پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۲۷۴۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
محمد کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ که یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی کشور را پایه گذاری کرد و به پاس تلاش‌های کارآفرینانه این خانواده صنعتی اتاق تهران سال ۱۳۹۶ تندیس امین الضرب را به آن‌ها اهدا کرد، در گذشت.
شعار سال: محمد کریم فضلی درباره ورود به تولید لوازم آرایشی و بهداشتی گفته بود: «همیشه نگران و ناراحت بودم که چرا ما باید همه چیز را وارد کنیم و خود نظاره گر کار و پیشرفت دیگران باشیم؟ ناراحت کننده‌تر اینکه می‌دیدم هموطنانم به مصرف کالا‌های خارجی افتخار هم می‌کردند و دنبال اینگونه کالا‌ها بودند؛ بنابراین تصمیم گرفتن باتوجه به تجربه کودکی تولید صابون سازی و محصولات شوینده را شروع کنم و با افرادی شروع به همکاری کردم که بتوانم از آن‌ها کار‌های تولیدی بیاموزم.»

محمد کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ که یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی کشور را پایه گذاری کرد در گذشت. اتاق تهران سال ۱۳۹۶ به پاس چند دهه تلاش کارآفرینانه به خانواده فضلی تندیس امین الضرب را اهدا کرد. محمد کریم فضلی موسس و بنیانگذار مجموعه شرکت‌های گلرنگ را باید یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان کشور دانست، مردی با رویا‌ها و آرزو‌های بزرگ برای تاسیس مجموعه‌های صنعتی که از کودکی و نوجوانی کار کرد. او موسس مجموعه و گروه صنعتی گلرنگ بود و البته مدیریت این مجموعه را چند سالی بود که به فرزندش مهدی فضلی واگذار کرده بود.

۱. محمد کریم فضلی متولد هفتم اردیبهشت ۱۳۱۱ در شهر تویسرکان استان همدان است و حالا ۸۴ سال سن دارد. او در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شد و پدرش از بازرگانان خوشنام منطقه بود؛ محمد کریم کار را از کودکی نزد پدرش شروع کرد؛ خودش در مصاحبه‌ای گفته: «نخستین فعالیت اقتصادی و کاری خود را پس از انجام تحصیلات و قبل از ازدواج، نزد پدرم که عطار و عمده فروش بود، آغاز کردم.»

۲. پس از پشت سرگذاشتن دوران نوجوانی، محمد کریم مسئولیت تشکیل خانواده را پذیرفت و در ۲۰ سالگی ازدواج کرد و بعد برای بهتر کردن شرایط زندگی ابتدا راهی همدان شد و بعد به پایتخت آمد تا شاید بتوانند شغل بهتری پیدا کند.

۳. بعد از ۲، ۳ سال تجربه فعالیت و کار‌های مختلف و شکست در کار‌های گوناگون او تصمیم گرفت شانس خود را در تولید صابون و مواد بهداشتی امتحان کند، درایران آن دوران آنچنان که باید و شاید در صنایع شویندگی پیشرفتی اتفاق نیفتاده و واحد‌های تولید آنچنانی وجود نداشت.

۴. او در ابتدا کارگاه کوچکی راه اندازی کرد و در مرحله اول مایع ظرفشویی تولید می‌کرد و پس از مدتی سفید کننده را نیز به واحد تولیدی اش افزود و به همین صورت محصولاتی دیگر همچون پودرلباسشویی با برند «گلرنگ سوپر»، جرم گیر، شیشه شوی و نرم کننده لباس را نیز اضافه کرد. تحولاتی که همگی در اوایل دهه ۴۰ اتفاق افتاد و در نهایت به توسعه یافتن واحد تولیدی او و گسترش کارش منتج شد.

۵. محمد کریم فضلی خود درباره ورود به تولید لوازم آرایشی و بهداشتی گفته: «همیشه نگران و ناراحت بودم که چرا ما باید همه چیز را وارد کنیم و خود نظاره گر کار و پیشرفت دیگران باشیم؟ ناراحت کننده‌تر اینکه می‌دیدم هموطنانم به مصرف کالا‌های خارجی افتخار هم می‌کردند و دنبال اینگونه کالا‌ها بودند؛ بنابراین تصمیم گرفتن باتوجه به تجربه کودکی تولید صابون سازی و محصولات شوینده را شروع کنم و با افرادی شروع به همکاری کردم که بتوانم از آن‌ها کار‌های تولیدی بیاموزم.»

۶. درکنار تولید محمد کریم فضلی به بازاریابی اهمیت می‌داد و به طور گسترده و کلی محصولات واحد تولیدی اش را به بسیاری از بیمارستا‌ن‌ها، هتل‌ها و سازمان‌ها با عنوان «موسسه تولیدی و شیمیایی گلرنگ» می‌فروخت و این روند تا اویل دهه ۵۰ ادامه داشت.

۷. در اوایل دهه ۵۰ شرکت «پاکشو» را تاسیس کرد و فعالیت هایش را بیش از گذشته توسعه داد.

۸. با پیروزی انقلاب به دلیل نبود ارز برای واردات مواد اولیه و تولید انواع محصولات بهداشتی با مشکل مواجه شدند، ولی کریم فضلی با مدیریت صحیح و حفظ صادارت؛ ارز مورد نیاز واحدهایش پس از مدتی را تامین کرد. او در مصاحبه‌ای گفته خط قرمزش باوجود مشکلات بسیار در آن سال‌ها تعدیل نیرو و اخراج کارگران بوده است و هیچگاه در این جهت قدمی برنداشته است.

۹. کریم فضلی اعتقاد و اعتماد بسیاری به نیرو‌های جوان تحصیل کرده دارد از همین رو سکان هدایت واحدهایش را کم، کم به پسرش سپرد. از سال ۱۳۷۲ و بعد از فارغ التحصیلی مهدی فضلی، محمد کریم فضلی کار و هدایت واحد‌های تولیدی را به او سپرد و خود از آن پس نقش پدر معنوی و هددایتگری مجموعه و ریاست هیات مدیره را برعهده گرفت.

۱۰. با ورود مهدی فضلی به عنوان مدیرعامل به مجموعه گلرنگ در رویه مدیریت واحد‌های تولید این مجموعه تحولات بسیاری اتفاق افتاد و خون تازه‌ای به مجموعه تزریق شد، توسعه شرکت سرعت بیشتری به خود گرفت و تعداد زیادی واحد تولیدی جدید همچون اوه، سافتلن و… به این مجموعه اضافه شدند.

۱۱. براساس اطلاعات منتشر شده روی سایت مجموعه گلرنگ هم اکنون تعداد واحد‌های این مجموعه بیش از ۴۰ واحد است و تنوع بسیار زیادی در تولید محصولات دارند.

۱۲. یکی از مهم‌ترین تحولات این سال‌های در مجموعه گلرنگ راه اندازی هلدینگ گلرنگ و یا گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۸۲ بوده است که شرکت‌های مختلفی همچون پاکشو، گلپخش اول، گلرنگ پخش، پدیده شیمی نیلی، پدیده شیمی پایدار، گلبرگ بهاران، ماریناسان، پخش پدیده پایدار، آرین پخش پیشرو و... را شامل می‌شود.

۱۳. این مجموعه علاوه بر حضور در صنایع آرایشی بهداشتی در یک دهه گذشته بخشی از تمرکز خود را روی تولید محصولات خوارکی همچون روغن نباتی گذاشته است. علاوه براین‌ها راه اندازی سوپرمارکت‌های افق کوروش، احداث مجتمع کوروش در اتوبان ستاری و سرمایه گذاری در ساخت فیلم، سریال و توزیع و…از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات این مجموعه بوده است.

۱۴. هدف گذاری اصلی مدیران گروه صنعتی گلرنگ به گفته مهدی فضلی مدیرعامل این شرکت ورود آن‌ها به فهرست ۵۰۰ شرکت برتر جهان در سال‌های آینده است.

۱۵. حاج محمد کریم فضلی امروز در سن ۸۸ سالگی و بعد از نیم قرن کار و کارآفرینی درگذشت.

خاطره‌ای از شروع کار
کریم فضلی در مصاحبه‌ای خاطره حضور در تهران و شروع کارش را این گونه تعریف کرده است: «بعد از اینکه به تهران آمدیم، یک روز صاحبخانه به من گفت که کاری برای شما پیدا کرده‌ام. شما می‌توانید در بازار به حسابداری بپردازید و ۲۵۰ تومان هم حقوقتان خواهد بود. صاحبخانه از روی خیرخواهی و نیز به خاطر عدم اطلاع از برنامه‌های من، این پیشنهاد را مطرح کرده‌بود. در جواب او گفتم که من به دنبال کار‌های بزرگ هستم و می‌خواهم تلاش کنم که انشالله هزاران نفر مشغول کار شوند و حقوق و درآمدشان هم حداقل ۱۰۰۰ تومان باشد، چون کسی با ۲۵۰ تومان و چنین مبلغ‌هایی نمی‌تواند زندگی خود و خانواده اش را اداره کند. صاحبخانه، چون آدم بسیار با حسن نیت و مهربانی بود، چیزی نگفت و رفت، اما حس کردم کمی ناراحت شده‌است. وقتی شب به منزل برمی‌گردد، به همسرش می‌گوید که من فکر می‌کنم این جوان از فرط مشکلات و خستگی، مشکل ذهنی پیدا کرده، چون با من از کار‌های بزرگ صحبت می‌کرد!»

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وب سایت اقتصادباز ، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1399 ، کدخبر: _ ، www.eghtesadbaz.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین