پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۹۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سال گذشته حدود 21.4 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور طی 4 ماه برداشته شد که به واسطه عدم پیگیری و بی توجهی نمایندگان دوباره ما شاهد این فاجعه بودیم و معلوم نشد چه اتفاقی برای این منابع ارزی می افتد؟

شعار سال: در روزهای گذشته گزارش تفریغ بودجه سال 97 منتشر شد؛ اعلام این گزارش مالی هرچند دیرهنگام بود اما مشکلات زیادی به دنبال داشت. در شرایطی که سالهای گذشته کارشناسان اقتصادی دولت را از پرداخت ارز 4200 تومانی به واردکنندگان برای واردات کالاهای اساسی و دارو منع می‌کردند و راه های جایگزین زیادی برای کنترل بازار به دولت ارائه می‌دادند اما حدود دو سال گذشته میلیاردها دلار صرف واردات کالاهای اساسی شد.

بعد از انتشار گزارش تفریغ بودجه 97 مشخص شد نگرانی ها درباره ارز 4200 تومانی به جا بوده و بسیاری از این ارز پرداخت شده اساساً به واردات کالا تعلق تعلق نگرفته و یا در موارد دیگر صرف واردات کالاهای غیر ضروری شده است.

به‌عبارت دیگر در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران شدت یافته بود و کشور با مشکلات تامین ارز مواجه بود، با بی توجهی دولت و رانت، میلیاردها دلار ارز از کشور خارج شده است که نتیجه آن چیزی جز تورم بی سابقه و شکاف طبقاتی شدید در کشور نبود.

در همین راستا حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی برای 4.8 میلیارد دلاری که در گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات افتاده است، اظهار کرد: باید هرچه سریعتر مجلس کارگروهی برای پیگیری و رسیدگی به این موضوع تشکیل بدهد؛ بارها نمایندگان پیگیر این موضوع بودند و به دفعات زیادی در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه یا صحن علنی این موضوعات را مطرح کردیم اما برخی از نمایندگان حامی دولت معتقد بودند که رسیدگی به این موضوعات جناحی است.

 

هرگاه از دولت گزارشکار خواستیم به ما اَنگ سیاسی زدند

وی افزود: سال گذشته(سال 98) حدود 21.4 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور طی 4 ماه برداشته شد که به واسطه عدم پیگیری و بی توجهی نمایندگان دوباره ما شاهد این فاجعه بودیم و معلوم نشد چه اتفاقی برای این منابع ارزی می افتد در مجلس آینده می توان با پیگیری ها و گزارش های موجود، به یک جمع بندی برای رسیدگی به این موضوعات رسید.

حاجی دلیگانی با اشاره به شکاف های قانونی که باعث شده فساد ایجاد شود، گفت: ما در مجلس یازدهم همه شکاف ها و ضعف های قانونی که منجر به ایجاد فساد می شود را دنبال می کنیم و از همه امکانات قانونی برای جلوگیری از چنین فجایعی استفاده می شود.

وی در ادامه افزود: سال گذشته پیگیری هایی برای برخورد با این موضوع انجام شد که متاسفانه با بی توجهی برخی از نمایندگان مجلس به نتیجه‌ای نرسید. ما برای مبارزه با فساد قطعا ثابت قدم خواهیم بود و در مجلس آینده برای تصمیم گیری ها و برخورد ها محکم عمل خواهیم کرد.

 

راه‌های فرار مدیران در دریافت حقوق‌های نجومی را می‌بندیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با تاکید بر فساد انگیز بودن چند نرخی بودن ارز که باعث ایجاد رانت می شود گفت: کارنامه های مالی دولت باتوجه به انحرافاتی که در تفریغ بودجه 99 وجود دارد نشان می دهد که قانون بودجه شفاف نیست و عدم شفافیت باعث بروز فساد شده است.

حاجی دلیگانی عنوان کرد: در موضوع پرداخت حقوق‌های نجومی مطالبی را پیگیری کردیم که عدم شفافیت باعث شد تا این ماجرا همچنان پابرجا بماند و شاهد دریافت وصول این فیش های نجومی از سمت برخی از این مدیران باشیم. همه مجاری قانونی که به مدیران اجازه داده که چنین اتفاقاتی رخ دهد باید شناسایی و قانون را در این بخش ها اصلاح کرد.

 

ایرادات خصوصی سازی در اجراست نه در قانون

وی با بیان اینکه خصوصی سازی یک روش مطمئن در تمام دنیا بوده اما بررسی ارقام نشان می دهد که ایران تقریباً پیشرفتی در این زمیه نداشته است، تصریح کرد: رویکرد اصل 44 قانون اساسی کاملا مشخص است و باعث پیشرفت در اقتصاد می شود اما آن مدیرانی که اجرای این قانون را برعهده داشتند، متعهد نبودند و باعث شده این قانون به مرحله اجرا نرسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: متاسفانه حتی همین مدیرانی که اجرای قانون اصل 44 را برعهده داشتند، قائل بر آن هستند که اصل این قانون ایراد دارد و باید تجدید نظر کرد. اما گزارش ها نشان می دهد که ما در مرحله اجرا مشکل داریم و گرنه اصل قانون کاملا منطقی و عاقلانه است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 28 فروردین 99، کد مطلب: 1599926: www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین