پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۷۸۵۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
حسن کریمی سنجری گفت:دولت عاجز از مهار قیمت خودرو در بازار، ریشه این آشفتگی را تنها سفته بازی و دلالی و احتکار می داند. اما باید باور کند که افت تولید بعلاوه ی ممنوعیت واردات خودرو در کنار فاصله تصنعی ایجاد شده بین قیمت کارخانه و بازار است که به این آشفتگی دامن زده است.

شعار سال:حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو: شرایط جدید ثبت نام خودرو روش غلطی است اگرچه هدف درستی را نشانه گرفته است.

 انتخاب شیوه واگذاری شبیه دهه ی ۷۰ میلادی کشورهای کمونیستی انتخاب درستی برای شناسایی مصرف کننده واقعی خودرو نیست. مگر در جمهوری اسلامی هم قرار است مانند کشورهای کمونیستی هدف وسیله را توجیه کند؟

 دولت عاجز از مهار قیمت خودرو در بازار، ریشه این آشفتگی را تنها سفته بازی و دلالی و احتکار می داند. اما باید باور کند که افت تولید بعلاوه ی ممنوعیت واردات خودرو در کنار فاصله تصنعی ایجاد شده بین قیمت کارخانه و بازار است که به این آشفتگی دامن زده است.

 دلال‎ها اتفاقا محصول این شرایطند نه بوجود آورنده این شرایط. در واقع دولت باید ریشه های این التهاب افسارگسیخته را در جای دیگری جستجو کند. همان جایی که تورم را افسارگسیخته کرده است.

 وقتی ظرفیت تولید آنقدر محدود است که تنها بخش کوچکی از جمعیت متقاضی را پوشش می دهد چرا باید عموم مردم را به شانس داشتن یک خودرو به نرخ کارخانه برای مدتی کوتاه مشعوف نمود؟ سرخوردگی آنانی که در این قرعه کشی جا می‎مانند را چه کسی پاسخگوست؟

 اصلا چرا باید عده‎ی کوچکی از مردم به حکم قرعه از یارانه قیمت خودرو بهره مند شوند و خیل عظیمی از مردم از چنین یارانه ای بی‎بهره باشند در حالیکه قرار است زیان شرکت های خودروساز را هم از طریق تورم قیمتی ایجاد شده همه مردم بپردازند.

 آقای وزیر، شما که بنظر گوش شنوایتان بیش از وزرای قبلی است، مراقب شیطنت اتاق فکرهای وزارت تحت امرتان باشید. از این وزارت‎خانه ۷ سال است که آبی گرم نشده، این آشفته بازار هم محصول عملکرد همان‌‎هایی است که در این اتاق فکرها به وزرای قبل از جنابعالی مشاوره اشتباه می‎دادند.

 مطمئن باشیم هر محدودیتی که در اقتصاد ایجاد می‌‎کنیم باعث دور شدن از اقتصاد رقابتی و نزدیک شدن به اقتصاد رانتی می شود. در واقع ایجاد هر محدودیت در بازار، یک امضای طلایی برای رانت خواری عده‎ای ایجاد می‎کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نود اقتصادی، تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹، کد خبر:۲۱۳۱۱۹۷، www.۹۰eghtesadi.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
0
0
صنعت خودروسازی دچار یک بی نظمی و بی مدیریتی عمیق است که حتی افراد عامی هم متوجه آن شده اند.هر روز یک داستان.یا نبود قطعه یا گرانی قطعات یا گرانی خودرو یا دلالی یا احتکار یا پیش فروش یا عدم تحویل پیش فروش ها یا قصه های روش های فروش خودرو و این قصه سر دراز دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین