پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۲۷۴۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: واردکننده، کالا را با ارز 4200 تومانی وارد می کند، اما با بهای ارز 17000 تومان به مصرف کننده می فروشد؛ در اینجا ارز 4200 تومانی تبدیل به رانتی برای تولیدکننده می شود نه ابزاری برای کاهش بهای کالا مصرفی مصرف کننده نهایی.
شعارسال:یک کارشناس صنعت خودرو گفت: واردکننده، کالا را با ارز 4200 تومانی وارد می کند، اما با بهای ارز 17000 تومان به مصرف کننده می فروشد؛ در اینجا ارز 4200 تومانی تبدیل به رانتی برای تولیدکننده می شود نه ابزاری برای کاهش بهای کالا مصرفی مصرف کننده نهایی.
 
 توقف اختصاص ارز 4500 تومانی به واردات برخی کالاها از سوی ستاد تنظیم بازار به ایجاد نگرانی‌هایی انجامیده است. از جمله این کالاها تایر ماشین‌های سنگین و مواد اولیه ساخت تایر خودروست که توقف اختصاص ارز به نگرانی از افزایش بهای تایر و به دنبال آن افزایش بهای محصولات مرتبط از جمله خودرو انجامیده است. با این حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، احتمال افزایش بهای خودرو را رد و عملکرد ستاد تنظیم بازار را تایید می‌کند. به باور او آنچه از تفاوت بهای ارز دولتی و بهای واقعی ارز در اختیار واردکننده قرار می گیرد، بهره‌ای برای مصرف‌کننده ندارد و تنها به ایجاد رانتی می انجامد.
 
«فربد زاوه»، کارشناس صنعت خودرو،گفت: در هیچ یک از صنایع، مصرف کننده نهایی از دلار 4هزار و 200 تومانی سهمی ندارد. زمانی که ارز 4200 تومانی به وارادات کالایی تخصیص پیدا می کند، به این معناست که هزینه‌ای از دارایی کشور به واردکننده داده می‌شود تا کالا با قیمتی متعادل به بازار عرضه شود.
 
او افزود: با این حال واردکننده، کالا را با ارز 4200 تومانی وارد می کند، اما با بهای ارز 17000 تومان به مصرف کننده می فروشد. در اینجا ارز 4200 تومانی تبدیل به رانتی برای تولیدکننده می شود نه ابزاری برای کاهش بهای کالا مصرفی مصرف کننده نهایی.
 
زاوه ادامه داد: وقتی ارز 4200 تومانی را برای واردات گوشت حذف کردند و واردات با ارز نیمایی انجام شد، قیمت آن از 150هزار تومان به 90 هزار تومان کاهش پیدا کرد. یعنی ارز گران شد و کالا ارزان، در مورد لاستیک هم همین رویه صادق است.
 
این کارشناس تصریح کرد: بهای تایر چه انواع تولیدی و چه انواع وارداتی همگام با تورم افرایش داشت و تخصیص ارز 4هزار و 200 تومانی و یا نیمایی مانع از عقب ماندن آن از تورم نشد اتفاقی که در محصولات سایر صنایع از جمله صنایع غذایی هم رخ داد.
 
او خاطرنشان کرد: به یقین اقدام ستاد تنظیم بازار به توقف تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان، اقدامی درست بوده و باعث می شود بهای کالاها بالا نرود. اختصاص ارز دولتی علاوه بر ایجاد رانت به کسری بودجه دولت می انجامد و باعث تورم می شود. تاکنون نیز هر گونه سرکوب نرخ ارز منجر به کاهش قیمت تمام شده در کالا نشده و نخواهد شد و بهای کالا، براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.
 
زاوه همچنین گفت: حذف دلار 4200 تومانی از واردات باعث آشفتگی بازار نمی شود. همچنین به باور من اگر واردات با ارز سنا آزاد شود، بهای محصولات پایین می آید به این شرط که اجازه صادرات برای همه وجود داشته باشد. در نتیجه این اتفاق توقف ارز 4200 تومانی از سوی ستاد تنظیم بازار هیچ تاثیری در قیمت انواع محصول از جمله تایر نخواهد داشت و قیمت خودرو، تنها متناسب با تورم بالا می‌رود. 
 
او در پایان اضافه کرد: با حذف ارز 4200 تومانی هزینه های دولت کاهش پیدا می کند، تورم کم می شود و نرخ سایر کالاها افزایش کمتری پیدا می کند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  برنا ،تاریخ انتشار:  19 اردیبهشت   1399،کدخبر:998527  ، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین