پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۶۵ قانون اساسی با حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان رسمیت می‌یابد.

شعار سال:نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۶۵ قانون اساسی با حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان رسمیت می‌یابد.

 محل دائمی مجلس شورای اسلامی ساختمان بهارستان است و جلسات مجلس در این محل رسمیت دارد. تعیین هر محل دیگر با پیشهاد هیئت رئیسه و رأی موافق دو سوم نمایندگان حاضر در جلسه رسمی مجلس است.

در موقع اضطرار که تشخیص آن بر عهده هیئت رئیسه مجلس است، اگر تشکیل جلسات رسمی در محل‌های این ماده ممکن نشود، از طرف هیئت رئیسه محل دیگری تعیین می‌شود و به اطلاع نمایندگان می‌رسد. ادامه تشکیل جلسات در این محل نیز با رأی اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه رسمی است.

افتتاح مجلس

نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۶۵ قانون اساسی با حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان رسمیت می‌یابد. در آغاز جلسه آیات ۳۵ تا ۴۲ سوره شورا تلاوت می‌شود.

پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری مراسم سوگند انجام و در پایان جلسه نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان در مرقد مطهر آن حضرت و بهشت زهرا حضور خواهند یافت.

تشریفات سوگند

نمایندگان حاضر در مجلس طبق اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند. متن سوگندنامه توسط رئیس قرائت می‌شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضا می‌کنند.

نمایندگان اقلیت‌های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا می‌کنند سوگند را به‌جا آورند و ذیل سوگندنامه را امضا کنند.

تعیین جایگاه‌ها

جایگاه نمایندگان پس از ارائه اعتبارنامه نمایندگان به مجلس به حکم قرعه تعیین می‌شود و در دفتر مخصوص ثبت خواهد شد. قرعه‌کسی هر ۶ ماه تجدید می‌شود. نمایندگانی که در قرعه قبل از قسمت جلو مجلس بوده‌اند به حکم قرعه در قسمت دوم مجلس استقرار خواهند یافت. در دو ردیف اول رئیس جمهور، معاونان و مشاوران او، اعضای شورای نگهبان و هیئت وزیران و معاونان امور مجلس و دیگر افراد مجاز طبق این آیین‌نامه خواهند نشست و افراد مذکور به هیچ وجه مجاز به نشست در صندلی نمایندگان و یا تردد در محل استقرار نمایندگان نیستند..

هیئت رئیسه سنی

مسن‌ترین فرد از نمایدگان حاضر به عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین می‌شوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‌گیرند. در صورت تساوی سن، هیئت رئیسه سنی با قید قرعه از بین مستن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.

اعلام هیئت رئیسه سنی با معاونت قوانین مجلس است.

وظایف هیئت رئیسه سنتی عبارت است از اداره جلسه افتتاحیه و جلسات بعدی تا زمان انتخاب هیئت رئیسه، انجام مراسم تحلیف، قرعه کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، برگزاری انتخابات هیئت رئیسه و تمشیت امور اداری مجس تا زمان انتخاب هیئت رئیسه.

هیئت رئیسه موقت

‌هیئت رئیسه موقت بلافاصله پس از انتخاب، با متن سوگندنامه هیأت رئیسه دائم مراسم تحلیف را به جای خواهد آورد. وظایف هیأت رئیسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجرای انتخابات هیأت رئیسه دائم وتمشیت امور اداری مجلس است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:14فروردین1399،کد خبر:478104،ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین