پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۶۸۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
عطا بهرامی، کارشناس اقتصاد بین الملل در خصوص راهکارهای جهانی برای مقابله با بحران اقتصادی در اثر شیوع کرونا در دنیا و شرایط پساکرونا در کشور اظهار داشت: همه کشورهای دنیا به خاطر کرونا دچار بحران اقتصادی شده‌اند که این در کنار هزینه‌های بالای درمانی و پیشگیری از شیوع کرونا در کشورهاست.

شعار سال:عطا بهرامی گفت: کمبود تقاضای موثر یکی از مشکلات اصلی کشور است چرا که مردم پولی برای خرج کردن ندارند و شاید علت آن خرج شدن نقدینگی در مسیر حفاظت از بانک‌هاست که اگر این پول ها به سمت تولید پیش برود می توان انتطار افزایش تولید و همچنین آغاز رخدادهای خوبی در مسیر عبور از بحران اقتصادی کرونا داشته باشیم.

با شیوع کرونا در دنیا، نگرانی‌های بحران‌های اقتصادی در نقاط مختلف دنیا در کنار نگرانی از سلامت مردم همزمان پیش می رود؛ آنچه که مشخص است شیوع کرونا باعث رکودی بی سابقه در تاریخ اقتصاد دنیا خواهد شد و گفته می شود اقتصاد کشورهای بزرگ صدمات جبران ناپذیری خواهد دید.

نکته قابل توجه این است که کشورهایی می‌توانند از بحران اقتصادی پساکرونا به سلامت عبور کنند که دستورالعمل درستی برای این شرایط داشته باشند که کشور ما نیز با توجه به شرایط تحریمی نیازمند دستورالعمل ویژه‌تری برای عبور از بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا است.

در همین راستا عطا بهرامی، کارشناس اقتصاد بین الملل در خصوص راهکارهای جهانی برای مقابله با بحران اقتصادی در اثر شیوع کرونا در دنیا و شرایط پساکرونا در کشور اظهار داشت: همه کشورهای دنیا به خاطر کرونا دچار بحران اقتصادی شده‌اند که این در کنار هزینه‌های بالای درمانی و پیشگیری از شیوع کرونا در کشورهاست.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیمه‌ها در دنیا زیر بار پوشش هزینه‌های درمانی برای کرونا نرفته‌اند، عنوان کرد: بسیاری از مردم هم که امکان استفاده از بیمه ها را نداشتند خود به خود از زیر چتر پوششی بیمه‌ها خارج شده اند؛ طبیعی است که صندوق‌های بیمه‌ای زیر بار بحران‌ها برای شرایط خاص در کشورها نمی‌روند و از این رو همه کشورها با یک نوع بحران تقریباً دست و پنجه نرم می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد بین الملل با انتقاد از انعطاف ناپذیر بودن صندوق‌های بیمه‌ای همچنین گفت: این روزها کم شدن ساعات کار کارگران مشکلات زیادی در تمام دنیا به وجود آورده است؛ از یک سو بازدهی کار پایین آمده و از سوی دیگر کارگران بدون استفاده از حق بیمه‌های خود قادر به ادامه زندگی روزمره در شرایط کرونایی نخواهند بود.

بهرامی ضمن برشمردن برخی از اقدامات صورت گرفته در کشورهایی که بحران کرونا را از سر گذرانده و یا در حال از سر گذراندن آن هستند بیان کرد: در همه کشورها سیاست های کمکی برای حمایت از اقشار و بنگاه‌های تولیدی آسیب دیده تدوین، تصویب و در حال اجراست که برخی از آنها نیز در ایران در حال پیگیری است.

وی در ادامه افزود: این روزها کشورها برای جبران خسارات ناشی از کرونا در اقتصاد در حال خلق نقدینگی هستند اما تصور ایران از خلق نقدینگی همواره افزایش تورم و افزایش سرمایه های سرگردان بوده است و به همین دلیل با ایجاد نقدینگی در کشور مخالفت های زیادی می شود.

این کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه بدترین کارنامه خلق پول، متعلق به کشور ما است تصریح کرد: دولت‌های آمریکا، آلمان و چین پول را تنها برای تراز کردن حساب های بانکی خلق نمی کنند بلکه پول خلق شده را مستقیماً به بخش های تولیدی تزریق می کنند اما در ایران پول خلق شده از بازارهای سوداگری و دلالی سر بیرون می آورد و به همین جهت خلق پول در کشور نتیجه عکس دارد.

بهرامی همچنین تصریح کرد: نسخه ای که کشورهای دیگر برای شرایط کرونا پیچیده‌اند خلق نقدینگی و ورود آن به بخش های تولیدی است که ذات نقدینگی هم این است که با کار ترکیب شده و به تولید منجر شود که در آمریکا، اروپا، چین و... نقدینگی خلق شده مستقیما به سمت تولید هدایت شده اما در ایران به بانک ها می رود و مشکلات بعدی را به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه نقدینگی فعلی کشور کم نیست تصریح کرد: در بحران های اقتصادی که کارخانجات تولیدی فروشی ندارند که دستمزد کارگران را بدهند، خلق پول به شرط هدایت صحیح، کار درستی است؛ این خلق پول در شرایطی است که در کشورهای پیشرفته، نمایندگان، سیاستمداران و ... حتی اگر صاحب بنگاه اقتصادی باشند هم نمی توانند از این نقدینگی استفاده کنند.

این کارشناس اقتصاد بین الملل همچنین تصریح کرد: وقتی همه زنجیره های تولیدی در کشور خوابیده باشند خواه، ناخواه بحران از یک حلقه به حلقه دیگر و از قشری به قشر دیگر منتقل می شود و لازمه مدیریت و جمع کردن این بحران ورود دولت است، دولت به عنوان یک تماشاچی نگاه می کند.

بهرامی با تأکید بر لزوم مدیریت اقتصاد در شرایط کرونا بیان کرد: امروز واحدهای تولیدی بیشتر از هر زمانی نیازمند کمک مستقیم هستند که البته باید این کمک ها در کشور ما با توجه به وضعیت بودجه ای با یک خطای بسیار پایین صورت بگیرد به عنوان مثال به این بنگاه ها بر اساس فعالیت دقیق آنها یعنی میزان و حجم تولید، تعداد کارگران، بازدهی، تأثیر پذیری از کرونا و ... مشمومل کمک های دولتی قرار بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه باید نظام شفاف و دقیقی برای شناسایی کسب و کارهای تولیدی در کشور وجود داشته باشد تصریح کرد: در سال های گذشته مقادیر زیادی دلار 4200 تومانی به واردات دارو اختصاص داده شده است که البته رقم زیادی از آن صرف واردات تجهیزات پزشکی آن هم نه به شکل ضروری بلکه به صورت تفریحی و لوکس شده است.

این کارشناس اقتصاد بین الملل ضمن بیان اینکه تنها 5 درصد از داروی مورد نیاز کشور وارداتی است عنوان کرد: در شرایطی که ارز برای کشور حیاتی است، دولت در یک الگوی بی عملی اقتصاد را به پیش می برد و در صورتی که کمک ها به سمت بنگاه های تولیدی کشیده نشود قطعا درصد بالایی از بنگاه های تولیدی ورشکست می‌شوند.

بهرامی با بیان اینکه رشد پایه پولی در کشور هر ساله 25 تا 30 درصد است بیان کرد: متاسفانه این حجم از نقدینگی وارد فضای کسب و کار و اشتغال نمی شود و با ورود به بخش های سوداگری و ... ایجاد تورم های دوره ای در کشور می شود.

وی ضمن بیان این نکته که در کشور ما بانک ها بر اقتصاد حاکم شده اند یادآوری کرد: بحران هایی نظیر کرونا به خوبی میزان مشکلات و کمبودهای اقتصادی کشور را مشخص می کند؛ در شرایط فعلی هم دولت می تواند دست به کاری بزند چرا که فکر می کند درصورت اصلاح در بخشی از اقتصاد، بخش های دیگر به چالش خورده و مشلات غیر قابل پیش بینی برای دولت پیش خواهد آمد.

این کارشناس اقتصاد بین الملل در ادامه افزود: حتی اگر تولید افزایش پیدا کند، به خاطر گرانی کالاها، مردم عملا توانایی خرید خود را از دست داده اند، اما از طرف دیگر صادرات بسیار به صرفه شده است که البته بروکراسی زیادی ک در این مسیر وجود دارد مانع از صادرات هم می شود.

بهرامی با اشاره به بازارچه های مرزی تصریح کرد: مشکل اقتصاد ما کرونا نبوده و نیست و کمبود تقاضای موثر یکی از مشکلات اصلی کشور است چرا که مردم پولی برای خرج کردن ندارند و شاید علت آن خرج شدن نقدینگی در مسیر حفاظت از بانک‌هاست که اگر این پول ها به سمت تولید پیش برود می توان انتطار افزایش تولید و همچنین آغاز رخدادهای خوبی در مسیر عبور از بحران اقتصادی کرونا داشته باشیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا،تاریخ انتشار:10فروردین1399،کد خبر:1594542،www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین