
شعار سال: امروز ۷ اردیبهشت مصادف با روز ایمنی حمل و نقل در کشور است. حمل و نقل به عنوان مهمترین بخش اقتصادی کشور به شمار میرود که در این حوزه ایمنی در تمامی حوزهها لازم وضروری است.
با رشد و توسعه روز افزون زندگی شهری و جابجایی برای انجام فعالیت ها، نیازمندی بیشتری به زیرساختهای حمل ونقل و گونههای مختلف آن به منظور تامین سیستمهای حمل و نقل مطلوب ایمن، سریع، راحت، اقتصادی برای شهروندان نمود یافته است.
بهره گیری از علم برنامه ریزی حمل ونقل جهت بهبود ایمنی حمل و نقل شهری به یک دغدغه اصلی برای دولتها و سازمانهای مربوطه تبدیل شده است. در مباحث ایمنی حمل و نقل استانداردهایی برای شناسایی خطرات و مدیریت آنها تدوین گردیده که نیازمند توجه به آنها است.
در سیستم مدیریت ایمنی حمل ونقل تمام عوامل موثر در ایمنی یک سیستم قرار گرفته و درجهت افزایش سطح ایمنی در قالب استراتژی ها، اهداف و برنامههای مشخص تنظیم میشوند که این عوامل عبارت است از تصادفات حمل و نقلی، کنترل خطرات حمل و نقل، بازسازی تصادف، سایر حالات حمل و نقل و حمل و نقل مواد خطرناک.
ایمنی ترافیک یکی از مهمترین مسائل مربوط به عارضههای اجتماعی حمل و نقل امروزی است؛ به گونهای که هر ساله در مسیرهای شهری شاهد انواع تصادفات ترافیکی هستیم که بیشترین درصد از حوادث شهری را به خود اختصاص داده اند بنابراین تامین ایمنی و شناخت عواملی که در ایمنی معابر شهری تاثیرگذار است، امری ضروری به شمار میرود.
حمل و نقل از جمله بخشهای زیربنایی اقتصاد به شمار میرود که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار میدهد و پایه مبادلههای بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. از این رو بخش حمل و نقل را باید یکی از مؤلفههای اصلی در تشخیص جوامع رشد یافته دانست.
رشد جمعیت، اشتغال و استقرار فعالیتهای اقتصادی، خدمات و تسهیلات در نواحی مختلف باعث افزایش تقاضای جا به جایی میشود که کشورمان با توسعه زیرساختهای فیزیکی در دهههای اخیر و کاربرد آنها در مدیریت حمل و نقل توانسته است ایمنی در این حوزه را تضمین کند. باید دانست سرمایه گذاری در ابزارهای امنیتی مناسب میتواند به صورت بالقوه منافع اقتصادی را به همراه آورد. از این رو امنیت را باید یکی از تقاضاهای مشتریان دانست. حفاظت از شبکه حمل و نقل به صورت پاک و سالم و با رویکرد پیشگیرانه در جهت کاهش جرم و خرابکاری این اطمینان را به جامعه میدهد که این فضا به خوبی مدیریت شده و تحت نظارت و مراقبت است. از این رو ایمنی و امنیت را باید از ویژگیهای بدیهی تمام شیوههای خدمات حمل و نقل عنوان کرد.
با توجه به اهمیت این موضوع، شورای انقلاب فرهنگی، هفتم اردیبهشت را «روز ایمنی حمل و نقل» نامگذاری کرد و این روز از ۱۳۹۵ خورشیدی در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.
توسعه زیر ساختهای جادهای باید همراه با فرهنگ سازی برای رانندگان باشد
بر اساس این گزارش سید حسین میر شفیع مشاور و نماینده وزیر در امور توسعه زیربنایی و طرحهای ویژه در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بخش عمدهای از تصادفات جادهای در کشور ناشی از بی احتیاطی و خواب آلودگی و رعایت نکردن مقررات ایمنی از سوی رانندگان در جادههای کشور است، گفت: هر چقدر دولت و یا دستگاههای مسئول اقدام به توسعه زیر ساختهای جادهای و افزایش بزرگراه کنند در صورتی که قوانین راهنمایی و رانندگی و احتیاط را رعایت نشود میزان تصادفات جادهای نه تنها کاهش نمییابد بلکه در بسیاری از موارد ممکن است نتیجه معکوس هم بدهد.
او ادامه داد: برای افزایش ایمنی در حمل و نقل باید تمامی نکات و موارد ایمنی به صورت کامل رعایت شود و فرهنگ سازی در این حوزه باید ایجاد شود.
آسفالت ۳۵ هزار کیلومتر راه روستایی
میر شفیع با بیان اینکه ۳۵ هزار کیلومتر در طول ۷ سال گذشته راه روستایی آسفالت شده است، گفت: میزان تلفات جادهای در بخش روستایی از ۲ هزار و۴۰۰ نفر به یک هزار نفر کاهش یافته بود، اما در طی ۲ سال اخیر آمارها نشان دهنده افزایش تلفات جادهای است که این خود میتواند یک هشدار برای این حوزه به شمار رود بنابراین باید تمامی جوانب در حوزه فرهنگ سازی و توسعه زیر ساختها را رعایت شود.
نبود آسفالت مناسب و مجتمعهای خدماتی برای کامیون داران خسته کننده خواهد بود
احمد کریمی دبیر کانون کامیون داران کشور در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هم اکنون هیچ مشوق و یا تسهیلاتی برای جابجایی و حمل کالاهای اساسی توسط ناوگان حمل و نقل جادهای از بنادر کشور ارائه نشده است، گفت: سازمان راهداری بحث ارائه لاستیک و سوخت را برای این کامیونها مطرح کرده این در حالی است که سوخت و لاستیک به میزان استفاده از این کامیونها در اختیار آنها قرار میگیرد و متناسب با پیمایش این ناوگانها لاستیک به آنها تعلق میگیرد و هیچ لاستیک و یا سوخت مازاد بر استفاده به آنها تعلق نمیگیرد بنابراین برنامههای تشویقی برای حوزه کامیونها در این شرایط وجود ندارد.

کریمی به موضوع حمل و نقل ایمن در جادههای کشور هم اشاره کرد و افزود: باید شرایط ایمنی در حوزه حمل و نقل عمومی و حمل و نقل شخصی فراهم شود تا شاهد کاهش تصادفات در جادههای کشور باشیم.
دبیر کانون کامیون داران با بیان اینکه بخشی از آسفالت جادهها نامرغوب است و این موضوع شرایط ایمنی را برای ناوگان جادهای سخت کرده است، افزود: ممکن است راننده در لاین کندرو با آسفالت نامرغوب مواجه شود و مجبور شود به لاین تندرو برود که این خود ممکن است باعث ایجاد تصادف شود بنابراین باید دستگاههای مسئول در این زمینه اقدامات لازم برای بهبود آسفالتهای جاده را در دستور کار خود قرار دهند.
کریمی یادآور شد: در بسیاری از مسیرها تردد کامیونها آسفالت خراب ممکن است شرایط را برای تردد کامیونها ثبت کند بنابراین برای افزایش ایمنی در حوزه حمل و نقل اصلاح آسفالتها باید در اولویت برنامهها قرار گیرد.
نبود مجتمعهای خدماتی و رفاهی عامل خواب آلودگی رانندگان ماشین سنگیناو با اشاره به اینکه ایجاد مجتمعهای خدماتی و رفاهی برای حوزه حمل و نقل عمومی یکی از اولویتها برای ناوگان حمل و نقل عمومی به شمار میرود، گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی از مبدا تا مقصد نیاز به استراحت دارد این در حالی است که در بسیاری از مسیرها مجتمعهای خدماتی و رفاهی برای این ناوگان بسیار کم است و از سوی دیگر بسیاری از مجتمعهای خدماتی اجازه ورود ناوگان حمل ونقل عمومی را نمیدهد در نتیجه این خود باعث افزایش خستگی رانندگان میشود.
کریمی یادآور شد: به طور مثال در مسیر تهران تا بندر عباس جای مناسبی برای استراحت و یا حتی تعمیر کامیونها وجود ندارد و بسیاری از مجتمعهای خدماتی و رفاهی در جادهها هم مربوط به حمل و نقل شخصی است این موضوع باعث ایجاد مشکل برای رانندگان کامیون میشود.
دبیر کانون کامیون داران توضیح داد: بسیاری از کامیونها برای استراحت در کنار مراکز پلیس و یا پاسگاهها قرار میگیرند که البته اگر این مراکز اجازه توقف برای تعمیر کامیونها را بدهند چراکه بسیاری از آنها اعلام میکنند که مانع دیده کامل ما میشوید از سوی دیگر به دلیل آنکه در طی چند ماه اخیر جادهها برای رانندگان کامیون امنیت کافی ندارند مورد سرقت قرار میگیرند بنابراین این رانندگان ترجیح میدهند که در کنار مراکز پلیس راه و یا پاسگاهها توقف کنند بنابراین ایجاد مجتمعهای خدماتی و رفاهی برای کامیونها و امنیت آنها ضروری است.
او ادامه داد: به دلیل نبود و آسفالتهای مناسب و اصلاح نکردن بسیاری از جادهها این ناوگان در برخی از موارد ناگزیر به انجام حرکات مارپیچ هستند تا در دست انداز نیفتد تا کامیون آنها دچار مشکل نشود.
پیشرفت متوازن بخش حمل و نقل در تمامی شیوهها و بهره برداری مناسب از آن به عنوان پیش نیاز توسعه بخشها به افزایش امنیت ملی منجر میشود و زمینه ساز توسعه سیاسی و اجتماعی نیز خواهد شد. امروزه کشورهای توسعه یافته دارای زیرساختهای مناسب حمل و نقل و به دنبال آن ایمنی در انواع عرصههای هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی هستند که نشان از توجه دولتها به حمل و نقل و اختصاص اعتبار کافی به آن دارد.
صنعت حمل ونقل در ایران نیز در دورههای مختلف با فراز و فرودهایی همراه و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب بوده است. با توجه به موقعیت راهبردی کشور در منطقه، ایجاد نظام حمل و نقل کارآمد اهمیت ویژهای دارد که برای رسیدن به این جایگاه بایستی به امنیت در این صنعت توجه ویژهای داشت.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1399 ، کدخبر: 7330981 ، www.yjc.ir