پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۷۶۵۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
وزیر علوم، تحقیقات و فناروی گفت: در راستای توسعه فعالیت‌های بین المللی باید برنامه‌های راهبردی و اجرایی برای سال آینده تعیین شود و یک بازنگری جدی همراه با آینده نگری جدید صورت گیرد.
شعارسال:آقای منصور غلامی طی سخنانی در دهمین نشست معاونان بین الملل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد افزود: عملکرد وزارت آموزش عالی کشور، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری در چند سال گذشته خوب بوده و روند توسعه ای داشته است.

وی افزود: در شرایط فعلی با توجه به همه گیری کرونا امیدواریم این روند توسعه یابد.

آقای غلامی با بیان اینکه راهبرد وزارت علوم تحقیقات و فناوری توسعه ارتباطات علمی و بین المللی بوده است، گفت: این موضوع جزء راهبردهای اصلی است که در چند سال گذشته به خوبی پیش رفته و حاصل زحمت های مدیران دانشگاهی و تلاش بین همکاران است.

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری ادامه داد: تلاش می کنیم که این همکاری ها به شکل و روش های جدید در کشور به کار گرفته شود و همانگونه ای که با شیوع ویروس کرونا هیچ کسی تجربه فعالیت در این رشته را نداشت امیدواریم تجربه خوبی در این زمینه بدست آوریم.

وی افزود: کسانی می توانند بهتر عمل کنند که برای عبور از شرایط سخت برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. اگر چه در بخش آموزش خیلی آمادگی نداشتیم اما حرکت خوبی از آموزش حضوری به آموزش غیر حضوری شکل گرفته است.

وی گفت: این انعطاف پذیری مبتنی بر دانش و علم بود و نشان داد در شرایط خاص می توانیم تغییر مسیر خوبی با استفاده از عملکرد و ظرفیت داشته باشیم.

وی افزود: در این شرایط ارتباطات دقیق تر و نزدیک تر می شود و در همکاری های علمی نباید وقفه ایجاد شود.
وی ادامه داد: توجه به تجربیات سایر کشورها و انتقال دیدگاه های آنها و ارائه تجربیات ما می تواند در این شرایط تأثیر گذار باشد بنابراین در دانشگاه ها و در حوزه ستادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری باید یک هم افزایی در این بخش شکل گیرد و ما نباید از این شرایط غافل شویم.

آقای غلامی تأکید کرد: باید یک برنامه راهبردی و اجرایی برای سال آینده داشته باشیم و باید بازنگری و آینده نگری جدید شکل گیرد.

وی با بیان اینکه حفظ و افزایش جمعیت دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه های کشور بسیار مهم است گفت: باید توسعه فعالیت های بین المللی شکل گیرد، همچنین در حوزه پژوهشی باید استادان کمک کنند تا ارتباطات حفظ شود البته در حوزه روابط علمی و بین المللی در شرایط فعلی به یک هم افزایی در درون آموزش عالی نیاز داریم تا بتوانیم یک رویکرد منطبق با تجربه و توانایی برای آینده تدوین کنیم.
 
لزوم بازنگری جدی برنامه های راهبردی در دوران پساکرونا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه های راهبردی در حوزه علمی باید با نگاهی آینده نگرانه ، بازنگری جدی شود .
آقای منصور غلامی در نشست معاونان امور بین الملل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی افزود: تجربیات دوران کرونا می تواند به واقع بینانه تر کردن برنامه های راهبردی در حوزه علمی و بین المللی کمک کند.

وی گفت: مهم آن است که ما در شرایط کنونی تلاش کنیم همکاری های بین بخشی را با بکارگیری روش های نوین به عنوان تجربه که هم در کشور ما و هم در کشورهای دیگر دنیا به دست می آید به پیش ببریم .

آقای غلامی با اشاره به همه گیری بیماری کووید 19 در دنیا گفت: هیچ کشوری تجربه ای در این زمینه نداشته است اما کسانی می توانند در مرحله بعد از کنترل و مهار کردن این بیماری بهتر عمل کنند که در عبور از این شرایط پیش بینی و برنامه ریزی مناسبی داشته باشند و برای عملکردشان در دوره فعلی و کارهایی که بعدا باید انجام دهند فاصله زیادی نداشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که حتما باید رویکردهای جدید برای دوران پساکرونا اتخاذ شود گفت: ما در حوزه آموزش با وجود این که آمادگی قبلی نداشتیم اما عملکرد قابل توجهی در تغییر مسیر از آموزش های حضوری به غیرحضوری و استفاده از شبکه های مجازی داشتیم و اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه ها توفیقات چشمگیری داشتند و در حال رسیدن به حداکثر استفاده از ظرفیت آموزش های مجازی هستند.

آقای غلامی با اشاره به آمادگی نداشتن استادان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای آموزش های مجازی گفت: این انعطاف پذیری مبتنی بر دانش و علم و تلاش آنان نشان داد که ما در شرایط خاص می توانیم تغییرمسیرهای خوبی دهیم و در ادای وظایف خود با استفاده از ظرفیت ها ، امکانات و تجربیات و عملکرد خوب و حتی بهتر از گذشته داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که برای همکاری های علمی و پژوهشی نباید وقفه ایجاد شود افزود: در این شرایط که ارتباطات نزدیک تر ، دقیق تر و شفاف تر شده است آنچه که به عنوان پژوهش های بین المللی بین مراکز علمی کشور و مراکز علمی بین المللی و ارتباط بین استادان ایرانی و استادان دیگر کشورها مطرح است می تواند به همین ترتیب ادامه پیدا کند و ان شاء الله بعد از عبور از این مراحل اگر موانع رفت و آمد برطرف شد در صورت لزوم حضور فیزیکی، می شود برای آن برنامه ریزی کرد.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که باید به تجربیات سایر کشورهای دنیا توجه کنیم ، اضافه کرد: در حوزه روابط بین الملل انتشارات مختلفی به صورت مقاله، کتاب، گزارش ، تحلیل، دیدگاه های مسئولان و مراجع مسئول در حوزه های علمی ، تحقیقاتی در دنیا منتشر می کنند که با استفاده از این روش ها ما هم می توانیم با توجه به شرایط کشورمان و با توجه به امکاناتی که همکاران به آن اشراف دارند تجربیات خود را منتقل کنیم و این تجربیات می تواند بستر و محور اصلی تصمیم گیری و برنامه ریزی ها باشد .

آقای غلامی با تاکید بر این که ما نباید از این که در این شرایط فعالیت هایمان را به شیوه نوین ادامه دهیم غافل شویم گفت: ولو این که خطر بیماری به طور کامل مهار شود اما این تجربیاتی که در شرایط سخت به دست آمده است می تواند به اشکال مختلف مفید واقع شود و یکی از برنامه ها باید ادامه و تکمیل فرآیند فناوری اطلاعات و ارتباطات مجازی باشد که بتوان از آن با توان بیشتری استفاده کرد.

وی افزود: برنامه های راهبردی و اجرایی پیش رو و سال های آینده باید با نگاه های آینده نگری بازنگری جدی شود و تجربیات دوران کرونا می تواند به واقع بینانه تر کردن برنامه ها کمک کند.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به اهمیت تحصیل دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه های کشور گفت: بحث حفظ و افزایش جمعیت دانشجویان ایرانی برای ما بسیار مهم است لذا حتما تدابیر ویژه برای این کار صورت بگیرد و این که دانشگاه ها گزارش می کنند که دانشجویان غیر ایرانی خود را در نظام آموزش مجازی پوشش داده اند این خبر بسیار خوب و ارزشمندی است چرا که توجه به این افراد می تواند تضمین کننده جریان آمد و شد دانشجویان غیر ایرانی به دانشگاه های ما باشد و به دلایل مختلف به لحاظ ارتباط علمی و فناوری بسیار مهم است و این ظرفیت ها و توانمندی ها در آینده سرمایه ای برای دانشگاه های ما خواهد بود.

آقای غلامی خطاب به معاون آموزشی وزارت علوم افزود: حتما باید دیدگاههای همکاران در خصوص این که آموزش های مجازی در آینده به خصوص در سطح بین المللی چگونه انسجام و ادامه پیدا کند، فکری کنیم و آنچه مهم است پشتیبانی از برنامه هاست که حتما وزارت علوم آن را جزو برنامه های جدی خودش قرار داده است.
وی با اشاره به حوزه های پژوهشی گفت: به دلیل این که ارتباطات دو طرفه است مراکز آموزشی حتما باید از استادان حمایت و آنان را تشویق کنند تا این ارتباطات شان را حفظ کنند و در آینده توسعه دهند.

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با اشاره به این که در حوزه های روابط علمی و بین المللی نیاز به هم افزایی و هم فکری وجود دارد گفت: این همفکری در درون مجموعه آموزش عالی کشور بسیار مهم است اما نباید از هم افزایی با سایر وزارت خانه هایی مانند وزارت بهداشت و سایر نهادهایی که ممکن است فعالیت های علمی و فرهنگی داشته باشند غافل شد و حتما باید با هماهنگی با سایر دستگاه های مرتبط یک رویکرد قوی و همه جانبه اتخاذ کنیم.
 
اولویت حضور در دانشگاه با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باتوجه به بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد، اولویت حضور و ورود در دانشگاه با دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نیز با دانشجویانی است که سال آخر تحصیل شان است.

آقای منصور غلامی در حاشیه دهمین نشست مجازی معاونان بین الملل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در سالن همایش‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا اجازه فعالیت‌های حضوری دانشجویان در دانشگاه‌ها را از ۱۷ خرداد اعلام کرده است و در مدتی که دانشجویان اجازه حضور در دانشگاه را نداشتند تمام فعالیت‌ها و خدمات آموزشی دانشجویان به صورت مجازی برگزار شد.

وی با بیان این که بیش از ۹۵ درصد دانشگاه‌های کشور توانستند دروس خود را مجازی به دانشجویان ارائه دهند گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد دانشجویان هم توانستند خدمات کامل دانشجویی را دریافت کنند و به طور کلی از ترم تحصیلی خیلی عقب نیستیم.

آقای غلامی با بیان این که هم اکنون بحث واحد‌های عملی و کارگاهی و ضرورت حضور دانشجو در این واحد‌ها و کلاس‌ها وجود دارد، افزود: دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد به بعد خودشان برای حضور دانشجویان برنامه ریزی خواهند کرد البته که اولویت برای واحد‌های عملی و پژوهش هاست و به همین منظور وزارت علوم، ​تحقیقات و فناوری، همکاری و همفکری را میان مراکز علمی دانشگاهی ایجاد می‌کند، اما اختیار دانشگاه‌ها در جای خود باقی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توصیه ما آن است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویانی که سال آخر تحصیلات شان هست در اولویت حضور و ورود به دانشگاه‌ها قرار دارند و به همین منظور باید مسئله حضور دانشجو در خوابگاه‌ها را در نظر بگیریم و حتما برنامه ریزی سالم و صحیح شکل بگیرد تا تراکم حضور و ورود دانشجو‌ها به دلیل استفاده از خوابگاه‌ها کاهش یابد در عوض زمان را طولانی می‌کنیم، چون امسال ما ترم تابستانه نخواهیم داشت و از تابستان برای این فعالیت استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: آموزش مجازی در انتهای برنامه‌های درسی دانشجویان و استادان حفظ می‌شود و برای کلاس‌های حضوری، برنامه ریزی زیادی نخواهد شد مگر آن که استادان خودشان به دانشجویان فرصتی برای رفع اشکال بدهند.

وزیر علوم در خصوص فعالیت معاونت آموزشی وزارت علوم هم گفت: این معاونت بخشنامه‌ای را از باب هماهنگی در موارد رفع ابهام و پاسخ به برخی از سوالات برای همه مراکز علمی کشور تنظیم کرده و منتشر شده است و این بخشنامه در تمام دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

آقای غلامی درباره فعالیت معاونت دانشجویی وزارت علوم نیز خاطر نشان کرد: معاونت دانشجویی هم درباره شیوه نامه‌های حضور در رستوران و خوابگاه‌ها که با حداقل تعداد دانشجویان شکل بگیرد آماده کرده است و به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند.

وزیر علوم افزود: طبیعی است که مراکز دانشگاهی علوم پزشکی در استان‌ها یکی از مراجع کمک کننده به ما برای اجرای این شیوه نامه (پروتکل) هستند و امیدواریم دانشجویان سال آخر بتوانند بدون هیچ آسیبی درس خود را به اتمام برسانند.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  صدا و سیما ،تاریخ انتشار:   29 اردیبهشت   1399،کدخبر: 2719478  ،www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
0
به جز دو یا سه داشنگاه در ایران بقیه توانایی حضور در شرایط بین المللی رو ندارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین