پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۸۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷
اداره کشور در شرایط کرونا نه تنها کار سختی است بلکه اگر تدبیری درست به کار گرفته نشود چه بسا آثار سوء آن تا سال ها ادامه داشته باشد. در این نوشتار به هفت نکته در مورد عملکرد دولت روحانی در ماجرای کرونا پرداخته ایم.

شعار سال: ۱-کرونا فقط تهدید سلامت جسمی نیست، این روز‌ها همانقدر که دغدغه درمان مبتلایان به کرونا وجود دارد، به همان میزان باید برای درمان بیماری‌های اقتصادی ناشی از کرونا چاره اندیشید. روزی نیست که خبری از تعطیلی یک واحد خدماتی یا یک بنگاه اقتصادی به دلیل رکود ناشی از کرونا نشنویم، روزی نیست که از تعدیل نیرو شرکت‌های بزرگ در آستانه سال نو و بیکاری تعدادی از هموطنان خبری به گوش نرسد. این اخبار تازه در میانه ابتلا به کروناست و چه بسا شرایط بسیار وخیم تری در پساکرونا در انتظار کشور باشد. در این شرایط دولت از یک سو باید به درمان بیماری جسمی کرونا بپردازد و از سوی دیگر باید به فکر پساکرونا باشد. در واقع بخش مهمی از کار رئیس جمهور باید همین باشد کما اینکه این روز‌ها بخش بزرگی از وقت رئیس جمهور، وزار و معاونان اقتصادیش صرف پیش بینی اتفاقات پساکرونا و برنامه ریزی برای عبور کم هزینه از آن شده است.

۲- کرونا میان همه تلخی هایش، یکی از اقدامات مهم دولت روحانی را در معرض قضاوت عمومی قرار داد. حسن روحانی از آغازین روز‌های ریاست جمهوریش پای هزینه‌های سنگین طرح تحول سلامت و ایجاد بیمه همگانی ایستاد و درمان کم هزینه را در کشور جا انداخت. حالا پس از گذشت شش سال از آغاز طرح تحول سلامت، این اقدام خوب، آثارش را به خوبی نشان می‌دهد. ایران در حال حاضر جزو معدود کشور‌های جهان است که درمان کرونا را به صورت رایگان انجام می‌دهد و بیماران به تعبیر رهبری فقط رنج بیماری دارند و از رنج هزینه‌های درمان معاف شده اند. تجهیز بیمارستان‌های کشور به امکانات پیشرفته و خودکفایی در تولید برخی تجهیزات کشور را تا حدود زیادی آماده مقابله با یک بیماری فراگیر و جهانی قرار داده است تا جایی که نمایندگان سازمان جهانی در گفتگو با رسانه‌های جهانی از این اقدامات ایران ابراز شگفتی کردند.

۳- کرونا می‌توانست یک بحران بزرگ در تهیه مایحتاج عمومی ایجاد کند، بسیاری منتظر بودند مردم با قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها و کمبود ارزاق عمومی مواجه شوند، ولی نه تنها چنین نشد بلکه افزایش قیمت‌ها در نتیجه افزایش تقاضا هم کنترل شد و در آستانه یک ماهگی شناسایی کرونا در ایران، هیچ کمبودی از حیث مواد غذایی و مایحتاج عمومی دیده نشده است. کافی است همین اتفاق را در کشور‌های دیگر به ویژه کشور‌های صاحب قدرت و ثروت دنبال کنید و ببینید فروشگاه‌های آن‌ها در چه وضعیتی قرار گرفته اند.

۴- شوک ناشی از شناسایی کرونا در ایران طبعا یک بحرانی در حوزه مواد ضدعفونی کننده و لوازم پیشگیری همچون ماسک و دستکش ایجاد می‌کرد، به هرحال یک ولع ناشی از نگرانی، بین مردم برای تهیه این لوازم وجود داشت و کمبود آن هم طبیعی بود، اما گذر سریع از این بحران و تامین بازار باعث شد تا حدود زیادی این بحران کنترل شود و این مواد و لوازم راحت‌تر در اختیار مردم قرار گیرد.
بیشتر بخوانید:

فاجعه در خیابان‌های تهران
قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه توسط ۳۱ هزار نفر از خانواده شهدای استان

۵- این روز‌ها منتقدان و مخالفان دولت نمی‌گویند دولت روحانی زیر فشار سخت‌ترین تحریم‌ها قرار دارد و نمی‌پرسند در این شرایط تحریم، دولت چگونه بحران بزرگ کرونا را اداره می‌کند؟ آن‌ها خیلی دوست ندارند مردم یادشان باشد حتی در واردات دارو هم تحریم هستیم چه رسد به خرید و واردات مایحتاج عمومی. نمی‌گویند که این دولت در چنین شرایط تحریمی سخت اجازه کمبود کالا‌ها را نداد، کشور دچار بحران کالا‌های اساسی نشد و امور کشور علیرغم رکود سنگین ناشی از کرونا و تحریم‌های آمریکا به خوبی اداره شد و می‌شود. دولت روحانی در دورانی که ایران کم درآمدترین سال‌های تاریخ خود را سپری می‌کند، شاهکار کرده و برخلاف همه بدگویی‌های چند روز اخیر، نه تنها کرونا را که کشور را هم اداره کرده است. در واقع کرونا؛ شاهکار دولت روحانی را نشان داد، دولتی که در این یکماه اجازه کمبود کالا را نداد و در بحث درمان از بسیاری کشور‌های توسعه یافته بهتر عمل کرد.

۶- ایران صاحب چنان اقتصادی نبود که مقابل این شرایط سخت بتواند مقاومت کند و اگر نبود تدبیر و دوری از هیجان زدگی، چه بسا تا امروز کمر اقتصاد کشور کاملا خم شده بود و برای برگشت به شرایط عادی باید سال‌ها تلاش می‌شد. این اوج ناآشنایی با کشورداری است که عده‌ای توقع داشته رئیس جمهور روزانه برای کرونا جلسه بگذارد که اگر روحانی چنین می‌کرد هم اینبار متهم می‌شد به پوپولیسم و شوآف وگرنه کسی که حداقل‌های کشورداری و امور اجرایی را بشناسد می‌داند که اولا همه امور کشور "کرونا" نیست بلکه اقتصاد، سیاست، مسائل اجتماعی، امور معیشتی مردم، سیاست خارجی و... هم وجود دارد که رئیس جمهور باید رسیدگی کند و مهمتر از همه این‌ها کنترل اقتصاد کشور برای دوران پساکروناست که تکانه‌های سنگین اقتصادی، مردم را زیر آوار مشکلات معیشتی له نکند، بخش خصوصی را به نابودی نکشد و اقتصاد کشور را درون پرتگاه نبرد.

۷- میانه این جنگ البته همه پای کار هستند، از دولت تا تشکل‌های غیردولتی، از نیرو‌های نظامی و انتظامی تا نیرو‌های مردمی و جهادی، این همدلی می‌تواند الگویی باشد برای رفع مشکلات آینده و شاید تا سال‌ها بتوان از این الگو استفاده کرد، در این میان هم البته اهمیتی ندارد عده‌ای در فضای مجازی یا رسانه ملی، نیش و کنایه بزنند.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار 24 اسفند    98، کد خبر:   977347، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
روحاني اگه عرضه داشت اين وضعيت و جمعش مي كرد
نه اينكه روزي هزار و خرده اي مبتلا و
صدو خرده اي فوتي اعلام كنه
از همون اول اگه دو سه هفته قرنطينه ميكرد و تعطيل ميكرد الان اين همه خانواده ها داغدار نبودند.
هرچند اين نظرات و منتشر نميكنيد ، لااقل حرف دلمون و ميزنيم و عقدمون و خالي ميكنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین