پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
همواره ارتباطات در عرصه‌های مختلف گره‌گشای موانع تعاملات بین افراد و سازمان‌ها بوده است. ارتباطات هنری است که اگر همراه با نبوغ و دانش شود؛ دریچه‌های شگرفی از گنجینه‌های پیدا و نهان عالم خلقت را خواهد گشود.
شعارسال: برای ایجاد این تعامل دو یا چندسویه ابزار‌های مختلفی را صاحبان تفکر ارتباطی خلق کردند که تمامی آنها با استفاده درست به افزایش اغنای پیام در مخاطب منجر می‌شود. مهندسی اطلاعات در بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران توسط پیشگامان رسانه‌ای آن به‌گونه‌ای رقم خورده که از سال‌های دور از ابزار‌های مختلف ارتباطی همچون رسانه‌های دیداری و شنیداری ازجمله رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های اینترنتی، جلسات و نشست‌های تخصصی مانند هم‌اندیشی‌ها، سمینارها و سمپوزیوم‌های تخصصی و برگزاری نمایشگاه‌ها در اختیار این بازار مهم مالی کشور قرار گرفته است. موضوعی که در این یادداشت به تبیین آن خواهم پرداخت به‌طور مشخص بحث نمایشگاه بورس، بانک و بیمه است که سال جاری نهمین آن را تجربه کردیم. نحوه برگزاری نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و بیمه را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1- تفکیک نمایشگاه

تاکنون 9 دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با عنوان FINEX برگزار شده است. برگزاری این نمایشگاه سه هدف عمده را دنبال می‌کرده: 1- عموم مردم: فرهنگ‌سازی، ارتقای سواد مالی، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری 2- فعالان و ذی‌نفعان صنف: عقد قرارداد‌های تجاری، رونمایی از دستاوردها و افزایش تعامل 3- بین‌الملل: تسهیل و تسریع در همکاری‌های بین‌الملل. از آنجا که هر سه صنف بورس و بانک و بیمه در ذیل عنوان مالی جمع می‌شود و بازدیدکنندگان به دنبال هر سه هدف فوق در بازار مالی ایران می‌گردند قطعا تفکیک اینها از هم موجب تضعیف توان هریک و عدم استفاده از پتانسیل‌های به‌وجود آمده می‌شود.

2- سطح برگزاری

از آنجا که تا کنون سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان یک نهاد متولی و حرفه‌ای برگزارکننده این رویداد بزرگ بوده است و مانند برخی دیگر از نمایشگاه‌ها، مجری یک شرکت با تخصص صرف نمایشگاهی و خارج از صنف نیست، از این رو در طول این 9 دوره برگزاری در هر دوره غیر از عدم برگزاری در سال 1394، در هر دوره افزایش چشمگیر در کمیت و کیفیت داشته است. اما برگزاری یک نمایشگاه سه وجه مختلف دارد که تعالی هر یک از این سه سطح تعالی سطح نمایشگاه را رقم می‌زند: مجری، مشارکت‌کننده، بازدیدکننده. برای ارتقای کیفیت در نمایشگاه آتی باید هر سه اینها ارتقا پیدا کنند.

3- کیفیت برگزاری

در حوزه مجری تلاش شده است که درهر دوره برگزاری نمایشگاه محتوا‌های کیفی بیشتری به نمایشگاه افزوده شود (نمایشگاه کاریکاتور، نشست پیشکسوتان، غرفه کودک، همایش‌های جانبی، غرفه‌های اطلاع‌رسانی و...) در حوزه مشارکت‌کنندگان نیز انتظار بر این است که مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه با برنامه‌ریزی و اهداف از پیش تعیین شده در نمایشگاه حضور یابند و حداکثر استفاده از فرصت‌هایی که این رویداد در اختیارشان می‌گذارد ببرند. با این باور که نمایشگاه یک فرصت مطلوب برای شناساندن توانمندی‌های مشارکت‌کنندگان به فعالان بازار سرمایه است. و اما در حوزه بازدیدکنندگان نیز این انتظار وجود دارد که بازدیدکنندگان تخصصی، با هدف و مطلع به استقبال نمایشگاه بیایند و از تغییر و تحولات پیش روی بازار آگاهی بیشتری کسب کنند.

4- استاندارد‌های بین‌المللی

در حال حاضر نسل چهارم نمایشگاه‌ها در جهان برگزار می‌شود اما در ایران هنوز به نسل دوم نرسیده؛ این موضوع تا حد زیادی علاوه‌بر مجری، مشارکت‌کننده و بازدیدکننده به مکان برگزاری نمایشگاه نیز ناظر است. شرایطی مانند ثبت‌نام بازدیدکننده، کیفیت سالن‌های برگزاری، قوانین محدودکننده و حتی کیفیت سرویس‌های بهداشتی و سالن‌های جانبی همایش و...

5- اهداف

اهداف برگزاری این نمایشگاه در بالا ذکر شد اما به نظر می‌رسد هدف این رویداد کم کم باید به سمت ارتقای صنف مالی کشور پیش برود و به تبع آن سواد مالی جامعه نیز ارتقا یابد.

6- فرهنگ‌سازی

در هر بازار بالاترین کارآیی زمانی حاصل می‌شود که کاربران آن دانش کافی برای بهره‌برداری از تمام پتانسیل‌های آن بازار را داشته باشند. فرهنگ‌سازی در رشد پایدار بازار مالی بسیار حیاتی است. این امر بسیار گسترده است و باید نه به‌صورت هیجانی و تبلیغات مثبت باشد و نه در نقاط منفی فعالیت در این بازار سیاه نمایی شود، بلکه باید یک تصویر علمی و عامه‌فهم از سازوکار بازار به مردم ارائه داد تا همگان برای انتخاب این فرصت فعالیت و سرمایه‌گذاری مخیر باشند. الکترونیکی کردن این امور می‌تواند موجب تسریع در توسعه بازار به اقصی نقاط کشور شود. تمرکز بر قشر کودک، دانش‌آموز و دانشجو سرمایه‌گذاری درستی است. چشم همه بازار برای رونق به فعالیت‌های عظیم و سرمایه بر فرهنگ‌سازی سازمان بورس است.

7- شرایط فعلی

طبق آمار سال 1393 حدود 3 درصد مردم ایران بورس را می‌شناسند، 30 درصد نام بورس را شنیده‌اند و حدود 67 درصد هیچ اطلاعی در این خصوص ندارند. به هر حال بازار سرمایه ادبیات خاص خود را دارد و فهم این ادبیات نیاز به حداقلی از سواد مالی و شناخت کلیت سازوکار‌های آن دارد، بنابراین فعالیت فرهنگ‌سازی و توسعه سواد مالی از طریق همه رسانه‌های در دسترس اهمیت دو چندان دارد.

8- دو قشر

حقیقی‌ها و حقوقی‌ها.هر دو قشر نیازمند ابزارها، رسانه‌ها و محتوا‌های خودشان هستند. در بازار سرمایه ایران حدود 70 درصد منابع مالی موجود در بازار متعلق به سرمایه‌گذاران حقیقی است و هر حرکت این قشر بر کل بازار تاثیر دارد. بنابراین کنترل، آموزش و فرهنگ‌سازی در این خصوص اهمیت صد چندان دارد. به‌گونه‌ای که در بازار ما دیده می‌شود که حقیقی‌ها از مدل خرید و فروش حقوقی‌ها پیروی می‌کنند. بنابراین اهمیت آموزش و دادن آگاهی کافی به سهامداران می‌تواند آنها را در مسیر درست‌تری قرار دهد. بنابر این همان‌طور که گفته شد یکی از روش‌ها برای دادن آگاهی بیشتر می‌تواند حضور موثر مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، صفحه 23 ، تاریخ انتشار: یکشنبه 7 شهریور 1395، شماره: 3849 .

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین