پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۷۴۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
یک فعال حوزه آی سی تی و بازار تلفن همراه گفت: الزام استفاده از نرم افزار "شاد" برای دانش‌آموزان باعث هجوم مردم برای خرید تلفن همراه شد و این افزایش تقاضا قیمت مدل‌های پایین رده و میان رده تلفن همراه را تا ۶۰ درصد افزایش داد.

شعار سال:یک فعال حوزه آی سی تی و بازار تلفن همراه گفت: الزام استفاده از نرم افزار "شاد" برای دانش‌آموزان باعث هجوم مردم برای خرید تلفن همراه شد و این افزایش تقاضا قیمت مدل‌های پایین رده و میان رده تلفن همراه را تا ۶۰ درصد افزایش داد.

«فرزاد یزدیان کاشانی»، کارشناس ارشد صنایع مخابراتی و فعال حوزه آی سی تی، در خصوص جهش قیمت‌های تلفن همراه توضیح داد: مدل‌های پائین رده و میان رده تلفن همراه با نرخ‌های زیر 5 میلیون تومان دچار افزایش ناگهانی قیمت شدند اما برند‌های گران قیمت بالای ۵ یا ۶ میلیون تومان فقط به اندازه افزایش قیمت دلار، گران شدند و البته به زودی تقاضا بخاطر نرم افزار شاد فروکش می‌کند و قیمت‌ها نیز با کاهش همراه می شوند تا تعادل به بازار بازگردد.

او در خصوص وضعیت بازار تلفن همراه با توجه به شیوع ویروس کرونا توضیح داد: از ابتدای سال ۲۰۲۰ یا اوایل دی ماه جهان با مشکل کرونا مواجه شد که مهد آن کشور چین بود و از آنجا که چین مرکز مونتاژ و تولید لوازم الکترونیکی و اغلب مایحتاج مردم دنیاست، با این اتفاق خطوط تولید تلفن همراه متوقف شد و عرضه در بازار ایران هم کاهش چشمگیری یافت.

یزدیان کاشانی خاطر نشان کرد: پروازها هم متوقف شد و عملا نه بار زمینی وارد کشور می‌شد و نه بار هوایی و دریایی، بنابراین ورودی محصولات تلفن همراه به شدت کم شد.

او افزود: از طرفی تقاضایی هم برای بازار تلفن همراه وجود نداشت و رکود شدیدی بر بازار حاکم شد تا اینکه از اواخر اسفندماه بازارها تعطیل شدند.

این فعال بازار آی سی تی درباره علل جهش قیمت کنونی تلفن همراه گفت: سال جدید با افزایش حدود ۲ هزار تومانی قیمت دلار آغاز شد که ۱۵ درصد بر افرایش قیمت‌ها تاثیر گذاشت.

به گفته یزدیان کاشانی کاهش عرضه هم دلیل دوم بود که خود از چند عامل ناشی شد.

او اظهار کرد: ۱۳۶ شرکتی که مجوز واردات تلفن همراه دارند به واردات نپرداختند و اجناسی هم که وارد شده‌ بود با توجه به تعطیلی ناشی از شیوع کرونا، از گمرکات ترخیص نشده و آنجا دپو شده‌ بود.

یزدیان کاشانی دلیل جهش قیمتی برای برخی مدل‌های پائین رده و میان رده تلفن همراه را الزام استفاده از نرم افزار شاد برای دانش آموزان از طرف وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: این اپلیکیشن فقط بر موبایل‌های اندروید با ورژن ۵ به بالا نصب می‌شود، همچنین ساعت تشکیل کلاس‌ها هم همزمان با نبودن پدر یا مادر در خانه است که نیاز بود، برای دانش آموز گوشی جداگانه تهیه شود.

او ادامه داد: با توجه به کمبود جنس در بازار و افزایش ناگهانی تقاضا برای گوشی‌های پایین رده و میان رده، این مدل‌ها حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت پیدا کردند.

این کارشناس ارشد صنایع مخابراتی اظهار کرد: برندهای گران‌قیمت بالای ۵ یا ۶ میلیون جهش قیمت زیادی نداشتند اما گوشی ‌های متوسط و پایین زیر 5 میلیون تومان با جهش قیمت همراه شدند.

یزدیان کاشانی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از مدتی این هجوم خرید با دلیل نصب نرم‌افزار تمام شده و تب و تاب بازار بخوابد به این ترتیب باید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:17اردیبهشت1399،کد خبر: 997925،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین