پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۷۷۱۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
باران بهاری شامگاه سه‌شنبه باز هم مدیران شهری را غافلگیر کرد. شدت باران طی 20 دقیقه، باعث آبگرفتگی چندین نقطه بویژه زیر پل‌ها و حتی تونل نیایش شد و برای ساعاتی ترافیک فشرده‌ای را در خیلی از خیابان‌های پایتخت ایجاد کرد.

شعار سال: باران بهاری شامگاه سه‌شنبه باز هم مدیران شهری را غافلگیر کرد. شدت باران طی 20 دقیقه، باعث آبگرفتگی چندین نقطه بویژه زیر پل‌ها و حتی تونل نیایش شد و برای ساعاتی ترافیک فشرده‌ای را در خیلی از خیابان‌های پایتخت ایجاد کرد. به گزارش «وطن امروز»، ناکارآمدی مدیران شهری دیگر بر کسی پوشیده نیست؛ از نبود مدیریت درست در توسعه حمل‌ونقل عمومی گرفته تا ساماندهی مسیرهای آب که با بارش نزولات جوی شاهد آبگرفتگی‌ و طغیان مسیل‌ها در معابر سطح شهر هستیم، نشان‌دهنده ضعف در مدیریت کلان پایتخت است. توقع شهروندان از مدیران شهری این است که حداقل در قبال عوارضی که به شهرداری پرداخت می‌کنند، رفاه نسبی را برای آنها ایجاد کنند‏. نمونه اخیر هم که بارندگی سه‌شنبه‌شب و مشکلات ناشی از آن بود. رئیس مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ در همین ارتباط از آبگرفتگی در ۹ نقطه از معابر اصلی پایتخت در پی بارندگی‌های شدید شامگاه سه‌شنبه خبر داد. سرهنگ محمد رازقی در این باره گفت: به دنبال بارندگی‌های شدیدی که شامگاه سه‌شنبه پایتخت را تحت تاثیر قرار داد، حجم ترافیک پایتخت نیز افزایش یافت به‌ طوری که گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک حاکی از آن است که در محدوده غرب بزرگراه همت، بزرگراه چمران از قبل نمایشگاه تا بعد از دوربرگردان، اتوبان صدر در محدوده مدرس شمال و مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید سلیمانی بعد از سیدخندان، ترافیک سنگین بود. رئیس مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایسنا همچنین از گزارش وقوع آبگرفتگی در ۹ نقطه از معابر اصلی پایتخت پس از بارش‌ها خبر داد و گفت: در بزرگراه چمران محدوده نمایشگاه، بزرگراه ستاری جنوب در محدوده کاشانی، بزرگراه همت در محدوده جوانمردان، خیابان ولیعصر در محدوده فلاحی، بزرگراه چمران به نیایش غرب، بزرگراه صدر مدرس به شمال، بزرگراه همت در محدوده پردیسان، بزرگراه مدرس در محدوده حقانی و خیابان ولیعصر(عج) در محدوده میرداماد شاهد آبگرفتگی بودیم. 

 
* ضعف مدیریت شهری
«مدیریت شهری انگیزه آنچنانی برای پویایی پایتخت و رفع مشکلات شهر ندارد، مصادق آن اینکه با بارش یک باران یا برف، مدیریت از دست برنامه‌ریزان شهری خارج می‌شود».
عضو سابق شورای شهر تهران می‌گوید: مدیران شهری در این دوره، برنامه‌ریزی درستی برای مدیریت شهر ندارند، چرا که با  کوچک‌ترین بارندگی شاهد آبگرفتگی معابر هستیم.
ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه جدول لایه‌روبی مسیل‌ها، نهرها، راه‌های فاضلاب و... در برنامه‌ریزی‌های شهری وجود دارد اما متاسفانه نسبت به این موضوع بی‌توجهی‌هایی دیده می‌شود، گفت: نظارت دوره‌ای نهرها، مسیل‌ها و... ضروری است، تا با بارش احتمالی باران‌ها بویژه باران‌های تند، حجم دبی آب در مسیل‌ها بالا نرود و مردم شاهد طغیان آب در معابر، خیابان‌ها و زیرگذرها و در نتیجه ترافیک شدید نباشند. وی هرگونه آبگرفتگی، آب‌ماندگی، طغیان آب به خیابان‌ها و ایجاد مشکلاتی که به دنبال بارش‌ها تردد را در شهر را با مشکل مواجه می‌کند ناشی از ضعف مدیریتی عنوان کرد و افزود: در چنین شرایطی متاسفانه شورای شهر نیز برخورد قاطعی با مدیران ناکارآمد شهری ندارد یا آنها را مجبور به خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان در جهت رفاه آنها نمی‌کند.
عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه نه شورای شهر و نه شهرداری از روز اول پیگیر ساخت پروژه‌ها و طرح‌های پایدار زیرساختی و حتی کوچک شهری نبوده‌اند، اظهار داشت: در این دوره شورای شهر و شهرداری هیچ کدام نتوانستند در سطح کلان و حتی خرد اقداماتی را در راستای تامین زیرساخت‌های شهری انجام دهند یا پروژه‌های قبلی را برای اتمام یا راه‌اندازی پیگیر شوند. قناعتی به فشل بودن ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در کلانشهر تهران اشاره کرد و افزود: در بخش ساخت یا طراحی توسعه خطوط مترو افزایش تعداد اتوبوس و نوسازی آن کاری نشده است، در حالی که  توقع مردم از شورای شهر و شهرداری این است؛ حداقل طی این چند سال چند پل ساخته شود یا پروژه‌هایی کلنگ‌زنی شود. شهروندان در قبال پرداخت عوارض شهری که هر ساله افزایش می‌یابد، انتظاراتی از مدیران شهری دارند که باید برآورده شود.
وی اظهار کرد: همه می‌دانند با بارش باران یا برف مدیریت شهری دچار دستپاچگی و غافلگیری می‌شود. این موضوع ناشی از نبود مدیریت درست و کارآمد و کم‌توجهی به ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است.
 
* آبگرفتگی نداشتیم اما آب‌ماندگی داریم
به باور مدیران شهری بارش باران شامگاه سه‌شنبه خیلی مشکل‌آفرین نبوده ولی آب‌ماندگی زیادی را در برخی نقاط شهر و خیابان‌ها به وجود آورده است. مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به آمادگی نیروهای خدمات شهری در پی بارش شدید باران در تهران گفت: با توجه به حجم زیاد بارش در معابر تهران، شاهد آب‌ماندگی بودیم اما آبگرفتگی نداشتیم. عطایی در تشریح وضعیت شهر تهران در پی بارش شدید باران در شامگاه سه‌شنبه گفت: بارش‌های بهاری معمولا به صورت توده‌های ابری هستند و در زمان کوتاهی بارش زیادی را به همراه دارند. وی افزود: در زمان کوتاهی حجم زیادی از بارش‌ها را داشتیم، لذا معابر درگیر آب‌ماندگی می‌شوند یعنی آب از وسط معابر تا کناره‌ها می‌آید. مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران تاکید کرد: این آب‌ماندگی به معنای آبگرفتگی در مسیل‌ها و رودها نیست و تنها رسیدن آب به نهرهای کنار خیابان با توجه به حجم زیاد بارش، زمان می‌برد. عطایی گفت: همه نیروهای خدمات شهری در سطح مناطق بیست‌ودوگانه تهران در آماده‌باش کامل هستند تا برای فعالیت‌هایی همچون رفع آب‌ماندگی‌ها و احیانا انجام فعالیت‌های عمرانی پس از هر بارش، بتوانند در کمترین زمان ممکن مداخله موثر داشته باشند.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه وطن امروز، تاریخ 1خرداد 1399 ،کدخبر:2933،www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین