پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۷۳۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
محسن عباسی ،دکترای مدیریت مالی،مدرس دانشگاه مطرح نمود؛بورس در حال حاضر در سطح افکار عمومی و برنامه های دولت ، پر توجه ترین است. با ورود سهام عدالت تقریبا تمام کشور درگیر بورس خواهند شد. من فکر می کنم در صورت مدیریت صحیح بازار، شاهد رسوب نقدینگی در بورس خواهیم بود، حتی بیشتر از سپرده های بلند مدت بانکها.به تدریج شاهد قدرتمندتر شدن نهادهای مالی بازار سرمایه خواهیم بود و هم زمان از قدرت بانکها کاسته خواهد شد (در یک روند میان مدت و بلند مدت).

شعار سال :

محسن عباسی ،دکترای مدیریت مالی،مدرس دانشگاه

معادلات بورسی حسابی تغییر کرده و بورس در حال پوست اندازی است. رشدی که طی ۳۰ سال گذشته حق بورس بوده و در سلطه ی بانکها بود به سرعت در حال محقق شدن است. اگرچه همه ی توجه ها به شاخص بورس و اعداد آن است اما، بورس در حال گسترانیدن چتر خود بالای سر همه ایرانیان است. درگیر شدن عموم مردم مهم تر از عدد شاخص بورس است.

وضعیت بورس بعد از سهام عدالت!

بورس در حال حاضر در سطح افکار عمومی و برنامه های دولت ، پر توجه ترین است. با ورود سهام عدالت تقریبا تمام کشور درگیر بورس خواهند شد. من فکر می کنم در صورت مدیریت صحیح بازار، شاهد رسوب نقدینگی در بورس خواهیم بود، حتی بیشتر از سپرده های بلند مدت بانکها.

به تدریج شاهد قدرتمندتر شدن نهادهای مالی بازار سرمایه خواهیم بود و هم زمان از قدرت بانکها کاسته خواهد شد (در یک روند میان مدت و بلند مدت).

 به تدریج پای تبلیغات بورسی به رادیو تلویزیون باز خواهد شد و دیدن تبلیغات نهادها و ارکان بورسی مانند بانکها عادی خواهد شد.

 بعد از آزاد سازی سهام عدالت احتمالا اکثریت مردم سهام را خودشان مدیریت خواهند کرد و این یک تیغ دولبه برای بازار است. هم می تواند ورود پول را تشدید کند و هم ممکن است کمی بازار را آشفته و نوسانی کند. بهتر است امکان فروش سهام عدالت پله ای و یا تدریجی شود و یا برنامه زمانبندی برای آن در نظر گرفته شود و یا امکان فروش سهمیه بندی بشود تا بازار بتواند به آهستگی عرضه ها را جذب کند.

با این حال در میان مدت و پس از آشنایی عموم مردم با بورس، شاهد کوچ نقدینگی مردم به بورس خواهیم بود. باید زمینه جذب این نقدینگی را اماده کرد.

ابزارهای مالی متنوع و ساده و قابل فهم را توسعه دهیم. ما نیاز به صندوقهای سرمایه گذاری جدید داریم. سازمان باید مجوز صندوقها را سریعتر صادر کند (بعضا تا بیش از ۶ ماه، درخواست مجوز صندوق در سازمان بورس بین کارشناسان و مدیران پاسکاری می شود).

صندوقهای سرمایه گذاری موجود باید به فکر افزایش سقف واحدهای خود باشند، شرکتهای مشاور و سبدگردان باید تبلیغات گسترده ای جهت آشنایی مردم با بورس انجام دهند ، خدمات خود را به عموم مردم معرفی کنند.

در حوزه آموش ضعف شدیدی در شرکت اطلاع رسانی بورس وجود دارد و غیر از استوریهای مدیر روابط عمومی بورس، چیز بیشتری در این حوزه ندیده ایم.

سازمان بورس و شرکت بورس خساست را کنار بگذارند و بخشی از کارمزدها را برای آموزش و فرهنگ سازی بورس اختصاص دهند . فرابورس به جای بستن کانالهای تلگرامی و هدر دادن انرژی خود برای بستن کانالهای افراد تاثیرگذار در بازار ( و نه سیگنال فروشها) ، انرژی خود را جهت اموزش و فرهنگسازی در بورس کند.

حالا که نمایشگاه بورس عقب افتاده است، باید رویدادهای مالی را در فضای مجازی و تلویزیون پیگیری کرد.

بورس درحال حاضر مهم ترین دغدغه ی دولت و مردم است و تنها ابزار کمکی در شرایط رکود کرونایی برای دولت و مردم است.

بورس اگر نگوییم باید شبکه اختصاصی تلویزیونی داشته باشد اما باید چندین برنامه در شبکه های مختلف و ساعات پر بیننده داشته باشد. حالا که نقدینگی به بازار آمده و در ادامه نیز با آزادسازی سهام عدالت ، ورود پول به بورس شتاب می گیرد و بازار هم عمیقتر می شود ،باید مردم را جهت استفاده صحیح و حضور درست در این بازار آموزش داد وگرنه هیجانات مردم عادی و عدم آشنایی با شرایط بورس، باعث خواهد شد تا این نقدینگی مانند سیل تمام پایه های بورس را در هم بشکند.

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین