پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
هفته دولت را که مصادف با شهادت شهیدان رجایی و باهنر است در هفته اول شهریورماه نامگذاری کرده‌اند.
شعارسال: به برکت نام و یاد و خاطره این شهیدان والامقام دولت، فرصتی است تا دستاوردها و عملکرد مجموعه دولت به مردم شریف ایران و هم استانی‌های عزیز و قهرمانم در خوزستان گزارش شود. از مزیت‌هایی که هفته گرامیداشت دولت در کنار معرفی عملکرد یکساله دستگاه‌های دولتی دارد، مقایسه آن با عملکرد سال‌های گذشته به منظور ارتقای سطح کیفی و کمی اینگونه فعالیت‌هاست. معرفی دستاوردهای دولت در خوزستان به مردم شریف و همیشه در صحنه خوزستان که همواره در دوران‌های مختلف تاریخی به دفاع از مرزهای ایران پرداخته‌اند، مزیت دیگری که دارد شناسایی راه‌های بهینه‌سازی رفتار سازمانی خود است. این مهم با تعیین مدیران و کارکنان نمونه و تقویت انگیزه‌ها برای کار بهتر بر اساس وجدان کاری بدنه عملکردی خود تقویت می‌شود.همانگونه که رهبر معظم انقلاب درباره هفته دولت معتقدند که «هفته دولت، فرصت مغتنمی است تا مردم با نتایج تلاش‌های بخشی از مجموعه نظام اسلامی بیشتر آشنا شوند و دروغ بودن محور اصلی تبلیغات دشمنان اسلام مبنی بر ناکارآیی و ناتوانی نظام اسلامی، آشکارتر گردد.» من به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید و همه همکاران در خوزستان این اعتقاد را داریم که دولت به عنوان خدمتگزار مردم باید بکوشد تا با اتکا به سرمایه‌های انسانی و سایر منابع در جهت تأمین رفاه و امنیت عمومی گام بردارد و تلاش کند تا کشور مسیر رشد و تعالی را طی کند. با توجه به اینکه دولت یازدهم در سه سال گذشته خدمات فراوانی داشته و خودِ مردم بهترین گواه برای تأیید این ادعا هستند؛ اما یادآوری چند اقدام اساسی از جمله کنترل تورم افسارگسیخته، افزایش و مثبت شدن رشد منفی شده اقتصاد، رفع تحریم‌های بین‌المللی در مذاکره با قدرت‌های جهان، پذیرش حق دستیابی به دانش هسته‌ای از سوی قدرت‌های جهانی، مبارزه عملی با مفاسد اقتصادی و تبعیض در دریافت حقوق مدیران، ایجاد طرح تحول سلامت، بهسازی و بازسازی محیط زیست آسیب دیده ایران و... وظیفه اینجانب است.

آنچه در هفته دولت فرصت تأکید دوباره بر آن است، لزوم و اهمیت تسریع در حرکت دولت برای رفع مشکلاتی که دست و پای صنایع و سرمایه‌گذاران را بسته است. بی‌شک رویکرد اساسی مدیران خوزستان در مرحله اول تأمین نیازهای اولیه و ضروری برجای مانده است. ایجاد فضاهای جدید فرهنگی و آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی، رفع مشکلات حاشیه نشینی شهرها، بهبود شرایط زندگی شهری و روستا، رفع مشکلات فاضلاب به عنوان یکی از عوامل تهدید‌کننده سلامت شهروندان، توسعه زیرساخت‌هایی که لازمه ورود سرمایه گذاری‌های جدید است، سرعت در تکمیل طرح‌های رساندن آب آشامیدنی سالم به شهرهای محروم از آب شرب، ایجاد روندهای تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاران در جهت ایجاد اشتغال جدید، تداوم حرکت به جلوی احیای محیط زیست خوزستان با رعایت حقآبه تالاب‌های ملی و بین‌المللی و... از جمله اقدام‌هایی است که همچنان باید تداوم داشته باشد.

با اینکه خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی آن، سرزمین فرصت‌های جدید است ولی سرمایه گذاری‌های دولتی در منابع غنی زیرزمینی امکان توسعه صنایع پایین دستی و با ارزش افزوده بالا را به استان نداده است. لازم به ذکر است که بگویم 65 درصد اقتصاد استان در بخش نفت و گاز و پتروشیمی است که تنها 5/4 درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل تسهیل سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، بسته بندی، صنایع پایین دستی مانند پتروشیمی، فولاد در کنار دیگر سرمایه‌های موجود در خوزستان از جمله بازارهای بزرگ و مرزهای گسترده دریایی، زمینی و هوایی درآمدهای زیادی را نصیب کشور خواهد کرد.

اگرچه حق مردم قهرمان خوزستان بیش از پیش است اما مسئولان استانی در دولت یازدهم توانسته‌اند با اعتبارات اندکی که به استان اختصاص داده شده با بهره‌گیری از نظرات تمامی همراهان و دوستداران دولت و نظام برای بهبود وضعیت مردم طرح‌های خوبی در استان اجرا کنند. به‌طور متوسط در طول مدت دولت یازدهم مسئولان استانی توانسته‌اند در هر ماه چهار مورد کار خاص را در استان اجرایی کنند که برخی از این اقدامات برای سایر استان‌ها الگو شده است.

در بحث اشتغال، اولویت ما اگرچه افزایش تولید و اشتغال و افزایش سرمایه‌گذاری است اما تنها با رعایت مسائل زیست محیطی است که می‌توانیم مدعی باشیم نگاه مبتنی بر توسعه پایدار را دنبال کرده‌ایم. در غیر این صورت با دست خودمان شغل ایجاد کرده ولی به دلیل تبعات منفی جان نیروی کار را گرفته‌ایم. بنابراین در خصوص محیط زیست الزام‌های کشوری و جهانی وجود دارد و قطعاً خوزستان یکی از استان‌های هدف است زیرا متأسفانه این استان با خطرات زیست محیطی مواجه بوده است. بر اساس توافقی که با صندوق کارآفرینی امید انجام شده قرار است تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال با سود چهار درصد به متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار پرداخت شود که سال گذشته 500 میلیارد ریال پرداخت شد. همچنین با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز تفاهمنامه‌ای امضا شده که به اندازه آورده متقاضیان به آنها تسهیلات اعطا کند که سقف آن 50 میلیارد ریال است. با توافق وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی قرار است یک هزار دستگاه تاکسی پلاک اروند به ناوگان تاکسیرانی اهواز تعلق گیرد. با مشارکت سازمان شیلات ایران، برای تنظیم سند توسعه شیلات و آبزی پروری اقدام شده است.

شادگان، شهرستانی بود که از نرخ بیکاری بالا رنج می‌برد و 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آن بلااستفاده باقی مانده بود که با اقدام‌های انجام شده از این بندر چند هزار رأس دام سبک و سنگین صادر شد. در حوزه حمایت از تولیدکنندگان استان نیز استانداری بخشنامه‌ای صادر کرد که براساس آن دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی و خصوصی ملزم به خرید تولیدات داخل استان شدند. این بخشنامه به صورت مستمر در حال رصد است و بر آن نظارت می‌شود. با توجه به اهتمام ویژه دولت به تحقق اقتصاد مقاومتی و تشکیل جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، همه دستگاه‌های اجرایی باید تدوین برنامه میان مدت اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار دهند تا طبق برنامه زمانبندی در خصوص تدوین این برنامه عمل کنیم و بدین ترتیب سهم استان متناسب با موقعیت و جایگاه خوزستان تخصیص داده شود تا مانند گذشته در خصوص جذب سهم استان با مشکل مواجه نشویم و از تخصیص سهم کم به استان گلایه نکنیم. در حوزه توسعه گردشگری آبی امسال موافقتنامه‌ای به ارزش یک هزار و 300 میلیارد تومان مبادله شد که برای ایجاد زیرساخت‌ها و رشد شتابان این حوزه مؤثر خواهد بود. خدمتگزاران دولت تدبیر و امید در خوزستان با تهیه مدل توزیع اعتبارات تملک دارایی استان یک اقدام مفید انجام داده‌اند. تا قبل از تدوین این مدل، توزیع اعتبارات عمدتاً براساس روندهای گذشته و چانه‌زنی‌ها صورت می‌گرفت. براساس این مدل سهم‌ها به صورت عادلانه و هدفمند و در چارچوب برنامه پنجم و در جهت سند چشم‌انداز توسعه استان صورت می‌گیرد که این حرکت از اقدام‌های مؤثر در استان بوده و حدود 600 شاخص و متغیر در این مدل استفاده می‌شود.

اگرچه مجالی نیست تا بیش از پیش به موضوع خوزستان بپردازیم، اما حسن ختام این نوشتار تأکید براین مسأله است که خوزستان دارای ویژگی‌های خاصی است که در کمتر استانی از کشور وجود دارد.همین ویژگی‌ها عاملی شده تا خوزستان متمایز از سایر استان‌ها دیده شود و فرصت‌های مناسبی را فراهم آورده تا سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری از این فرصت‌ها استفاده کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ضمیمه روزنامه ایران، صفحه 130 ، تاریخ انتشار:شنبه 6 شهریور 1395، شمار: ویژه هفته دولت.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین