پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۳۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
دکتر مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران معتقد است، مدیریت بحران کرونا به عنوان یک مساله اجتماعی نیازمند شناسایی علل و معلول‌ها و به همت مددکاران و آسیب‌شناسان اجتماعی است.

شعار سال:رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران معتقد است، مدیریت بحران کرونا به عنوان یک مساله اجتماعی نیازمند شناسایی علل و معلول‌ها و به همت مددکاران و آسیب‌شناسان اجتماعی است.

دکتر مصطفی اقلیما روز سه شنبه در خصوص نقش روانشناسان در مدیریت بحران ویروس کرونا و در در پیوند با پویش «سهم من در مدیریت بحران کرونا چیست» از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر این بحران در کشور باید به عنوان یک آسیب اجتماعی در نظر گرفته شود. بنابراین کشف و شناسایی علل بروز آن مستلزم بررسی مددکاران و آسیب شناسان اجتماعی است.

وی افزود: امروزه یکی از مهمترین دلائل بروز بحران ویروس کرونا در کشور اضطراب و تنش ناشی از فرار از حقیقت است؛ انکار و کتمان حقایق در رابطه با این بیماری سبب تشویش و نگرانی در جامعه می شود.

اقلیما ادامه داد: آمار و اطلاعات دقیق و جامع در خصوص این بیماری و همچنین راه های پیشگیری از ابتلا سبب رفع این اضطراب و همچنین انتخاب آزادانه و آگاهانه جامعه می شود.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی تصریح کرد: به عبارت دیگر کتمان حقایق در رابطه با این بیماری برخورد و مواجهه صحیح را از جامعه سلب و سبب منفعت طلبی برخی سودجویان از طریق شبکه های اجتماعی می شود.

به گفته این استاد دانشگاه، کتمان حقایق در خصوص آمار ابتلا، همچنین سبب اعتماد جامعه به منابع نامعتبر و غیررسمی است.

نقش هر شهروند در مقابله با کرونا چیست؟

اقلیما در ادامه در خصوص این پرسش که نقش هر شهروند نیز در مدیریت بحران کرونا چیست، گفت: دستیابی به آمار و اطلاعات صحیح و همچنین عدم اطمینان به منابع غیرمعتبر علمی از وظایف اصلی شهروندان محسوب می شود.

وی همچنین با اشاره به بیکاری برخی شهروندان به خاطر شیوع کرونا اظهار داشت: امروزه شیوع این بیماری سبب بیکاری برخی روزمزدان در جامعه شده و این امر نیز سبب نگرانی در خصوص کسب درآمد پس از رفع این بحران است و این اضطراب و تنش هم باید با حمایت‌های مسئولان رفع شود.

این جامعه‌شناس در خصوص حمایت‌های روانی و عاطفی بازماندگان قربانیان کرونا نیز تصریح کرد: هر جامعه براساس فرهنگ و تمدن خویش عمل می کند؛ در ایران حضور بر مزار عزیزان تسلی بخش سوگواران خواهد بود.

به گفته وی، نظر برخی کارشناسان مبنی بر عدم تفکر در باره مرگ عزیزان سوگواران را آرام نمی کند و با فرهنگ و تمدن جامعه ایران هم در تناقض است.

"سهم من در مدیریت بحران کرونا چیست؟" سوالی است که اگر هر شهروند ایرانی بتواند با مسئولیت‌پذیری اجتماعی به این پرسش پاسخ دهد و در صدد اجرای سهم و نقش خود برآید، بی‌گمان مدیریت بحران جاری به مراتب آسان‌تر، عوارض پیش‌بینی شده و نشده آن کمتر و بازه زمانی کنترل و رفع عوارض آن نیز کوتاه تر خواهد شد.

در این میان انتظار می‌رود نخبگان جامعه به ویژه اساتید و صاحبنظران و أصحاب رسانه‌ با کمک به ترویج این سوال و تشویق مخاطبان و عموم شهروندان به مشارکت در پاسخ‌دهی به آن و برجسته‌سازی پاسخ‌های الهام‌بخش و سازنده به جریان‌سازی در این حوزه پرداخته و در تبدیل این تهدید به فرصتی تاریخی برای تجلی همبستگی ملی و انسجام بیشتر جامعه ایرانی گام بردارند.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته(دوشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۸۵۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:27اسفند1398،کد خبر:83718084،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین