پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۹۲۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که سازمان بهداشت جهانی یا باید تغییر کند یا بودجه آمریکا در این سازمان به کلی قطع خواهد شد.

شعار سال: روز گذشته دونالد ترامپ سازمان بهداشت جهانی را متهم به ارتکاب اشتباهاتی کرد که هزینه بسیاری روی دوش دنیا گذاشته است. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که سازمان بهداشت جهانی یا باید تغییر کند یا بودجه آمریکا در این سازمان به کلی قطع خواهد شد. ترامپ با انتشار نسخه‌ای از این نامه در صفحه کاربری خود در توییتر خطاب به مدیرکل این سازمان نوشت که اگر «در ٣٠ روز آینده اصلاحات اساسی در این سازمان شکل نگیرد، بودجه آن برای همیشه قطع خواهد شد».
به گزارش نیویورک‌تایمز ترامپ همچنین در این نامه نوشت که آمریکا عضویت خود در این سازمان را می‌سنجد، چون از نظر او «واضح است که به نفع آمریکا نیست». ترامپ در این نامه چهار صفحه‌ای به گله‌گذاری از سازمان بهداشت جهانی و دبیرکل آن دکتر تدروس آدهانوم پرداخته است.
ماه گذشته دونالد ترامپ، سازمان بهداشت جهانی را به اشاعه اطلاعات غلط درباره شیوع کرونا متهم و در پی آن کمک‌های آمریکا به این سازمان را متوقف کرد. این سازمان ادعا‌های ترامپ را تکذیب و بر رویکرد شفاف و باز خود تأکید کرد.
سال گذشته آمریکا ٥٥٣‌میلیون دلار و چین ٤٣‌میلیون دلار از بودجه ٦‌میلیارد دلاری این سازمان را تأمین کردند. پیش از آنکه ترامپ نامه خود را در توییتر منتشر کند، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین پیشنهاد ٢‌میلیارد دلاری خود برای مبارزه با پاندمی کرونا را مطرح کرد و از کشور‌های دیگر خواست کمک‌های خود به سازمان بهداشت جهانی را افزایش دهند.
روز گذشته الکس آزار، وزیر بهداشت آمریکا نیز از سازمان بهداشت جهانی به شدت انتقاد کرد و گفت رویکرد آن در مقابله با شیوع ویروس در چین منجر به بالا رفتن آمار مرگ‌ومیر غیرضروری شده است. آزار که در نشست سالانه مجمع جهانی بهداشت با انتشار ویدیویی از پیش ضبط شده حضور پیدا کرد، گفت: «این سازمان در به دست آوردن اطلاعاتی که دنیا به آن نیاز داشت، شکست خورد و این شکست جان افراد بسیاری را گرفت.»
ترامپ: هیدروکسی کلروکین می‌خورم
رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-١٩ یک‌هفته‌ونیم است که داروی هیدروکسی کلروکین مصرف می‌کند؛ دارویی که برای درمان مالاریا استفاده می‌شود و تأثیر آن در مقابله با ویروس کرونا به اثبات نرسیده است.
ترامپ با این توضیح که روزانه قرص آن را مصرف می‌کند، گفت: «تا حالا که به نظر میاد حالم خوب است.» پزشک کاخ سفید نیز تأیید کرد ترامپ هیچ علایمی ندارد و تست‌هایی که به‌طور منظم از او گرفته می‌شود، منفی است.
سازمان غذا و دارو در آوریل گذشته درباره دارو‌های ضدمالاریا، «هیدروکسی کلروکین» و «کلروکین» هشدار داد؛ دارو‌هایی که ترامپ بار‌ها آن‌ها را تبلیغ کرده و به‌طور گسترده برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بدون وجود شواهد کافی مبنی بر تاثیرگذار بودن آن‌ها استفاده شده است.
بر اساس هشدار سازمان غذا و دارو، این دارو‌ها می‌تواند ریتم قلب در بیماران مبتلا به ویروس کرونا را نامنظم کند و به دلیل عوارض قلبی که به همراه دارد، باید تنها در کلینیک‌های بالینی یا بیمارستان‌ها از آن‌ها استفاده شود تا بیماران از نزدیک تحت کنترل باشند.
چندین پزشک دیگر گفته‌اند ترامپ با استفاده از موقعیت خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری به مردم می‌گوید دارویی را مصرف کنند که موثربودن آن برای مقابله با ویروس کرونا هنوز تأیید نشده است و مصرف آن خطر‌های شناخته‌شده‌ای را به همراه دارد.
از آخرین باری که دونالد ترامپ درباره دارویی که به‌عنوان معجزه درمانی احتمالی تبلیغ می‌کرد، چند هفته می‌گذرد. اما او روز گذشته با اشتیاق بسیاری به خبرنگاران گفت که از هیدروکسی کلروکین استفاده می‌کند و تایید آن را از پزشک کاخ سفید، شان کانلی گرفته است. کانلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بعد از بحث‌های متعددی که من و ترامپ درباره مزایا و معایب استفاده از هیدروکسی کلروکین داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که مزایای استفاده از این دارو بهتر از خطر‌های احتمالی آن است.» تحقیقات اولیه درباره هیدروکسی کلروکین در آزمایشگاه که نشان داد این دارو می‌تواند از حمله ویروس به سلول‌ها جلوگیری کند، اشتیاق خیلی‌ها را برانگیخت، اما نتایج این تحقیقات در انسان به‌طور گسترده‌ای ناامیدکننده بوده است. برخی نیز به خطرات جدی مشکلات قلبی ناشی از مصرف آن اشاره کرده‌اند.
ترامپ که ٧٣ سال دارد، توضیح داد که این دارو «به من آسیبی نمی‌زند» و هدف از اعلام این موضوع شفاف‌بودن او با آمریکایی‌هاست. ترامپ گفت: «از این دارو ٤٠‌سال است که برای درمان مالاریا، لوپوس و بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود. من استفاده می‌کنم. نیرو‌های خط مقدم مبارزه با کرونا از آن استفاده می‌کنند. خیلی از دکتر‌ها استفاده می‌کنند.»

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهروند، کد خبر:184719، تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1399، www.shahrvand-newspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین