پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
محیط زیست امروز تنها است و این تنهایی زمانی آزار دهنده است که افرادی به صورت عمدی آتش بر تن نحیف آن می‌زنند و آزاردهنده‌تر آنکه افراد کمتری برای خاموش کردن این آتش‌ها داوطلب می‌شوند.
شعارسال: پنجم ژوئن مصادف با ۱۶ خرداد روز جهانی محیط زیست است و در ایران تا ۲۱ این ماه به نام هفته محیط زیست نامگذاری شده است اگرچه نامگذاری‌ها در راستای توجه بیش از پیش به موضوعات قابل توجه است، اما به راستی باید هر روز و هر هفته ما باید روز و هفته محیط زیست باشد.

محیط زیست امروز با تهدیدات بی‌شماری روبرو است و بشر امروز برای نیل به آرامش و آسایش خود کمر به تخریب محیط زیست بسته و بی محابا آن را تخریب و به آن آسیب می‌زند بدون اینکه توجهی به حفظ وحراست از آن داشته باشد.

پیشرفت فناوری هم نه تنها به کمک حفظ محیط زیست نیامده بلکه به یکی از تهدید کننده‌های عمده آن نیز تبدیل شده است. امروز زباله‌های صنعتی، ذرات گلخانه ای، فاضلاب‌ها و پسماند‌های صنعتی و شهری، ریزگرد‌ها و بسیاری از این موارد که ساخته و پرداخته دست بشر است در نابودی محیط زیست نقش مستقیم دارند.

بی تفاوتی برخی افراد در قبال محیط زیست، زندگی را نیز سخت‌تر کرده است. رهاسازی زباله، فاضلاب، توجه نکردن به کاشت درخت و فضای سبز همگی باعث شده که محیط ما آن شادابی و نشاط را نداشته باشد و این موضوع بر روح و روان آدم‌ها نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد.

زباله امروز به تهدید بزرگی برای محیط زیست تبدیل شده است و هر جا که می‌روی آثار زیانبار آن را در طبیعت می‌توان مشاهده کرد که فارغ از اثرات مخرب آن در درازمدت، چهره زیبای طبیعت را نیز خدشه دار کرده است.

حیات ما انسان‌ها بستگی به محیطی که در آن زندگی می‌کنیم دارد، هرچه محیط شادتر و شاداب‌تر باشد انسان‌ها نیز با شادی و شادابی زندگی می‌کنند و برعکس آن نیز افراد و جامعه را دچار افسردگی خواهد کرد.

حفظ محیط زیست امروز تنها کار یک سازمان و اداره نیست بلکه برای داشتن محیطی زیبا و پویا نیازمند تلاش همگانی و احساس مسوولیت همه آحاد مردم هستیم و دستگاه‌های متولی باید به فرهنگسازی، آموزش و نظارت بپردازند و کا را به مردم واگذار نمایند.

آموزش به مردم توسط دستگاه‌های متولی و واگذاری امور به خود مردم در قالب تشکل‌های غیردولتی می‌تواند محیط زیست را نجات دهد. در کنار این موارد همکاری و مشارکت همه بخش‌های دولت و حاکمیت برای کمک به حفاظت محیط زیست نیز ضروری است باید آن‌هایی که دغدغه حفظ محیط دارند را پاسداشت و به آن‌ها کمک کرد و از آن‌ها حمایت نمود.

همه ما باید از دوران کودکی احترام به محیط زیست و تلاش برای حفاظت و حراست از آن را بیاموزیم و باید در کتاب‌های درسی و سیستم آموزشی از پایه تا دانشگاه به این مقوله مهم در اولویت قرار گیرد و حتی عناوین درسی مدارس و دانشگاه‌ها به این مقوله مهم و اساسی اختصاص یابد.

از سوی دیگر در کنار آموزش باید دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی نیز بر روی این موضوعات به صورت مستمر کار فرهنگی کنند و رسانه‌ها نیز به طور مداوم از اهمیت حفظ محیط زیست سخن بگویند و آن را ترکرار کنند تا ملکه ذهن همه ما شود.

اما متاسفانه امروز محیط زیست تنهاست، نه در آموزش و فرهنگسازی و نه در رسانه‌ها زیاد به آن پرداخته نمی‌شود و اگر صحبتی هم از آن می‌شود به صورت کلیشه‌ای و زودگذر است، اما نیاز برای نجات این محیط ما نیاز به کار‌های عمقی، تحلیلی و آموزش‌ها و اطلاع رسانی مستمر و مداوم داریم تا اثرگذاری خود را بر جای بگذارد.

امروز حفاظت از محیط زیست باید به دغدغه همگانی تبدیل شود و همه افراد جامعه از کوچک و بزرگ باید برای حفظ آن تلاش کنند و نسبت به آن بی تفاوت نباشند تا بتوانیم در محیطی تمیز، پاک، زیبا و با آرامش زندگی کنیم و هر آنچه تهدید کننده محیط زیست است را حذف نماییم.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۸۳۸۱۲۶۷۰: www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین