شعار سال: امسال وقتی مطالبات قطعهسازان از خودروسازان کشور، از حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان گذشت، قطعهسازان که دیگر جانی برای ادامه دادن نداشتند دست به قلم شدند و نامههای مختلفی را به مسئولان مختلف کشور نوشتند که به داد تولید و ما با این همه کارگر برسید.
سرانجام این نامهنگاریها تصویب پرداخت تسهیلات به خودروسازان برای پرداخت معوقات و مطالبات قطعهسازان بود، البته به میزان یک سوم از طلب واقعی آنها یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان.
قطعهسازان که چارهای نداشتند به همان میزان هم راضی شدند و خلاصه پس از تصویب در هیات دولت و یکی از جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور مسئولان مربوطه مثل وزیر صنعت، نمایندگان بانکمرکزی، وزیر اقتصاد و نمایندگان بانکهای عامل، قرار شد این میزان از تسهیلات به آنها پرداخت شود.
اما آنطور که گفته شده، رئیس بانک مرکزی پرداخت این تسهیلات را منوط به تصویب در شورای پول و اعتبار میکند و باز قطعهسازان در مسیری جدید، باید منتظر تصویب این شورا میماندند.
*** آب رفتن مصوبه در شورای پول و اعتبار
مصوبه پرداخت تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان برای پرداخت مطالبات قطعهسازان وقتی به شورای پول و اعتبار رسید با چکشکاریهایی که روی آن صورت گرفت، آب رفت و در نهایت به ۷۵۰۰ میلیارد تومان رسید.
سازوکار پرداخت ۷۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان و در نهایت پرداخت قطعهسازان نیز، خود داستانی مفصل دارد.
قرار بر این شد که از این ۷۵۰۰ میلیارد تومان، ۲۵۰۰ میلیارد تومان را خودروسازان از محل فروش اموال و اوراق، کسب و به قطعهسازان پرداخت کنند و باقیمانده آن یعنی ۵۰۰۰ میلیارد تومان را نیز، بانک مرکزی و بانکهای عامل به اتفاق هم به خودروسازان پرداخت کنند.
یعنی ۲۵۰۰ میلیارد تومان را بانکهای عامل و بانک مرکزی به ایران خودرو بدهند و ۲۵۰۰ میلیارد تومان را نیز به سایپا پرداخت کنند تا در نهایت قطعهسازان به حدود یک ششم از مطالبات خود دست پیدا کنند.
پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان به هر کدام از این دو خودروساز نیز به این صورت توافق شده است که ۱۲۵۰ میلیارد تومان را بانکهای عامل و معادل آن را نیز بانک مرکزی تامین کند تا در نهایت این میزان از تسهیلات به خودروسازان پرداخت شود که در ایستگاه پایانی به دست قطعهسازان برسد.
*** پرداخت واقعی بانک مرکزی و بانکهای عامل به خودروسازان
خبرنگار میگوید تا زمانی که این گزارش تنظیم شد، در اسناد آمده است که تاکنون بانکهای عامل ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ایران خودرو پرداخت کردهاند اما واقعیت داستان چیز دیگری است، زیرا بانکهای عامل با پرداخت تسهیلات ۱۸ درصد راضی نشدند و به خودروسازان گفتند اگر از ما تسهیلات میخواهید باید ۲۰ درصد از مبلغ را نزد خود ما، سپرده کنید.
این موضوع به این معنی است که، در اسناد آمده است، ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ایران خودرو پرداخت شده است، در حالی که ۱۰۲۰ میلیارد تومان دست ایران خودرو را گرفته است و ۱۸۰ میلیارد تومان نزد بانکهای عامل سپرده شده است تا سود تسهیلات برای بانک پرداختکننده روی حدود ۲۵ درصد بایستد.
همانطور که مقرر شده بود، قرار بود بانک مرکزی نیز معادل پرداخت بانکهای عامل را به میدان بیاورد و به خودروسازان پرداخت کند اما متاسفانه تا الان هیچگونه پرداختی از سوی بانک مرکزی به ایران خودرو انجام نشده است.
اما سایپا در این میان وضعش حتی از ایران خودرو نیز بدتر است زیرا تا به الان فقط توانسته از دو بانک عامل، ۴۰۰ میلیارد تومان دریافت کند و بانک مرکزی نیز تاکنون به این خودروساز هیچگونه پرداختی نداشته است.
*** دریافت واقعی قطعهسازان از خودروسازان
اما حالا سوال اینجاست که از همین حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان در شب عید، چقدر دست قطعهسازان را که با کلی بدهی به کارگران و پیمانکاران روبرو هستند، گرفته است؟
آنطور که تحقیقات خبرنگار میگوید، ایران خودرو تا به امروز از ۱۰۲۰ میلیارد تومانی که دریافت کرده، مبلغ ۸۲۰ میلیارد تومان را بین قطعهسازان تقسیم کرده و الباقی آن را که ۲۰۰ میلیارد تومان میباشد را نیز، قول داده که تا قبل از سال جدید به آنها پرداخت کند که با توجه به شناختی که تاکنون از مدیرعامل ایران خودرو وجود دارد، فرد بدقولی نبوده است و قطعهسازان امیدوار به دریافت این باقیمانده ناچیز هستند.
اما سایپا در پرداخت هم وضعش از ایران خودرو بدتر است، زیرا تاکنون هیچ پرداختی به قطعهسازان نداشته است.
*** دو بدقول اصلی در مقابل قطعهسازان
در این سریال اما دو بدقول اصلی در مقابل قطعهسازان وجود دارد، بانک مرکزی و خودروسازان که در واقع به بخش زیادی از تکالیف خود عمل نکردند.
همانطور که در قسمتهای قبلی مطرح شد، قرار بود بانک مرکزی معادل تسهیلات پرداختی از سوی بانکهای عامل به خودروسازان را به آنها تسهیلات دهد اما تاکنون که حدود یک هفته به سال جدید باقی مانده است، هیچ اقدامی و هیچ پرداختی از سوی بانک مرکزی به خودروسازان صورت نگرفته است.
خودروسازان نیز قرار بود طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، ۲۵۰۰ میلیارد تومان را از فروش اوراق و اموال خود، کسب و به قطعهسازان پرداخت کنند که متاسفانه تاکنون در این مسیر هیچ قدمی برداشته نشده و از این محل نیز هیچ پرداختی به قطعهسازان پرداخت نشده است.
*** وقتی امید قطعهسازان برباد میرود/خیلی زود دیر میشه
متاسفانه در حالی که حدود یک هفته به سال جدید باقی مانده است و مطالبات قطعهسازان از خودروسازان از ۳۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است، آنچه در واقعیت اتفاق افتاده است، دریافت یک سیام از این مطالبات است که پرواضح است با شعار رونق تولید هیچ تناسبی ندارد و چارهای برای قطعهسازان باقی نمانده جز اینکه با واقعیت یعنی امید از دست رفته روبرو شوند.
اما آنچه در این میان از همه مهمتر است، مشکل مضاعف تولید در شرایط شیوع کرونا است که روزگار و آینده تولید را بیش از پیش خاکستری و در هالهای از ابهام قرار داده و چراغ قرمز هشدار را برای مسئولان روشن کرده است که یادشان نرود برخی مواقع “خیلی زود دیر میشود”.
شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار: 23اسفند1398 ، کدخبر: 163929: sanayepress.com