پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۷۸۵۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
بر اساس برآورد‌های انجام شده در حال حاضر کشور نیازمند تولید ۴ میلیون و ۷۶ هزار واحد مسکن جدید است. اما روند تولید مسکن در سال‌های اخیر به این معضل دامن زده به نحوی که طبق آمار‌های طرح جامع مسکن تولید مسکن در کشور روند نزولی شدیدی داشته است.

شعار سال: در یک ماه اخیر ارزش هر متر مربع مسکن با جهش قیمتی روبرو شده است. طبق آمار‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ با ۹/۷ درصد کاهش به میزان ۱۱۳۱۰ واحد مسکونی رسیده است. این درحالی است که در اردیبهشت سال ۹۹ قیمت هر مترمربع نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و نسبت به زمان مشابه در سال ۹۸، ۳۳/۹ درصد افزایش یافته است. در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران نیز بیشتری متوسط قیمت یک مترمربع ۳۳۹ میلیون ریال مربوط به منطقه ۱ بوده و کمترین آن با ۷۸/۵ میلیون ریال مربوط به منطقه ۱۸ بوده است که این آمار نیز نسبت به زمان مشابه سال ۹۸ به ترتیب ۳۰/۳ و ۳۲/۸ درصد افزایش داشته است.
با وجود رکود در تقاضا خرید مسکن در سال ۹۸ و همچنین شیوع کرونا، بسیاری از کارشناسان پیش از این پیش‌بینی می‌کردند که در سال ۹۹ بازار مسکن با رکود و ثبات قیمتی همراه باشد. اما شرایط فعلی وضعیت متفاوتی را نشان می‌دهد و قیمت‌ها افزایش چشمگیری داشته است.
آنچه به نظر می‌رسد این است که در برخی از سال‌ها افزایش قیمت در بازار مسکن به دلیل هجوم نقدینگی سرگردان بوده، اما بررسی آمار‌های بازار مسکن و تحولات آن نشان می‌دهد که جهش قیمتی مسکن ریشه در برهم خوردن عرضه و تقاضای مسکن دارد که علت اصلی بروز این مسئله نیز عقب افتادگی ۴۰ ساله تولید مسکن در کشور است.
آمار‌های رسمی از عرضه و تقاضا در بازار مسکن نشان می‌دهد که از سال ۵۷ تاکنون در هر دهه یک میلیون انباشت تقاضای مسکن در کشور وجود داشته و همین علت اساسی تبدیل مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای بوده که موجب شده این بازار هر از چندگاهی با سیلی از ورود نقدینگی روبرو شود. بر اساس برآورد‌های انجام شده در حال حاضر کشور نیازمند تولید ۴ میلیون و ۷۶ هزار واحد مسکن جدید است. اما روند تولید مسکن در سال‌های اخیر به این معضل دامن زده به نحوی که طبق آمار‌های طرح جامع مسکن، تعداد واحد‌های ساخته شده در سال ۹۲، ۸۲۰ هزار واحد بوده، این آمار در سال ۹۵ به ۳۹۰ هزار واحد رسیده است. روند نزولی کاهش تولید مسکن در ۹۷ و ۹۸ ادامه داشته که مقدار آن در این دو سال به ترتیب به ۲۹۸/۵ هزار و ۱۰۰ هزار واحد رسیده که طبق آمار‌های بانک مرکزی در این دو سال قیمت هر مترمربع مسکن نیز ۲/۸ برابر شده است. با توجه به انباشت بیش از ۴ میلیونی تقاضای مسکن و همچنین ادامه کاهش تولید مسکن در سال‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود روند افزایش جهشی قیمت ادامه پیدا کند و اتفاقات مشابه سال ۹۹ نیز در بازار مسکن تکرار خواهد شد.
ناگفته نماند طبق گزارش‌های رسمی بیش از ۲/۵ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد که عرضه آن می‌توان بخشی از تقاضای خرید و رهن و اجاره را پاسخ دهد. یکی از راهکار‌های مهم برای کاهش مسکن خالی در کشور استفاده از سازوکار‌های مالیاتی مانند مالیات بر خانه‌های خالی است که اجرای آن می‌تواند به افزایش عرضه مسکن در بازار کمک کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، کد خبر:492633، تاریخ انتشار: 10خرداد 1399، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
0
0
تیتر جذاب این خبر مرا به فکر فرو برد که واقعا چه چیزی در ایران گران نمی شود که مسکن گران نشود؟هر روز شاهد گرانی در همه اقلام هستیم مسکن یکی از این هاست که دیگر از تورم دارد می ترکد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین