پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۴۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
کارگردان تئاتر کشورمان گفت: اجرای تئاتر در فضای زنده اینترنتی ایده خوبی است چون چاره‌ای نداریم بلکه همچنان تئاتر را زنده نگه داریم. اما چهره‌های شاخص هنر نمایش باید این جریان را کلید بزنند تا مسیر هموار شود.

شعارسال:کارگردان تئاتر کشورمان گفت: اجرای تئاتر در فضای زنده اینترنتی ایده خوبی است چون چاره‌ای نداریم بلکه همچنان تئاتر را زنده نگه داریم. اما چهره‌های شاخص هنر نمایش باید این جریان را کلید بزنند تا مسیر هموار شود.
 
فضای فرهنگ و هنر به‌واسطه شیوع کرونا همچنان روزهای سکون و بی‌سر و صدایی را پشت سر می‌گذارد. گرچه برخی در این بین دست به ابتکاراتی می‌زنند تا بخشی از مخاطبان را همچنان درگیر و برایشان سرگرمی ایجاد کنند.
 
امکان دانلود کتاب در فضای مجازی تا دیدن فیلم در شبکه‌های اینترنتی و نیز تئاتری که می‌تواند به شکلی دیگر راه‌اندازی شود. گرچه هم‌اکنون هم مراکزی سراغ اجرای آنلاین این نوع آثار هنری رفته‌اند.
 
فضای تئاتر کمی خاص‌تر است با مخاطبانی خاص‌تر که باید دید در این شرایط کرونایی و تعطیلی مراکز هنری چه باید کرد.
 
حداقش این است که فضای خالی تئاتر صحنه‌ای را پر می‌کند
 
حسن باستانی، کارگردان و نمایش‌نویس کشورمان ضمن استقبال از اجرای برخط و زنده تولیدات تئاتری با استفاده از ظرفیت اینترنت عنوان کرد: ماهیت تئاتر این است که بازیگر و صحنه، نفس به نفس مخاطب قرار گیرد و این حس بینشان رد و بدل شود.
 
    برای روشن ماندن چراغ تئاتر در شرایط کرونا، چاره‌ای جز بهره از ظرفیت‌های موجود نداریم وگرنه نه هنرمند دیگر اشتیاق به کار پیدا می‌کند نه تماشاگر چیزی از تئاتر در ذهنش می‌ماند
 
وی افزود: این رودررویی بی‌واسطه و زنده با مخاطب است که تئاتر را پویا نگه می‌دارد و خب مهمترین وجه هنر نمایش جز این نیست. اما وقتی در شرایط راکدی مثل الان هستیم، باید برای همین مخاطب نیز سرگرمی ایجاد کرد و تئاتر را سرپا نگه داشت.
 
کارگردان نمایش «داش آکل» اعتقاد داشت: حتی منکر فضایی شبیه سینمای خانگی در حوزه تئاتر نیستم؛ بالاخره این نوع آنلاین دیدن تئاتر، بد نیست. حداقلش این است که فضای خالی را پر می‌کند.
 
در اجرای آنلاین، بازهم می‌توان کاری کرد که تماشاگر لذت ببرد
 
باستانی ادامه داد: با این حال نمی‌توان از این طرح‌ها توقع و انتظاری به مانند اجرای زنده داشت. حس بین تماشاگر و تئاتر لااقل در آنلاین پیش نمی‌آید.
 
به گفته این نمایش‌نویس؛ برای روشن ماندن چراغ هنر تئاتر در شرایط شیوع کرونا، چاره‌ای جز بهره از ظرفیت‌های موجود نداریم وگرنه نه هنرمند دیگر اشتیاق به کار پیدا می‌کند نه تماشاگر چیزی از تئاتر در ذهنش می‌ماند.
 
وی ایده داد؛ در این شرایط تئاتر هم نیاز به نوآوری دارد. تنها تفاوت تئاتر و سینما در طراحی فضای زنده است که در حال حاضر ما این خصوصیت را نداریم. در همین فضای غیرمتعارف مثل اجرای آنلاین، بازهم می‌توان کاری کرد که تماشاگر لذت ببرد.
 
تماشاگر پای تئاتری می‌نشیند که از آن لذت ببرد.
 
باستانی با این حال اذعان کرد: اعتقاد جدی من این است که اگر سراغ طراحی اجرای زنده و آنلاین هم می‌رویم، کار را با کارگردانان مطرح و صاحب سبک شروع کنیم. این فضا آدم‌های بزرگ می‌خواهد. تماشاگر پای تئاتری می‌نشیند که از آن لذت ببرد.
 
کارگردان نمایش «روز سرباز» گفت: نمی‌توان در اجرای زنده اینترنتی سراغ کار دم دستی رفت؛ به صرف اینکه بخواهیم چراغ تئاتر را روشن کنیم. کار ضعیف و حتی کار خوب با گروه ناشناخته شاید علاقه‌ای در مخاطب ایجاد نکند که پای اینترنت، تئاترببیند.
 
    اگر سراغ طراحی اجرای زنده و آنلاین هم می‌رویم، شروع کار را با کارگردانان مطرح و صاحب سبک شروع کنیم. این فضا آدم‌های بزرگ می‌خواهد. تماشاگر پای تئاتری می‌نشیند که از آن لذت ببرد.
 
وی لازمه تئاتر را اجراهای باکیفیت دانست و گفت: هنر نمایش چه روی صحنه باشد و چه خانگی و غیره باید درست و حسابی چیدمان شود. در شرایط فعلی این آثار باید بتواند نیاز روحی و اجتماعی جامعه را تغییری بدهد.
 
باستانی معتقد بود: خوب بودن تئاتر یک وجه است و اینکه چه کسی آن را اجرا می‌کند وجهی دیگری خواهد بود. بنابراین اجرای تئاتر زنده اینترنتی و خانگی بخصوص در ابتدای این طرح باید توسط آدم‌های شاخص و برجسته شروع شود تا مسیر برای این ایده و بقیه هموار شود.
 
                                                             
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  آنا  ،تاریخ انتشار:  24 فروردین    1399،کدخبر  :   482508،www.ana.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
0
اصن تئاتر همه کیفش به دیدن تو سالن و هم نفس شدن بازیگر و تماشاگر اینترنتی حال نمیده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین