پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از برنامه افزایش تولید پنج محصول استراتژیک با بهره‌گیری از ظرفیت اراضی دیم و با استفاده از آب سبز (باران) خبر داد.

شعار سال:عباس کشاورز با اشاره به اینکه کشاورزی ایران در سطح دنیا ویژه و خاص است، گفت: ایران کشوری چهار فصل با تنوع مختلف آب و هوایی است و این تنوع آب و هوایی ظرفیت کشور را در بحث تولید، صادرات و اشتغال بسیار بالا می‌برد.

وی افزود: همچنین بخش کشاورزی کشور از ظرفیت و توان بسیار بالایی در تولید، صادرات و اشتغال برخوردار است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران در 9 محصول از قبیل گندم، برنج، شکر، ذرت، دانه‌های روغنی (روغن و کنجاله)، پنبه، حبوبات و تا حدودی گوشت قرمز وابسته به واردات بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دوره شش ساله گذشته دولت تدبیر و امید کشور در بحث گندم به خودکفایی رسیده و دیگر نیازی به واردات نیست و خودکفایی گندم در کشور بیمه شده است.

کشاورز بیان داشت: برای رفع وابستگی بقیه محصولات نیز طرح‌های تولیدی در ابعاد جامع و کامل تهیه شده است.

وی ادامه داد: به طور کلی تمامی این محصولات در بخش کشاورزی دارای برنامه جامع و کامل هستند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در محصولات باغی در دنیا دارای برند است و در سبزی و صیفی در سطح کشورهای دنیا زبانزد عام و خاص است.

وی افزود: ظرفیت تولید در بخش گلخانه‌ای کشور نیز بسیار بالاست از این‌رو با افزایش تولیدات گلخانه‌ای و به تبع صادرات این محصولات می‌توان ارزآوری خوبی برای کشور داشت.

کشاورز ضمن اشاره به نامگذاری سال 99 از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» اظهار داشت: تمامی تلاش‌ها در این سال باید معطوف به تقویت خودکفایی محصولات وارداتی و همینطور فراهم کردن زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، پروتکل‌های قرنطینه‌ای، ایجاد شخصیت‌های اقتصادی و بانکی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی باشد.

وی گفت: اگر بخش صنعت دست بخش کشاورزی را بگیرد خودکفایی برخی از محصولات وابسته به واردات، طی دو سال در داخل حاصل خواهد شد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای مثال اگر سه کارخانه چغندرقند در خوزستان ایجاد شود، مشکل قند در کشور با یک پنجم آب موجود برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: نکته‌ای حائز اهمیت در این میان اینکه در همه برنامه‌ها باید به موضوع مصرف صحیح و بهینه آب به صورت جدی توجه کرد چون کشور با مشکل کمبود منابع آبی مواجه است.

کشاورز با بیان اینکه ظرفیت مغفول تاریخی کشور بی توجهی به آب سبز (آب باران) است، گفت: 10 میلیون هکتار زمین دیم در ایران وجود دارد.

وی افزود: بررسی‌هایی که طی چهار سال گذشته انجام گرفته نشان می‌دهد در این اراضی می‌توان پنج محصولات استراتژیک را تولید کرد.

وی افزود: به طور کلی در این اراضی می‌توان بیمش از 2,5 میلیون تن گندم اضافی، بیش از یک میلیون تن جو اضافی، بیش از 2.5 میلیون تن محصولات علوفه‌ای و بیش از 800 هزار تن دانه‌های روغنی تولید کرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه وابستگی حبوبات در مدت دو سال برطرف خواهد شد، اظهار داشت: برای دانه‌های روغنی نیز برنامه جامع 10 ساله تهیه شده است.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی برای کمک به کاهش واردات غذا و افزایش صادرات مواد غذایی مشروط به کمک‌های دولت در حداقل ضرورت و مساعدت وزارتخانه‌های امور خارجه و صمت، اتاق بازرگانی ایران و بانک مرکزی برای صادرات است.

کشاورز یادآورشد: صادرکنندگان برای صادرات محصولات کشاورزی باید از ثبات و اطمینان لازم برخوردار باشند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:17فروردین1399،کد خبر:2236654،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین