پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
دولت مکلف است مسکن مورد نیاز اقشار کم‌درآمد جامعه را تامین کند؛ موضوعی که سال‌های سال مسکوت مانده و همیشه با انتقاد جامعه روبرو بوده چرا که مردم معتقدند اگر این وظیفه به‌درستی صورت می‌گرفت هیچ‌گاه نمی‌باید شاهد این حجم بالای خانواده‌های بدون مسکن می‌بودیم.
شعارسال: بر اساس قانون اساسی، دولت مکلف است مسکن مورد نیاز اقشار کم‌درآمد جامعه را تامین کند؛ موضوعی که سال‌های سال مسکوت مانده و همیشه با انتقاد جامعه روبرو بوده چرا که مردم معتقدند اگر این وظیفه به‌درستی صورت می‌گرفت هیچ‌گاه نمی‌باید شاهد این حجم بالای خانواده‌های بدون مسکن می‌بودیم. از طرفی دیگر با تورم سرسام‌آوری که طی این سال‌ها بر جامعه تحمیل شده است نه تنها خرید خانه برای بسیاری از خانواده‌ها و افراد کم‌درآمد تبدیل به رویا شده است که حتی این قشر در تامین هزینه‌های اجاره خانه هم با مشکلات جدی روبرو شده‌اند.

حال سال ۹۹، سالی خاص برای بازار مسکن خواهد بود، زیرا در کنار چالش‌هایی مثل تحریم و تورم که سال‌ها گریبان کشور را گرفته بود باید ویروس کرونا را هم درنظر بگیریم، ویروسی که در این چند ماه نفس اقتصاد نه فقط ایران که دنیا را گرفته است.

در همین خصوص، احمد دنیامالی نماینده بندر انزلی در مجلس یازدهم گفت: با کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم هم پایین آمده است، از این‌رو آن‌ها نمی‌توانند روی به خرید مسکن گران بیاورند. در این شرایط اتفاقی که برای دهک‌های پایین جامعه می‌افتد، هجوم به سمت اجاره است.

وی افزود: ما باید موضوع مسکن را بازتعریف کنیم، به خصوص که بازتعریف باید با نگاه به حوزه اقتصاد مسکن باشد. باید بپذیریم که تسهیلاتی که به حوزه مسکن داده می‌شود، هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است. همه دولت‌ها باید خود را در برابر دهک‌هایی که صاحب مسکن نیستند، موظف بدانند. حال اگر دولتی از این رسالت دور شود با لجام‌گسیختگی حوزه مسکن مواجه خواهیم شود.

رییس سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم که مسکن از حالت بورس‌بازی خارج شود. برای تحقق این مهم نیاز است نظام‌های مالیاتی که ممیزمحور نباشند در دستور کار قرار بگیرند. ما در حوزه مسکن قانون‌های خوبی داریم. به‌طور مثال اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی یا آن‌هایی که چند مسکن دارند، اما اجرای این قانون به‌درستی انجام نمی‌شود، پس تا زمانی که مسکن این شرایط را دارد، سوداگری در آن پررنگ است.

دنیامالی یادآور شد: هرچه تعداد خانه‌های خالی افزایش پیدا کند اقتصاد ملی بیشتر آسیب می‌بیند، چون منابع در جایی خرج می‌شود که ارزش افزوده حاصل از آن مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد.

نماینده مردم بندرانزلی اظهار داشت: دولت باید شرایطی را ایجاد کند که تسهیلات خوب و منطقی که با کمک آن بشود خانه خرید را به افرادی که صاحب خانه نیستند پرداخت کند. در این پرداخت‌ها باید جوانانی که تازه ازدواج کرده‌اند ویژه دیده شوند تا در اول زندگی خود دچار مشکل نشوند. از طرفی، بازپرداخت این تسهیلات باید به مانند بسیاری از کشور‌ها ۳۰ ساله باشد که اگر این رویکرد مدنظر قرار بگیرد حتماً جلوی بورس‌بازی مسکن هم گرفته خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: در بسیاری از کشور‌ها تسهیلاتی که دولت به خانواده‌ها برای خرید خانه می‌دهد به‌گونه‌ای است که آن‌ها مجاب می‌شوند از اجاره‌نشینی خارج و خود را صاحب مسکن کنند، زیرا بازپرداخت تسهیلات در مقابل پرداخت اجاره به‌صرفه‌تر است.

دنیامالی گفت: کشور پیش از شیوع ویروس کرونا به‌واسطه تحریم، تورم و رکود با مشکلات سخت اقتصادی روبرو بود که این فشار با ورود ویروس کرونا به کشور شدت بیشتری هم پیدا کرد. بانک مرکزی تورم را ۲۴ درصد اعلام کرده که این عدد حتی اگر زیاد هم نشود برای مردم و مخصوصاً دهک‌های پایین جامعه ویران‌کننده است. به اعتقاد من اگر این وضع ادامه پیدا کند و فکر اساسی برای مسکن نشود، هم سوداگری در این حوزه بیشتر خواهد شد و هم تورم مسکن که از مدت‌ها پیش آغاز شده در دوران پساکرونا سرعت بیشتر به خود خواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسکن به مانند خوراک، جایگاه ویژه‌ای در سبد خانوار دارد و اگر تورم مسکن ادامه پیدا کند، مردم مجبورند از آموزش، بهداشت و خیلی چیز‌های دیگر خود صرف‌نظر کنند که این باعث نزول کشور در شاخص‌های مختلف خواهد شد.
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد 24، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1399، کد خبر: 68436، www.eghtesaad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین