره کرد و گفت: بالا بودن قیمت سم و کمبود اعتبار از مشکلات جهاد کشاورزی استان است. سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می‌شود و سطح زیرکشت استان ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره‌بردار است.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 21اسفند1398 ، کدخبر: 82133: sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین