پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۸۱۱۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
رییس اتحادیه تالار‌های پذیرایی تهران گفت: حدود ۵۰ درصد از صنف تالار‌های پذیرایی، ورشکسته مطلق شدند و بقیه هم چیزی ندارند و متاسفانه هیچ حمایتی هم نمی‌شوند. فعالان این صنف در بحران نه تنها به سود مالی دست پیدا نکردند، بلکه هرچه هم ذخیره کردند به مرور هزینه شد.
شعار سال: بحران پاندومی کرونا در ایران و جهان توانست قدرتش را با تهدید و وحشت به زندگی عادی مردم نشان دهد و روند زندگی شهری را از ریل خارج کند. در میان جدال مرگ و زندگی، جان به در بردگان در چنگال تامین معیشت زندگی دست به گریبان بوده و هستند.

در این جنگ تمام‌عیار حتی فاصله‌گذاری اجتماعی و تدابیر بهداشتی هم نتوانست برخی از مشاغل را در سرپا ماندن کسب و کار یاری دهد. امواج منفی ناشی از شیوع ویروس ادامه دارد، اما آیا زندگی اجتماعی و شغلی به روال سابق برخواهد گشت؟

یکی از اصنافی که هنوز هم از ترکش‌های ویران کننده کرونا در امان نمانده است، تالار‌های پذیرایی هستند، تالار‌هایی که هنوز طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در تعطیلی بسر می‌برند. از سوی دیگر بسیاری از جوانانی که قرار است سر خانه و زندگی‌شان بروند نیز در انتظار بازگشایی تالار‌های پذیرایی هستند تا با برپایی جشنی زندگی خود را آغاز کنند.

در جدیدترین خبر منتشر شده در این زمینه جمشید گلپور، سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان اعلام کرد: موافقت اولیه بازگشایی تالار‌ها در ستاد ملی کرونا دریافت شده و انشالله در هفته آینده تأیید رسمی آن را دریافت و بر اساس آن مناطق سفید می‌توانند نسبت به بازگشایی تالار‌ها اقدام کنند و پس از آن سایر مناطق را نیز پیگیری می‌کنیم تا فعالیتشان را با رعایت بهداشت و تصویب ستاد ملی کرونا شروع کنند.

خسرو ابراهیمی‌نیا، رییس صنف اتحادیه تالار‌های پذیرایی تهران در گفتگو با اقتصاد۲۴ در مورد تعطیلی تالار‌های پذیرایی در بحران کرونا گفت: بحران پاندومی کووید ۱۹ موجب شد واحد‌های صنفی تالار‌ها شش ماه تعطیل شوند. هدف از این تعطیلی جلوگیری از تجمعات مردم بود، اما این تعطیلی دو اثر منفی داشته است، یک اثر آن عمومی بود یعنی همه واحد‌های صنفی در یک الی دو ماه تعطیل شدند، اما اثر دوم در صنف تالاردار‌ها بود که این زمان به حدود پنج ماه به درازا کشیده شد.

وی افزود: همزمان با شروع کرونا ما به‌رغم آموزش‌های پرسنل تالار‌ها در رعایت پروتکل بهداشتی با لغو فعالیت این صنف مبالغ قرارداد با افراد را مسترد کردیم، اما صاحبان این تالار‌ها برای پرداخت کرایه مکان و هزینه بسیاری از ملزومات دچار دردسر و مشکل شدند. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این ویروس طولانی مدت مهمان ناخوانده همه باشد، ولی واقعیت این است که همچنان جامعه بشری گرفتار این معضل هستند.

ابراهیمی‌نیا تصریح کرد: لطمه به صنف ما مانند اصناف دیگر زیاد بوده است. حدود ۵۰ درصد از صنف تالار‌های پذیرایی، ورشکسته مطلق شدند و بقیه هم چیزی ندارند و متاسفانه هیچ حمایتی هم نمی‌شوند. فعالان این صنف در بحران نه تنها به سود مالی دست پیدا نکردند، بلکه هرچه هم ذخیره کردند به مرور هزینه شد.

رییس اتحادیه تالار‌های پذیرایی تهران اظهار داشت: ما هر چقدر اعلام می‌کنیم که تابع پروتکل‌های بهداشتی هستیم، اما ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت مراکز پذیرایی را هنوز آزاد نکرده است. تهدیدی که وجود دارد این است که مردم مهمانی‌های خود را به مراکزی که صلاحیت پذیرایی و تخصص آن را ندارند می‌سپارند. این فضا‌های کوچک جمعیت زیادی را کنار هم قرار می‌دهند و مراسم برگزار می‌کنند و یا مردم در منازل خود برای مراسم تجمع می‌کنند. بدون شک در این فضا‌ها آلودگی وجود دارد در حالی که مراکز پذیرایی متخصص این امر هستند و بر اساس فضای وسیع‌تری که دارند مردم را با فاصله کنار هم قرار می‌دهند.

ابراهیمی‌نیا ادامه داد: کادر پذیرایی با انجام تست کرونا، ماسک و دستکش خدمات ارائه می‌دهند و در محیطی ضدعفونی شده حافظ سلامت شهروندان هستند. در صورتی که در رستوران‌ها امکان ضدعفونی به این صورت وجود ندارد. اگر آمار‌های مبتلایان بالا رفته به این دلیل است که کار‌ها به کاردان سپرده نشده است.

وی در پایان گفت: ما در اتاق اصناف، اداره بهداشت و... جلسه داشتیم و اعلام کردیم که تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا هستیم و ضمانت اجرای آن را نیز اتحادیه داده است، اما همچنان اجازه فعالیت به ما داده نمی‌‎شود. اکنون در سطح شهر، نظارتی در رستوران‌ها وجود ندارد و مردم ناچاراً روی به اماکنی آوردند که صلاحیت برگزاری مراسم را ندارند. صنف ما امیدوار است که دولت تدبیر و امید فعالان این حوزه را فراموش نکند و راه‌حلی ارائه دهد که با تابعیت از پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم فعالیت خود را آغاز کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹، کدخبر:۶۸۸۹۸، www.eghtesaad۲۴.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین