پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
برادرزاده مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان ابتدا در سال ۸۹ چند ماهی به عنوان کارشناس وارد سرمایه گذاری خارجی شد، ولی ضعف عملکردی او باعث شد که از این سازمان زیر مجموعه وزارت اقتصاد کنار گذاشته شود.

شعار سال: ظاهرا داستان فامیل بازی در دولت که در چهار سال گذشته روند رو به رشدی به خود گرفته بود، در دولت دوازدهم هم ادامه خواهد داشت و هرکسی تلاش می‌کند تا اقوام و آشنایان خود را به نوعی در سمت های مختلف دولتی قرار دهد!

خانواده عراقچی هم از جمله خانواده‌هایی هستند، که در سال های فعالیت دولت حسن روحانی مدارج ترقی را در یک چشم بهم زدن طی کردند. عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه و نفر دوم تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران مشهورترین چهره در میان عراقچی‌ها به حساب می‌آید. او که در دولت محمود احمدی‌نژاد هم سابقه معاونت وزارت امور خارجه، سفیری ایران در ژاپن و سخنگویی وزارت خارجه را بر عهده داشت، در دولت یازدهم و با حضور محمد جواد ظریف در این وزارتخانه نقش مهمی را مذاکرات هسته‌ای ایفا کرد و مسئولیت کمیته پیگیری اجرای برجام را هم بر عهده گرفت. با این حال معاون ظریف از دوران فعالیت خود در دولت محمود احمدی‌نژاد هم به نیکی یاد می‌کند و رئیس جمهور سابق را فردی صادق می‌داند و حتی جمله معروف احمدی‌نژاد درباره "کاغذ پاره" بودن تحریم ها را جمله‌ای درست و به موقع می‌داند.

خانواده عراقچی‌ها و تجارت فرش

سید عباس عراقچی، برادر کوچکتر سید مرتضی و سید مجتبی عراقچی بوده که این دو از صادرکنندگان قدیمی فرش به شمار می‌روند. عراقچی‌ها از اعضای قدیمی اتاق بازرگانی و اتحادیه فرش دستباف هستند، که غالبا در خصوص مسائل سیاسی اظهار نظر نمی‌کنند، اما در همان برهه برجام سید مرتضی برادر بزرگتر معاون وزیر امور خارجه، بند 22 برجام درباره آزاد شدن صادرات محصولات سنتی ایران مانند پسته و فرش را ناشی از زرنگی برادر کوچکترش سید عباس دانسته است!

با این حال این روزها نام یک عراقچی دیگر هم در رسانه‌ها شنیده می‌شود. سید احمد عراقچی که در روزهای اخیر با حکم ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به عنوان معاون این نهاد مهم اقتصادی برگزیده شد. معاونت ارزی بانک مرکزی به عنوان یکی از مهمترین معاونت های بانک مرکزی در شرایطی به برادرزاده معاون وزیر امور خارجه و فرزند یکی از بزرگترین تاجران فرش کشور رسید که کارنامه او چندان پر بار نیست و تجربه چندانی هم در این حوزه ندارد.

احمد عراقچی چگونه در دولت روحانی پیشرفت کرد؟

برادرزاده مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان ابتدا در سال 89 چند ماهی به عنوان کارشناس وارد سازمان سرمایه گذاری خارجی شد، ولی ضعف عملکردی او باعث شد که از این سازمان زیر مجموعه وزارت اقتصاد کنار گذاشته شود.

اوضاع چندان بر وفق مراد فرزند تاجر بزرگ فرش دستباف ایرانی نبود، تا این که دولت حسن روحانی روی کار آمد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و وزیر شدن طیب‌نیا عراقچی به یکباره در انتخابی عجیب به عنوان عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران ایفیک انتخاب شد. حضور او در ایفیک فرصتی را فراهم کرد تا ارتباط نزدیکی با مدیران ارشد وزارت اقتصاد، از جمله شاپور محمدی معاون اقتصادی طیب‌نیا پیدا کند. در نهایت با رفتن محمد فطانت فرد از سازمان بورس و اوراق بهادار، شاپور محمدی رئیس جدید این سازمان شد و برادرزاده معاون وزیر خارجه را با خود به این سازمان برد و او را بدون هیچ سابقه کاری قابل توجهی معاون اجرایی خود کرد.

پای عراقچی تازه از فرنگ برگشته هم به وزارت صنعت باز شد!

اما در کنار بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت خارجه چند وقتی است، که پای عراقچی‌ها به یک وزارتخانه مهم اقتصادی دیگر هم باز شده است. سید علی عراقچی به عنوان سومین نفر از خاندان عراقچی‌ها چند وقتی است که در سازمان گسترش و نوسازی صنایع و یا همان ایدرو مشغول به فعالیت است. در کارنامه او تنها یک دوره کوتاه فعالیت در سازمان توسعه تجارت دیده می‌شود، اما بعد از آمدن منصور معظمی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ناگهان به این سازمان کوچ کرد و پست مهم مدیرکلی سرمایه گذاری این سازمان به این جوان تازه از فرنگ برگشته خانواده عراقچی‌ها رسید. جالب اینجاست که تحصیلات او هم هیچ ارتباطی با موضوع صنعت و سرمایه گذاری ندارد!

پست های مهمی مانند معاونت ارزی بانک مرکزی و مدیرکل سرمایه گذاری سازمان ایدرو در حالی به اعضای خانواده عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان سپرده می‌شود که برای پست های سطح پایین‌تر مانند اعضای هیات مدیره بانک ها چندین مرحله نظارت و ارزیابی صورت می‌گیرد، اما پست های مهمی مانند معاونت ارزی که وظیفه مدیریت ذخایر ارزی کشور،گشایش بانکی، مدیریت ارز در کشور، خطوط اعتباری خارجی و ...به راحتی به اقوام و آشنایان دولتمردان سپرده می‌شود. حالا سوال اینجاست که آیا توصیه‌ای از سوی آقای عراقچی برای پست گرفتن اقوامش در دولت تدبیر و امید انجام گرفته است؟ این سوالی است که پاسخ به آن بسیاری از ابهامات را روشن می‌کند!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نسیم آنلاین، تاریخ 18 مرداد 96، کد مطلب: 2107637:www.nasimonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین